مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴:
اجرای دقیق «طرح نماد» نقش بسزایی در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دارد
تهران (پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ تهران، نظام تعلیم و تربیت را بستری مهم برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانست که در این میان اجرای دقیق طرح نماد، نقش بسزایی خواهد داشت.
قاسم بیانی با اشاره به اینکه آسیبهای اجتماعی یک خطر جدی برای کودکان، نوجوانان و دانش آموزان محسوب می شود، در گفتوگو با پانا اظهار داشت: «آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد فرهنگی و انسانساز، نقش بسیار مهم و اساسی در سرنوشت و آینده کشور دارد و عهده دار وظیفه سنگین تربیت نیروی انسانی، متناسب با اهداف نظام جمهوری اسلامی است. از آنجا که دانش آموزان، سرمایههای اجتماعی و آیندهسازان جامعه هستند، برطرفسازی مشکلات و نیازهای روحی و شخصیتی آنها از ضروریات مهم آموزش و پرورش است.»
وی افزود: «رشد آسیبها و افزایش معضلات اجتماعی در جامعه تهدیدی جدی برای نسل نوجوان و جوان به شمار میرود، که در این راستا آموزش و پرورش به منظور مراقبت از دانش آموزان در برابر رفتارهای پرخطر و آسیبهای اجتماعی، راهکار هایی را در دستور کار قرار داده است. البته اگر میخواهیم آسیبهای اجتماعی را از ریشه درمان کنیم، باید بر آموزش و توانمندسازی دانش آموزان و اولیای آنها تمرکز کنیم و قطعاً در صورت اهتمام دستگاهها و اجرای دقیق طرح نماد در مدارس، میتوانیم شاهد کاهش بسیاری از معضلات اجتماعی باشیم.»
بیانی ضمن اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی ناشی از فضای مجازی در بین دانش آموزان رو به افزایش است، گفت: «بسیاری از آسیبهای اجتماعی در گروه سنی دبیرستان بروز پیدا میکند و امروزه با افزایش آسیبهای اجتماعی ناشی از فضای مجازی در بین دانش آموزان مواجه هستیم. با شیوع بیماری کرونا طی ۲ سال گذشته، ایجاد اوقات فراغت طولانی مدت، قرنطینههای خانگی و ... همه عوامل موثر در مواجهه دانش آموزان با فضای مجازی است؛ علاوه بر آن سلامت روان، امنیت و آرامش درون محیط خانواده که از مسیرهای اصلی مقابله با آسیبهای اجتماعی است، نیز باید مورد توجه باشد.»
وی با بیان اینکه طرح نماد به منظور مراقبت دانش آموزان در برابر رفتارهای پرخطر و آسیبهای اجتماعی است؛ ادامه داد: «اجرای دقیق طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان(نماد)، گامی در جهت برخورد با علل و ریشههای بروز آسیبهای اجتماعی است که با اجرای دقیق این طرح ضمن ایجاد بستر لازم برای پیشگیری از آسیبها و جرائم، میتوان با ریشهیابی آنها به جای برخورد با معلولها با علل بروز آسیبهای اجتماعی مقابله کرد.»
مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ در پایان اظهار کرد: «با توجه به گستردگی آسیبهای اجتماعی به ویژه در میان جوانان و نوجوانان، مقابله با آنها نیازمند هوشیاری عمومی و برخورد علمی، کارشناسانه و مسئولانه است و واکنشهای فرافکنانه، غیرمسئولانه و غیرحرفهای نه تنها گرهای از مشکلات نمیگشاید بلکه موجب پیچیده شدن آنها میشود.»
* دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه