کارخانه قند شیروان آماده بازدید دانش‌آموزان است

شیروان (پانا) - مدیرعامل کارخانه قند شیروان در نشست خبری با اصحاب رسانه این شهرستان اظهار کرد همه مدیران مدارس می‌توانند با هماهنگی لازم، تمام مراحل خط تولید قند، شکر و بسته‌بندی را مورد بازدید دانش‌آموزان خود قرار دهند.

کد مطلب: ۱۳۲۴۶۲۷
لینک کوتاه کپی شد
کارخانه قند شیروان آماده بازدید دانش‌آموزان است

بهرام غیبی از کارخانه های قند به عنوان یکی از سخت ترین و ترکیبی ترین صنایع کشور یاد کرد و افزود: کارخانه قند شیروان به عنوان یکی از کارخانه های بزرگ کشور و با قدمت بیش از هفتاد سال فعالیت، ظرفیت خوراک آن حدود چهارهزار تن چغندر قند در شبانه روز است که در حال حاضر حدود دو هزار و ۴۰۰ تن در مسیر بهره برداری و تولید قرار دارد.

وی با بیان اینکه خرید چغندر قند از حدود ۵٠٠ کشاورز به صورت مستقیم یا با واسطه از سطح کشور خریداری می شود افزود: این کارخانه هیچ بدهی به کشاورزان سال گذشته نداشته و در سال جاری نیز در حداقل زمان به تعهدات خود در قبال پرداخت مطالبات آنان عمل می کند و همچنین در پاسخ به افزایش اعتماد کشاورزان نسبت به عیارسنجی چغندر قند نیز، تجهیزات و دستگاه های مورد استفاده، نوسازی، کالیبره و به روز شده و کارها بدون دخالت فرد و به صورت سیستمی انجام می گیرد.

مدیر عامل کارخانه قند شیروان با اشاره به قدمت بالای این کارخانه و فرسودگی برخی از قطعات، از نوسازی و به روزرسانی آن با کمترین هزینه و با استفاده از توان و ظرفیت داخلی خبر داد و اظهار کرد: به منظور بهینه سازی و کنترل آلودگی زیست محیطی و جلوگیری از هدررفت و مشخص شدن میزان مصرف گاز در بخش های تفاله خشک کن ها، کوره های آهک و... تعدادی کنتور گاز نصب و برخی دستگاه های مربوطه شامل خاک گیر، علف گیر، پوسته پمپ چغندر و الک های شکری نیز با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان تعمیر و نوسازی شد.

غیبی در رابطه با مراحل تولید قند و شکر از لحظه ورود به محوطه کارخانه تا خروج محصول گفت: چغندر قند در زمان ورود به کارخانه توزین و عیارسنجی شده و پس از تخلیه در سیلوها، شست و شو، شن گیری و علف گیری می شود و سپس به صورت خلال درآمده و وارد دستگاه عصاره گیری می شود و همراه با شیره آهک وارد خط تولید شده و مواد غیر قندی آن جدا و توسط مبدل های حرارتی، تبدیل به شربت رقیق و بعد به صورت غلیظ و فوق اشباع و در پایان نیز به شکل کریستالی در می‌آید که پس از خشک شدن، در وزن های پنجاه کیلویی و کمتر بسته بندی و جهت مصرف به بازار عرضه می شود.

وی در ادامه افزود: به منظور رعایت بیشتر مسائل بهداشتی، سرعت بخشیدن در توزین دقیق محصولات، کاستن نیروی انسانی در قسمت بسته بندی به یک سوم و به کارگیری آنان در سایر بخش های دیگر کارخانه با هدف افزایش راندمان تولید، دو دستگاه جدید بسته بندی اتومات با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد تومان خریداری شده است که در ۱۵ آذر ماه سال جاری، با حضور جمعی از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر عامل کارخانه قند شیروان با بیان اینکه آزمایشگاه در اصل چشم کارخانه محسوب می شود، ادامه داد: آزمایشگاه در دو بخش میکروبی و کنترلی، میزان درجه حرارت و مقدار استحصال شکر از چغندر قند را مورد بررسی قرار می دهد که این بخش هم نیاز به تسهیلات لازم در جهت تعمیر و خرید تجهیزات پیشرفته را دارد.
غیبی، معیار خوب بودن افراد را خدمت کردن به هم وطن خود مطرح کرد و در رابطه با حقوق پرداختی به کارگران نیز گفت: در طول زمان بهره برداری و فعالیت کارخانه، حدود شش میلیارد تومان و در سایر فصول نیز حدود سه و نیم میلیارد تومان حقوق به صورت ماهانه به ۲۵۰ تا ۳۰۰ کارگر پرداخت می شود و همچنین به مناسبت های مختلف نیز بسته های کمک معیشتی به ارزش دو میلیون تومان و بن های هدیه و تسهیلات بلاعوض ازدواج، فرزندآوری و... به آنان اهدا می شود.

وی با اشاره به اینکه تلفیق اقتصاد با فرهنگ هر منطقه، موجب پیشرفت واحد اقتصادی در آن منطقه می شود افزود: همه ما باید دنبال خبرهای واقعی باشیم و نیازمند حمایت های اصحاب رسانه به عنوان سفیران خبر در این کارخانه هستیم و اگرچه با توجه به وجود فرهنگ ها و اقشار مختلف نمی توان همه را اقناع و راضی کرد، اما با دستان توانمند مدیران شایسته می توان اعتماد مردم را افزایش داد.

مدیرعامل کارخانه قند شیروان در پایان از تلاش های همه مسئولان کشوری در بنیاد مستضعفان، استاندار خراسان شمالی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و مدیران شهرستانی تقدیر و تشکر نمود و اظهار کرد: مبلغ هزینه گاز مصرفی در سال گذشته به میزان ٢۶ میلیارد تومان در قالب بدهی باقی مانده بود که با همکاری و پیگیری مسئولان به صورت اقساط در حال پرداخت است.

رئیس کارخانه قند شیروان نیز با ارائه گزارشی از فعالیت های در دست اقدام در این کارخانه گفت: یکی از مشکلات اساسی تمام کارخانه های قند کشور بحث حفاظت از محیط زیست است.

سید محسن پارسا افزود: به منظور کاهش مصرف آب در خط تولید و رفع اشکالات سیستم فاضلاب، تعدادی دستگاه ممبران با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در حال خریداری هستیم.

مدیر تولید و فنی کارخانه قند شیروان نیز گفت: در این کارخانه به صورت اختصاصی ۵ دستگاه کوره با راندمان ۸۰ درصد، در جهت تأمین برق و انرژی تولید بخار دارند.

مهدی رجایی افزود: میزان برق تولیدی در این بخش، برای مصرف داخلی کارخانه، حدود ۱۱ مگاوات می باشد.

خبرنگار: حسینعلی ظفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار