۴۳ درصد اردبیلی‌ها روزانه نیم ساعت مطالعه می‌کنند

اردبیل (پانا) - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل اعلام کرد ۴۳ درصداز اهالی این استان روزانه نیم ساعت مطالعه می‌کنند.

کد مطلب: ۱۳۲۴۳۳۸
لینک کوتاه کپی شد
۴۳ درصد اردبیلی‌ها روزانه نیم ساعت مطالعه می‌کنند

عبدالله بحرالعلومی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل در آیین گرامیداشت هفته کتاب که در مجتمع فدک اردبیل برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: همچنان سرانه مطالعه در کشور و استان اردبیل پایین است در حالی که در برخی از کشورها نظیر هندوستان و مصر سرانه مطالعه کتاب بیش از ۱.۵ ساعت است.

وی با آسیب‌شناسی دلایل و عوامل مؤثر دوری مردم از کتاب تصریح کرد: توسعه فضای مجازی و تکنولوژی جدید همراه با زندگی ماشینی بر این فرآیند تأثیرگذار بوده و زمینه‌ای را فراهم کرده تا به جای مطالعه کتاب، گشت و گذار در فضای مجازی بیشتر نمود پیدا کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: هر چند در فضای مجازی نیز از بسترهای مطالعه با بارگذاری پی.دی.اف نسخه‌های کتاب و تولید کتاب‌های صوتی رونق گرفته اما همچنان سرانه مطالعه رضایت‌بخش نیست و ما باید به تقویت سیستم توزیع کتاب و تنوع‌سازی در چاپ و انتشار توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

بحرالعلومی با قدردانی از فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در توسعه کتابخانه‌های ثابت و سیار افزود: علاوه بر کتابخانه‌ها، با تهیه و توزیع ۱۶ هزار جلد کتاب بین کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد سعی کردیم تا تجهیز و غنی‌سازی کتابخانه‌های مساجد را انجام دهیم.

وی به برگزاری نمایشگاه‌های دائمی و فصلی و فروش کتاب به صورت فصلی در کتابفروشی‌های اردبیل با حمایت همه‌جانبه اشاره کرد و ادامه داد: خانواده‌ها نیز باید فرزندانشان را ترغیب به کتابخوانی کنند تا جایگاه کتاب و کتابخوانی ارتقا پیدا کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه در برخی از خانواده‌ها به جای توسعه کتابخانه‌ها، قفسه‌های پر از اشیای قیمتی ترویج پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: باید در کنار توسعه و ترویج امر مطالعه در بین خانواده‌ها، تولیدکنندگان آثار فرهنگی و هنری به ویژه اهالی سینما، فیلم و صدا و سیما در توسعه و ترویج امر کتابخوانی و فضای آرام‌بخش کتابخانه‌ها در تولید آثار دقت و توجه کنند.

بحرالعلومی جایگاه ممتاز کتاب را با توجه به پیشینه تاریخی اردبیل یک جایگاه ممتاز برشمرد و افزود: امیدواریم با راه‌اندازی نمایندگی دفتر اسناد و کتابخانه ملی در استان که در ردیف سیزدهمین استان محسوب می‌شویم، بتوانیم این گنجینه عظیم را مورد صیانت قرار دهیم.

اجرای نقالی، شعرخوانی ، موسیقی و تجلیل ازنویسندگان کتاب‌های ارزشمند در اردبیل و رونمایی از چندین کتاب تازه انتشار یافته از دیگر برنامه های این مراسم بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار