گزارش حسابرسی مناطق 5 و17 شهرداری تهران قرائت شد

تهران (پانا) - گزارش حسابرس در خصوص حسابرسی شهرداری‌های مناطق 5 و 17 برای سال‌های مالی 1396 لغایت 1399 در صحن شورا قرائت و اعضای شورا بر اجرای بندهای تکلیفی این گزارش‌ها توسط شهرداری تاکید کردند.

کد مطلب: ۱۳۲۴۰۶۶
لینک کوتاه کپی شد
گزارش حسابرسی مناطق 5 و17 شهرداری تهران قرائت شد

در یکصدوششمین جلسه شورا گزارش حسابرس رسمی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص « شهرداری منطقه5 برای سال‌های مالی 1396 لغایت 1399» قرائت شده و مورد بررسی قرار گرفت. در جریان این بررسی، حسابرس شورا با ارائه جزئیاتی درباره بودجه اختصاص یافته به برخی از پروژه‌ها و روند اجرای آن‌ها در طول این چند سال به بیان نکاتی پرداخت.

پس از ارائه گزارش حسابرس، میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورا با تاکید بر این نکته که مونوریل صادقیه از سال ۸۲ به معضلی در سیما و منظر شهری تبدیل شده است، بیان کرد: به دنبال تبدیل این پروژه به پروژه تجاری صادقیه انتظار می‌رفت شهرداری تهران که 66 درصد سهم این پروژه را در اختیار دارد، آن را تعیین تکلیف کند. این پروژه قرار بود با همکاری بانک شهر اجرایی و تعیین تکلیف شود اما شواهد حاکی از رها شدن و تعلیق این پروژه است.

مظفر درباره پروژه مشارکتی اقامتی آبنوس نیز گفت: این پروژه نیز از سال ۱۳۸۷ با سهم 56 درصدی شهرداری و بانک شهر در سال 94 به حال خود رها شده و ئتعیین تکلیف نشده است.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در ادامه اشاره ای هم به پروژه مشارکتی تجاری خدمات فرهنگی اکباتان داشته و باین کرد: بر اساس گزارش‌ها بخشی از این پروژه تعیین تکلیف شده اما بخش گسترده‌ای از آن به دلایل مشکلات حقوقی و اسناد مالکیت همچنان معلق بوده و تعیین تکلیف نشده است.

وی با اعلام اینکه متجمع تجاری و پارکینگ طبقاتی پونک نیز دارای مشکل است، خاطرنشان کرد: پروژه بازار میوه و تره بار کمالی نیز پیشرفت فیزیکی ۷۶ درصدی دارد که باید تکلیف آن مشخص شود. پروژه مشارکتی مخابرات و مجتمع سینمایی سمرقند نیز از دیگر طرح‌هایی است که باید تعیین تکلیف شود.

مظفر در پایان با اشاره به اینکه ۲۰ ساختمان در منطقه ۵ بدون مصوبه شورا به مجموعه‌های خارج از شهر واگذار شده است، گفت: در سه مورد از این املاک که متعلق به شهرداری است، افرادی بدون هیچ دلیل و مجوزی سکونت دارند که هر چه سریعتر باید حکم تخلیه آن‌ها صادر شده و به مرحله اجرا برسد.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به تذکر امانی با بیان این نکته که این گزارش مربوط به سال ۹۹ است و باید در صورت نیاز اصلاح ساختاری شود، تصریح کرد: اینها مسائلی است که در گذشته رخ داده به ویژه پروژه مونوریل که از سال 82 مانند استخوان لای زخم باقی مانده و باید هرچه زودتر حل شده و تمام شود.

علوی نیز در ادامه در خصوص حساب‌های سپرده تذکر داد: متاسفانه این موضوع در مناطق رعایت نمی‌شود؛ گزارش حسابرسی نشان می‌دهد که شرکت‌‎ها و سازمان بودجه لازم را از شهرداری دریافت نمی‌کنند بنابراین از سپرده‌ها برداشت می‌کنند و چون در مرحله پرداخت نیز دچار مشکل می‌شوند، بازپرداخت آن به سال‌های بعد موکول می‌شود. باید برای آینده برنامه‌‍ریزی شود.

علوی در ادامه اشاره‌ای هم به بوستان جوانمردان که قرار بود بر ای پرستاران در نظر گرفته شده و اجرایی شود، بیان کرد: اسکلت این پروژه احداث شده اما همینطور بدون تعیین تکلیف برای مدت طولانی رها شده و روی زمین مانده است. اینها سرمایه شهرداری است و باید به ان رسیدگی شود.

پرویز سروری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز پیشنهاد داد گزارش اقدامات صورت گرفته در رفع مشکلات ارائه شود.

چمران نیز افزود: همچنین پیشنهاد می شود شهرداری کمیته‌های تخصصی تشکیل داده و نماینده‌ای از کمیسیون برنامه و بودجه و معاونان خود شهرداری در این کمیته حضور داشته باشند تا این پروژه‌های نیمه تمام، تعیین تکلیف شده و در مورد آن‌ها تصمیم جدی و عملیاتی گرفته شد.

احسان شریفی شهردار منطقه ۵ تهران نیز در خصوص این گزارش گفت: عمده موضوعات مربوط به سال‌های ۹۶ تا ۹۹ است و بسیاری از مغایرت‌های نامساعد در دستورالعمل‌های سال قبل اصلاح شده و یا در حال اصلاح است. گزارش پیگیری دعاوی که به سود شهرداری تهران ختم شده، وجود دارد.

وی افزود: تلاش ما این است که هیچ گونه جابجایی حساب نداشته باشیم اما برخی برداشت‌ها با حکم قانونی صورت می‌گیرد. ما سه حکم تخلیه برای املاک واگذار شده دریافت کرده‌ایم.

شریفی با بیان اینکه ما همکاری خوبی با حسابرس داریم، اظهار کرد: برای حسابرسی سال‌های پیش رو نیز شفافیت در دستور کار قرار خواهد گرفت.

شهردار منطقه ۵ تهران با بیان اینکه پروژه‌های مشارکتی مونوریل صادقیه، آبنوس و تیراژه و دیگر پروژه‌ها از مسائل جدی مورد توجه ماست، خاطرنشان کرد: ما موضوعات را به صورت موردی بررسی می‌کنیم و امیدواریم به نتیجه برسیم. همانطور که اعلام کردیم شفاف سازی و رعایت استانداردهای مالی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

علوی در ادامه توضیحات شهردار منطقه ۵ گفت: با وجود گذشت ۵ سال از این موضوع، در خصوص برخی از املاکی که در تصرف شهرداری است، گزارشی به صحن شورا ارائه نشده و همچنان بلاتکلیف هستند. به هر دلیلی این اتفاق در دوره گذشته انجام نشده و به این دوره موکول شده است. درخواست می‌شود این املاک نیز هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

در پایان بندهای تکلیفی گزارش حسابرسی منطقه ۵ از سال‌های ۹۶ تا ۹۹ با ۲۰ رای موافق تصویب شد.

در ادامه جلسه گزارش حسابرسی شهرداری منطقه ۱۷ از سال ۹۶ تا ۹۹ نیز قرائت شد.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه و نظارت شورا با بیان اینکه شرکت خدماتی کالای شهروند توسط شهرداری به فروشگاه شهروند واگذار شده و ارزش تقریبی ۳۳ میلیارد تومان تا سال ۹۹ هنوز ثبت دفتری نشده است، اظهار کرد: شفاف سازی در زمینه املاک در اختیار اشخاص ثالث که البته کمتر از سایر مناطق است، نیاز به توجه دارد.

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف بودجه ثابت پروژه های جاری همانند پارکینگ طبقاتی، خانه کشتی صبوری و سجادی، سرای محله سجادی و همچنین ساختمان راهنمایی رانندگی که هنوز موضوع ثبت آن صورت نگرفته و اقدامات برای شفافیت این موضوع در این منطقه ضروری است، یادآور شد: پروژه بزرگ مشارکتی و تجاری رضوان که از سال 88 اجرایی شده و ارزش تقریبی سهم شهرداری حدود بیش از 500 میلیارد تومان بنا به ارزشگذاری که در سال 99 صورت گرفته است نیاز به توجه و تعیین تکلیف دارد.

مظفر اذعان کرد: خوشبختانه شفاف سازی در حوزه املاک تصرف شده از سوی اشخاص ثالث در منطقه 17 نسبت به مناطق دیگر شهرداری از رقم کمتری برخوردار است.

سید احمد علوی عضو شورای شهر تهران نیز در تذکری اظهار کرد: در خصوص بند 6 ماده 5 که در خصوص حسابرسی منطقه 17 احراز شده است ما معتقد نبودیم که در دوره فعلی هم چنین لایحه ای در علاوه بر عدم وجود چنین لایحه ای برای بررسی در خصوص املاک به صحن شورا ارسال شود اما موضوعی که حائز اهمیت است این است که همکاران ما در مجموعه شهرداری این مصوبه را به صحن ارسال می کنند اما متاسفانه موارد اجرای مصوبه را رعایت نمی کنند.

شهردار منطقه ۱۷ تهران نیز با بیان اینکه تمام املاک تصرف شده شهرداری تهران در این منطقه که توسط اشخاصی تصرف شده بود به بیت المال بازگردانده شد، گفت: شرکت شهروند نیز که در سال ۹۹ به قیمت ۳۳ میلیارد تومان ارزش گذاری شده بود در سال ۱۴۰۰ مجدداً بررسی و به قیمت ۲۶۲ میلیارد تومان ارزش گذاری و ثبت دفتری شد.

غلامرضا شنگی ادامه داد: پروژه بزرگ رضوان نیز که بلاتکلیف بود، مورد توجه ما قرار گرفت و با تلاش های انجام شده، ۱۰ روز آینده پست برق مجموعه که باقی مانده بود، به بهره برداری خواهد رسید.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه خرسندیم که شهردار تهران، شهرداران خوبی را انتخاب کرده است، گفت: شورای ششم شهرداری را انتخاب کرد که فرماندهان گردان های مدیریت شهری که همان شهرداران مناطق هستند را به خوبی انتخاب کرد که با وجود تمام محدودیت ها اینگونه فعالیت می کنند.

گفتنی است گزارش حسابرسی منطقه ۱۷ از سال ۹۶ تا ۹۹ با حداکثر آراء موافق اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار