وجود 50 هزار منبع چاپی و الکترونیکی در کتابخانه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

تهران (پانا) - کتابخانه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یک کتابخانه تخصصی-پژوهشی براساس استانداردهای کتابخانه‌های تخصصی جمهوری اسلامی ایران است.

کد مطلب: ۱۳۲۳۹۳۵
لینک کوتاه کپی شد
وجود 50 هزار منبع چاپی و الکترونیکی در کتابخانه سازمان  پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، کتابخانه این سازمان با 950 عضو، کاملاً مکانیزه و منطبق بر اصول کتابداری شامل کتاب‌های درسی کشورهای جهان و تمام منابع و مآخذ است.

طی سال‌های اخیر شناسایی، تهیه و تأمین منابع علمی و پژوهشی، ساماندهی منابع علمی، سازماندهی و اشاعه اطلاعات مورد نیاز متقاضیان در این کتابخانه انجام شده است.

همچنین به‌منظور تعامل با مراکز علمی، اطلاعات کتابخانه سازمان در قالب شابکا یا همان شناساگر استاندارد بین‌المللی کتابخانه‌ها ثبت شد و عنوان بیست‌وهشتمین کتابخانه پژوهشی - تخصصی کشور را به خود اختصاص داد.

در حال حاضر کتابخانه سازمان پژوهش در پنج حوزه نیازسنجی (بررسی نیاز اطلاعاتی کاربران) فراهم‌آوری و مجموعه‌سازی (انتخاب، سفارش و دریافت منابع کتابخانه‌ای درخصوص کتب فارسی و انگلیسی، نشریات، پایان‌نامه‌ها، کتب درسی فارسی و غیر فارسی) پردازش و سازماندهی (فهرست‌نویسی کتاب‌های درسی، تکمیل بانک‌های اطلاعاتی، امانت الکترونیکی، روزآمدسازی سایت کتابخانه) خدمات اطلاعاتی (گردش منابع، نمایش ویترین و اطلاع‌رسانی و مشاوره اطلاعاتی) و توسعه و پایدارسازی سواد اطلاعاتی (ارائه آموزش‌های غیرحضوری و حضوری) فعالیت مستمر دارد.

کتابخانه سازمان دارای دو مخزن چاپی و الکترونیکی است تعداد 15 پایگاه اطلاعاتی که 9 پایگاه مربوط به اسناد و مدارک چاپی: دارای 35811 مدرک و 6 پایگاه منابع الکترونیکی: دارای 12345 مدرک منبع اطلاعاتی و در مجموع دارای 48156 منبع اطلاعاتی شامل کتاب فارسی و انگلیسی، کتاب‌های درسی، سند چاپی، کتاب تألیفی اعضای سازمان، کتاب درسی خارج از کشور، کتب موضوعی، منابع دفاع مقدس، مدارک سازمانی، نشریات فارسی و انگلیسی، مستند مشاهیر، اسناد الکترونیکی، طرح پژوهشی، پایان‌نامه و آرشیو الکترونیکی کتاب‌های درسی در هر دو مخزن کتابخانه این سازمان در دسترس متقاضیان قرار دارد.

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیازسنجی اطلاعاتی، تأمین مجموعه منابع تخصصی، سازماندهی منابع اطلاعاتی، توسعه کمی و کیفی، بهسازی مستمر مجموعه، برپایی نمایشگاه موضوعی از تولیدات و فعالیت‌های سازمان و کتابخانه، الکترونیکی‌ کردن منابع و خدمات کتابخانه، حفظ و توسعه آرشیو کتاب‌های درسی قبل و بعد از انقلاب اسلامی، فراهم‌آوری و تأمین مجموعه اسناد و پژوهش‌های مرتبط با سیر تدوین کتاب‌های درسی و ... را از جمله وظایف همیشگی خود در اداره کتابخانه و مرکز اسناد می‌داند و ضمن تبریک فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی به جامعه کتابداران و اهالی فکر، اندیشه و کتابخوانی؛ تمام علاقه‌مندان را به استفاده از ظرفیت‌ها و منابع علمی و تجربی غنی این کتابخانه دعوت می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار