‌روش درست مصرف انواع سالاد

تهران (پانا) - یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی می‌گوید‌ مصرف سالاد همراه با غذا عمدتا به افزایش اشتها منتهی می‌شود، اما مصرف سالاد قبل از غذا به فاصله نیم ساعت تا یک ساعت قبل از غذا، همراه با یک لیوان آب می‌تواند در کاهش اشتها و رژیم‌های کاهش وزن نقش داشته باشد.

کد مطلب: ۱۳۲۲۴۲۹
لینک کوتاه کپی شد
‌روش درست مصرف انواع سالاد

به گزارش جامعه ۲۴، محمدباقر ملجایی ‌درباره ضرورت مصرف سالاد گفت: همواره مصرف سالاد در انواع و ترکیبات مختلف مورد توجه بوده است، چه در مجالس مهمانی و چه در غذا‌های عمومی و عادی افراد. طی سال‌های اخیر با توجه اینکه به مصرف بیشتر غذا‌های گیاهی مانند ترکیباتی که عمدتا در سالاد‌ها وجود دارد مانند کاهو، کلم، بروکلی، هویج، خیار، پیاز و ... بیشتر توصیه شده است. افراد برای اینکه بتوانند مقادیر کافی مواد غذایی گیاهی مخصوصا از نوع سبزیجات را تامین کنند، سالاد‌ها را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

وی ادامه داد: سالاد ترکیبات مختلفی دارد و ممکن است با انواع سس‌های موجود در بازار که در شکل‌ها، طعم‌ها و تبلیغات مختلف عرضه می‌شود، از سوی افراد مصرف شود.

مصرف سالاد حاوی فیبر از این بیماری‌ها جلوگیری می‌کند

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره این رفتار که برخی از سالاد‌ها برای تنوع در کنار غذا و عده‌ای صرفا به عنوان یک جایگزین غذا و برای سیرشدن مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت: سالاد می‌تواند با اهداف مختلفی استفاده شود. اگر سالاد قبل از غذا همراه با مقدار مختصری روغن زیتون یا بدون هیچ ترکیب اضافه‌ای مصرف شود می‌تواند در کاهش اشتها نقش داشته باشد. علاوه بر این مصرف مواد غذایی که حاوی فیبر هستند مثل میوه‌ها و سبزیجات (مخصوصا سبزیجات) می‌تواند به پیشگیری از یبوست، تنظیم حرکات دستگاه گوارش و همچنین بهبود قند خون، بهبود اضافه وزن و چاقی و همچنین کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی متابولیک مثل کبد چرب منجر شود.

ملجایی با بیان اینکه مصرف سالاد می‌تواند خطرناک هم باشد، تاکید کرد: این خطر زمانی است که سالاد با سس‌های مختلف مصرف شود. همچنین خیلی از افراد تصور می‌کنند که آبلیمو یا آبغوره‌ای که همراه با سالاد شیرازی مصرف می‌کنند کالری ندارد، در حالیکه این‌ها به عنوان آبمیوه به حساب می‌آید و اتفاقا کالری و قند بالایی دارد و متاسفانه ما در بیماران دیابتی می‌بینیم که آبلیمو و آبغوره مصرف می‌کنند با این تصور که ترش است و ترش نباید قند داشته باشد. خیر، کاملا قند دارد و قند به نسبت بالایی هم دارد، چون جزو آبمیوه‌ها است. مثلا اگر شما آب آلبالو مصرف می‌کنید و ترش باشد، این آب آلبالو حاوی قند است، حاوی کربوهیدرات است و بنابراین می‌تواند خطرناک باشد.

سالاد‌ها را با سس‌های دست‌ساز خودتان مصرف کنید

وی توصیه کرد: بهتر است در سالاد از سس‌هایی استفاده کنید که دست‌ساز است. مخصوصا اگر افراد می‌خواهند سالاد فصل مصرف کنند می‌توانند این سس را دستی درست کنند، به این صورت که مثلاً با دو قاشق ماست کم‌چرب به همراه نصف قاشق سس مایونز کم‌چرب و همچنین یک قاشق غذاخوری آبلیمو به همراه مقداری نمک می‌شود در منزل سس درست کرد که تقریبا ۶۰ تا ۷۰ درصدش را ماست تشکیل می‌دهد و از نظر کالری، چربی‌هایی که دارد خیلی بهتر است از اینکه شما از سس‌های آماده استفاده کنید.

به سالاد شیرازی روغن زیتون اضافه کنید

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: برای سالاد شیرازی و سایر سالاد‌ها هم باید دقت کنید چه مواد غذایی و ترکیباتی دیگری همراه با آن مصرف می‌شود، مثلا برخی از افراد می‌توانند یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به سالاد اضافه کنند یا نصف لیموی تازه می‌توانند استفاده کنند یا اگر می‌توانند به شکل خام مصرف کنند. اگر که این سالاد با مقادیر حتی اندکی روغن زیتون مصرف شود، جذب ترکیبات و ویتامین‌های داخل این مواد غذایی بهتر اتفاق می‌افتد.

ملجایی خاطرنشان کرد: مصرف سالاد همراه با غذا عمدتا یه افزایش اشتها منتهی می‌شود، اما مصرف سالاد قبل از غذا به فاصله نیم ساعت تا یک ساعت قبل از غذا، همراه با یک لیوان آب می‌تواند در کاهش اشتها نقش داشته باشد و برای افرادی که می‌خواهند رژیم‌های کاهش وزن بگیرند خیلی کمک کننده است.

وی در پایان تاکید کرد: به طور کلی، مصرف سبزیجات خام در رژیم غذایی که به خوبی با نمک و ضدعفونی‌کننده سبزیجات شسته و به خوبی پاک شده باشند، در رژیم غذایی توصیه می‌شود و به عنوان یکی از اجزای مهم رژیم غذایی سالم به شمار می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار