کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با پانا:

کیفیت آموزش تکنسین در هنرستان‌ها در گرو الزامی‌شدن شناسنامه فنی ساختمان است

تهران (پانا) - یک کارشناس مسکن معتقد است که اگر شناسنامه فنی برای ساخت‌وساز الزامی شود میزان سواد تکنسین مهم می‌شود و پیرو آن کیفیت آموزش رشته‌های مرتبط با ساخت‌وساز در هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای بااولویت شده و بالا خواهد رفت.

کد مطلب: ۱۳۲۱۹۰۳
لینک کوتاه کپی شد
کیفیت آموزش تکنسین در هنرستان‌ها در گرو الزامی‌شدن شناسنامه فنی ساختمان است

اعظم پویان - فرهاد بیضایی، کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با پانا درباره ساختار آموزشی تکنسین‌ها برای بالابردن کیفیت ساخت‌وساز گفت: «از آنجایی‌ که ساخت مسکن در ایران گسسته بوده و عملیات اجرایی و عمرانی تقریباً وحدت رویه ندارد شرکت‌های شناسنامه‌دار با هویت حقوقی مشخص این کار را انجام نمی‌دهند، قاعدتاً مسائل زیادی در حوزه کیفیت ساخت‌وساز به‌وجود می‌آید.»

وی افزود: «موضوع اساسی این است که بحث کیفیت ساختمان را فقط تکنسین مشخص نمی‌کند و جای خالی شناسنامه فنی برای ساختمان به چشم می‌خورد.»

شناسانامه فنی به ساخت‌وساز هویت می‌دهد

بیضایی درباره ایده شناسنامه فنی برای ساختمان‌های ساخته‌شده، گفت: «در شناسنامه فنی ساختمان مهندس و بقیه دست‌اندرکارانی که در ساخت‌وساز همکاری داشته‌اند مشخص‌اند و باید نسبت به کاری که انجام می‌دهند پاسخگو باشند زیرا هویت‌ها مشخص است و اگر به‌سمت شخصیت حقوقی برویم در کنار شخصیت‌های حقیقی موضوع کیفیت ساختمان مسئله‌اش حل می‌شود.»

گارانتی در بحث ساخت‌وساز الزامی شود

این کارشناس حوزه مسکن اظهار کرد: «موضوع آموزش رشته‌های مرتبط با ساخت‌وساز در هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای مهم است و اگر این ایده عملی شود قاعدتاً متناسب با آن محتواهای آموزشی لازم را به این دانش‌آموزان می‌توان آموخت. در شرایط کنونی مسئله اساسی پاسخگویی است و اگر خدمات پس از فروش و گارانتی در بحث ساختمان‌سازی الزامی شود زودتر به موضوع کیفیت در عرضه ساخت‌وساز می‌رسیم.»

بیضایی گفت: «در واقع اگر شرکت‌ها نسبت به آن‌چه انجام می‌دهند پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشند و بیمه کیفیت و خدمات پس از ساخت داشته باشند تا 10 سال بعد هم اگر مشکلی به وجود بیاید قابل‌ پیگیری است. در این شرایط قاعدتاً شرکت‌ها برای اینکه کارشان به مشکل برخورد نکند به آموزش نیرو و تکنسین حرفه‌ای اهمیت می‌دهند و عملکرد تکنسین بهبود پیدا می‌کند. از نیروی مجرب استفاده می‌شود و بازار به همین صورت تنظیم شده و بحث‌های آموزش مهارت‌ها و غیره در دستور کار قرار می‌گیرد.»

آموزش تکنسین در هنرستان باید برای شرکت‌های ساخت‌وساز مهم شود

وی افزود: «وقتی چنین بستری فراهم شد می‌توان به موضوع کیفیت آموزش تکنسین در هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای پرداخت. در واقع بحث آموزش باید از موضوع مدیریت واحد مسکن شروع شود و پاسخگویی آن در عرصه حقوقی انجام شده و ناخودآگاه آموزش خُرد هم مورد توجه قرار خواهد گرفت. در غیر این صورت پراکنده‌کاری انجام می‌شود که بسیار پُرهزینه است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار