مدیر هنرستان کشاورزی شهید باهنر در گفت‌وگو با پانا:

چرا هنرستان‌ها به‌جای مهارت، تئوری‌محور شده‌اند

سال گذشته وزارت جهادکشاورزی ۳۰ هنرستان کشاورزی راه‌اندازی کرده در حالیکه می‌‌توانست‌ هنرستان‌های موجود را تجهیز کند

تهران (پانا) - مدیر یک هنرستان کشاورزی معتقد است محتواهای درسی این هنرستان‌ها به‌روز شده است اما چون تجهیزات چندان به‌روز نیست معلم‌های این رشته ناگزیر درس‌های مهارت‌محور را تئوری آموزش می‌دهند.

کد مطلب: ۱۳۲۱۴۴۲
لینک کوتاه کپی شد
چرا هنرستان‌ها به‌جای مهارت، تئوری‌محور شده‌اند

اسماعیل پناهی، مدیر هنرستان دولتی پسرانه شهید باهنر پاکدشت در گفت‌وگو با پانا درباره تعداد هنرستان‌های کشاورزی در ایران گفت: «هنرستان‌های کشاورزی قبل از دهه هفتاد تعدادشان بسیار کم بود و کلا 44 هنرستان کشاورزی داشتیم که در دهه هفتاد تعدادشان به 90 هنرستان رسیده و اکنون تعدادشان بیشتر از این‌هاست. در کل کشور حدود 130 هنرستان کشاورزی داریم و هنرستان‌هایی در جوار تأسیس کرده‌ایم، یعنی جایی اگر لازم بوده هنرستان‌های کشاورزی توسعه پیدا کند به هنرستانی مراجعه شده و آن‌جا رشته کشاورزی برایش تعریف کرده‌اند.»

تعداد هنرستان‌های کشاورزی مجهز در کشور کم است

پناهی با اشاره به کم‌بودن تعداد هنرستان‌ها در کشور گفت: «غالباً هنرستان‌هایی که وسعت، زمین و منابع مالی و کشاورزی و کارگاه دارند، تعدادشان در کل کشور حدود 80 تا 90 هنرستان است. این تعداد بر‌اساس استان و منطقه جغرافیایی که منطقه دارد و نیازهای آن منطقه راه‌اندازی شده است. قبلاً رشته کشاورزی عمومی بود یعنی هر استانی 1 تا 2 هنرستان بر اساس وسعت جغرافیایی‌اش داشت ولی اکنون در کشور ما بر‌اساس رشته‌ها و مهارت‌هایی که کشور نیاز دارد، پراکنده ‌شده‌اند. رشته‌های مرتبط با حوزه کشاورزی تفکیک‌شده به کار‌دانش و فنی‌و‌حرفه‌ای هستند و گسترش پیدا کرده‌اند ولی ظرفیت هنرستان‌های قبل را ندارند چون تعداد دانش‌آموزان‌شان کم است.»

از رشته‌های مرتبط با حوزه کشاورزی حمایت نمی‌شود

وی درباره دلایل کم‌بودن تعداد دانش‌آموزان هنرستان‌های کشاورزی گفت: «از رشته‌های کشاورزی حمایت زیادی نشده است و اکثر فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های کشاورزی ما در مشاغلی غیر از کشاورزی مشغول به‌کار شده‌اند. دلیل این موضوع این است که کشاورزی سرمایه می‌خواهد و بار مالی دارد. وقتی فردی می‌خواهد شغلی ایجاد کند نیاز به سرمایه کلانی دارد. درواقع رشته‌های هنرستان‌های کشاورزی مانند هنرهای دیگر یا صنایع دیگر نیست که برود و مغازه‌ای بخرد و کارش رشد کند بلکه در مرحله اول نیاز به زمین کشاورزی دارند ولی هیچ‌گاه زمین را به یک دیپلم کشاورزی نمی‌دهند.»

ایده سرباز خدمت یا سرباز ترویج باعث استقبال از رشته‌های کشاورزی می‌شود

پناهی با اشاره به اینکه زمانی یک زمین 99 ساله واگذار می‌شد و این کار هم دیگر انجام نمی‌شود، اظهار کرد: «درحالی‌که می‌شد به بچه‌های روستازاده ما زمین ‌یا وام کم‌بهره بدهند یا برای خدمت سربازی‌شان، طرح‌هایی مانند سرباز خدمت یا سرباز ترویج تعریف کنند. جهاد کشاورزی از همین دیپلم‌های هنرستان‌های کشاورزی با عنوان سرباز ترویج استفاده کند و این‌ها امتیازاتی است که منجر به تشویق دانش‌آموزان برای تحصیل در رشته‌های مرتبط با حوزه کشاورزی در مقطع دبیرستان می‌شود.»

وی افزود: «موضوع دیگر این است که در شرایطی که ما هنرستان‌های کشاورزی داریم خود وزارت جهاد کشاورزی رفته و هنرستان‌هایی راه‌اندازی کرده است. سال گذشته 30 هنرستان کشاورزی راه‌اندازی کردند در حالیکه می‌شد همین هنرستان‌ها را تجهیز کنند.»

پناهی یکی دیگر از دلایل کم‌بودن تعداد دانش‌آموزان هنرستان‌های کشاورزی را در استقبال نکردن خانواده‌ها از این رشته‌ها عنوان کرد و گفت: «در همین هنرستان ما خوابگاه هم داریم اما خانواده استقبال نمی‌کنند و مایل نیستند فرزندان‌شان در مکان‌های دورتر از شهرشان درس بخوانند.»

تجهیزات هنرستان‌های کشاورزی به‌روز نیست

مدیر هنرستان کشاورزی شهید باهنر با بیان دغدغه‌های این روزهای هنرستان‌های کشاورزی به‌دلیل به‌روز نبودن تجهیزات گفت: «محتواهای این رشته به‌روز شده است ولی تجهیزات ما همچنان قدیمی بوده و به‌روز نیست. تجهیزات ما بیشتر باید مهارت‌محور باشد ولی اگر ما مهارت‌محور بخواهیم تدریس کنیم همه تجهیزات را نداریم تا سلسله‌مراتب آن اجرا در پودمان را طی کنیم و نقص داریم.»

وی افزود: «نگاه می‌کنیم می‌بینیم یک واحدی از یک پودمان را می‌توانیم درس بدهیم و در جای دیگر تجهیزات نداریم که مثلاً پودمان 4 را تدریس کنیم. چون کارگاه نداریم معلم تکیه‌ بر تئوری دارد و این در حالی است که محتوای هنرستان کشاورزی به‌گونه‌ای است که هنرجو بیشتر زمان خودش را باید در کارگاه سپری کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار