در گفت‌وگوی پانا با کارشناسان بررسی شد؛

تجهیزات فرسوده هنرستان‌های کشاورزی و دلزدگی بعد از انتخاب رشته

تهران (پانا) - سال‌هاست که هنرجویانی وارد هنرستان‌های کشاورزی می‌شوند، تحصیل می‌کنند و می‌روند اما همچنان مشکلات کشاورزی در ایران مسیر خودش را می‌رود و کمتر به این موضوع پرداخته می‌شود که سرمایه‌های انسانی که در هنرستان‌های کشاورزی تحصیل می‌کنند چگونه می‌توانند در مسیر حل مشکلات این حوزه اثرگذار باشند.

کد مطلب: ۱۳۲۸۱۹۷
لینک کوتاه کپی شد
تجهیزات فرسوده هنرستان‌های کشاورزی و دلزدگی بعد از انتخاب رشته

در بسیاری از مناطق جغرافیایی ایران آب و زمین و بذر فراهم است اما ماشین‌آلات کشاورزی امکان سرعت بخشیدن و کیفیت دادن به محصولات کشاورزی را نمی‌دهد و ریشه این موضوع را می‌توان در هنرستان‌های کشاورزی پیدا کرد. هنرجو در کارگاه تعمیرات ماشین‌آلات کشاورزی همچنان موتور ماشین‌های 60 تا 70 سال قبل را تعمیر می‌کند درحالی‌که این نوع ماشین‌ها دیگر در عرصه واقعی کشاورزی منسوخ شده‌اند و استفاده‌ای ندارد.

کمبود امکانات هنرستان‌های کشاورزی اثرگذاری آن را کم کرده است

منصور علی زارعی کیاپی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه کمبود امکانات آموزشی هنرستان‌های کشاورزی مانع اثرگذاری این رشته شده است، اظهار کرد قطعاً باید امکانات و تجهیزات هنرستان‌های کشاورزی به‌گونه‌ای باشد که همین تعدادی هم که وارد می‌شوند با رضایت خاطر به تحصیل‌شان ادامه دهند.

منصورعلی زارعی کیاپی، عنوان می‌کند که هنرستان‌های کشاورزی باید به‌روز شوند تا خانواده‌ها و دانش‌آموزان از این مراکز استقبال کنند و حداقل همین تعداد اندکی که در این مراکز تحصیل می‌کنند با رضایت خاطر به تحصیلشان ادامه دهند.

حدود 25 سال است که ادواتی وارد هنرستان‌های کشاورزی نشده است

محمد سرانی، یکی از مدرسان هنرستان‌های کشاورزی بابیان اینکه ماشین‌آلات و تجهیزاتی که هنرجویان آموزش می‌بینند مربوط به 60 یا 70 سال قبل است و نمونه آن دیگر در بازار وجود ندارد، عنوان کرد 23 تا 25 سال است هیچ ادواتی وارد هنرستان‌ها نشده است.

محمد سرانی، کارشناس ارشد مکانیک بیوسیستم و هنرآموز رشته ماشین‌های کشاورزی در هنرستان شهید باهنر پاکدشت در گفت‌وگو با پانا عنوان می‌کند که با توجه به رویکرد دولت برای تقویت هنرستان‌های کشاورزی وقتی هنرجو وارد بخش فنی ماشین‌آلات این رشته می‌شود دلزده و مأیوس از انتخاب رشته‌اش می‌شود.

سرانی عنوان کرد: «هنرستان‌های کشاورزی به دلیل تجهیزات کارگاهی نیاز به توجه و نگهداری ویژه دارند و این موضوع دچار نواقصی بوده و این نوع ماشین‌آلات باید دچار نوسازی شود. تجهیزاتی که در هنرستان‌ها وجود دارد، منسوخ شده است و صرفاً برای آموزش اولیه مناسب است و برای تکمیل مهارت به نوسازی کارگاه‌ها و تجهیزات آن‌ها باید پرداخته شود.»

جای خالی هنرستان‌های کشاورزی در قطب‌های جغرافیایی کشاورزی

رحمت‌الله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نیز در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه مکان‌یابی هنرستان‌های کشاورزی مهم است، عنوان می‌کند که باید در مسیر احیای هنرستان‌های کشاورزی استان‌هایی که در آنجا صنعت کشاورزی حرف اول را می‌زنند، هنرستان‌های مجهز و به‌روزی بنا شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره اهمیت جایگاه هنرستان‌های کشاورزی اظهار کرد: «وقتی کسانی در حوزه کشاورزی مدیریت یا مسئولیتی بر عهده می‌گیرند از بدنه هنرستان‌های کشاورزی باشند قطعاً در حوزه سیاست‌گذاری‌ها دستاوردهای موثرتری خواهیم داشت زیرا این‌ها کشاورزی را می‌فهمند و می‌توانند برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری داشته باشند.»

عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به ضروری بودن احیای هنرستان‌های کشاورزی گفت:‌«من معتقدم باید هنرستان‌های کشاورزی احیا شوند و البته به لحاظ موقعیت جغرافیایی مکان‌یابی این هنرستان‌ها مهم است. استان‌هایی که کشاورزی در آنجا حرف اول را می‌زند باید هنرستان‌های کشاورزی مجهز و به‌روزی داشته باشند.»

تجهیزات هنرستان‌های کشاورزی به‌روز نیست

اسماعیل پناهی، مدیر هنرستان دولتی پسرانه شهید باهنر پاکدشت نیز در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه تعداد هنرستان‌ها در کشور زیاد نیست، عنوان کرد که غالباً هنرستان‌هایی که وسعت، زمین و منابع مالی و کشاورزی و کارگاه دارند، تعدادشان در کل کشور حدود 80 تا 90 هنرستان است.

مدیر هنرستان کشاورزی شهید باهنر با بیان دغدغه‌های این روزهای هنرستان‌های کشاورزی به‌دلیل به‌روز نبودن تجهیزات گفت: «محتواهای این رشته به‌روز شده است ولی تجهیزات ما همچنان قدیمی بوده و به‌روز نیست. تجهیزات ما بیشتر باید مهارت‌محور باشد ولی اگر ما مهارت‌محور بخواهیم تدریس کنیم همه تجهیزات را نداریم تا سلسله‌مراتب آن اجرا در پودمان را طی کنیم و نقص داریم.»

وی افزود: «نگاه می‌کنیم می‌بینیم یک واحدی از یک پودمان را می‌توانیم درس بدهیم و در جای دیگر تجهیزات نداریم که مثلاً پودمان 4 را تدریس کنیم. چون کارگاه نداریم معلم تکیه‌ بر تئوری دارد و این در حالی است که محتوای هنرستان کشاورزی به‌گونه‌ای است که هنرجو بیشتر زمان خودش را باید در کارگاه سپری کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار