سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با پانا؛

طرح ۳۱۳ سازمان دانش‌آموزی برای نقش‌آفرینی دانش‌آموزان، پیش‌برنده و راهگشاست

باید فضیلت‌های نسل جوان و نوجوان را بشناسیم و آن‌ها را باور داشته باشیم/ ملت ایران هر روز شاهد افتخارآفرینی دانش‌آموزان ایرانی هستند/ باید الگوهای کم‌نظیر و بی‌نظیر دانش‌آموزی را در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی معرفی کنیم

تهران (پانا) - سخنگوی شورای نگهبان گفت دانش‌آموزان ما می‌توانند از عناصری مثل شجاعت، اعتماد به نفس، علم و آگاهی استفاده کرده و خود را تقویت کنند، نتیجه این تقویت، شکست دشمنان و غلبه بر استکبار است.

کد مطلب: ۱۳۲۰۱۳۵
لینک کوتاه کپی شد
طرح ۳۱۳ سازمان دانش‌آموزی برای نقش‌آفرینی دانش‌آموزان، پیش‌برنده و راهگشاست

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان بعدازظهر روز گذشته ۱۰ آبان، در آستانه روز دانش‌آموز ضمن بازدید از خبرگزاری پانا، با خبرنگاران این مجموعه به بحث و تبادل نظر پرداخت و درباره اهمیت جایگاه دانش‌آموزان، افتخارآفرینی‌های آن‌ها، طرح ۳۱۳ سازمان دانش‌آموزی، آخرین وضعیت بررسی طرح‌ها، لوایح و اساس‌نامه‌ها در این شورا و برخی موضوعات مرتبط دیگر گفت‌وگو کرد که بخش اول این گفت‌وگو در ارتباط با مسائل دانش‌آموزان را در زیر می‌خوانید.

نتیجه تقویت دانش‌آموزان، شکست دشمنان و غلبه بر استکبار است

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه نیروی انسانی جوان، نوجوان و فرهیخته موتور محرک و پیشران حرکت هر کشور محسوب می‌شود و کشوری که این نیروهای جوان و فرهیخته را در اختیار دارد می‌تواند به آینده خودش امیدوار باشد، اظهار کرد: «اساس قدرت استکبار، پوشالی است و بر پایه‌هایی چون ترس، خودباختگی و جهالت شکل گرفته است. به نظرم می‌رسد با توجه این موارد، دانش‌آموزان ما می‌توانند از عناصری مثل شجاعت، اعتماد به نفس، علم و آگاهی استفاده کرده و خود را تقویت کنند. نتیجه این تقویت، شکست دشمنان و غلبه بر استکبار است.»

باید فضیلت‌های نسل جوان و نوجوان را بشناسیم و آن‌ها را باور داشته باشیم

هادی طحان نظیف بر شناخت و باور به فضیلت‌های دانش‌آموزان تصریح کرد و گفت: «ما باید فضیلت‌های این نسل، این قشر یعنی نوجوانان و دانش‌آموزان را بشناسیم، نباید از آن‌ها غفلت کنیم، باید آن‌ها را باور داشته باشیم.»

ملت ایران هر روز شاهد افتخارآفرینی دانش‌آموزان ایرانی هستند

وی با بیان اینکه ملت ایران هر روز شاهد افتخارآفرینی‌های دانش‌آموزان این سرزمین هستند، گفت: «تقریبا برای ما عادی شده است؛ هر روز اخباری را می‌شنویم که تعدادی از دانش‌آموزان ما بر قله‌های افتخار جهانی دست پیدا کرده‌اند، در المپیادهای مختلفی که دانش‌آموزان کشورمان حضور پیدا کرده‌اند، نقش‌آفرینی کرده و مدال‌های رنگارنگ و متعددی را به افتخار کسب می‌کنند و برای خود، کشور و مردم به ارمغان می‌آورند.»

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: «این حجم از حضور در مراسم‌های مذهبی، اعتکاف‌ها، اردوهای جهادی و این حجم از قاریان و حافظان قرآن، همگی از فضیلت‌های این قشر است که ما نباید از آن غفلت کنیم. این حجم از ابراز ارادت به حضرت ولی عصر بی‌نظیر است. فقط یک نمونه اخیر آن سرود سلام فرمانده بود که در یک حجم بسیار وسیع از روستاهای کوچک تا شهرهای بزرگ، صدها هزار از دانش‌آموزان می‌آمدند و با اشک و معنویتی خاص، ابراز ارادت می‌کردند. این‌ها همیشه بوده، هست و خواهد بود.»

الگوهای کم‌نظیر و بی‌نظیری در میان دانش‌آموزان وجود دارد؛ باید به آن‌ها بالید و آن‌ها را در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی معرفی کرد

وی در این باره افزود: «زمانی این کشور به شهید فهمیده‌ها افتخار می‌کرد، جلوتر آمدیم و به علی لندی‌ها رسیدیم. همین نسل، همین دانش‌آموزان، همین قشر؛ زمانی در قالب شهید فهمیده موجب افتخار بودند و زمانی هم به علی لندی می‌رسیم. این‌ها فضیلت‌های این نسل است و باید به این‌ها بالید. این‌ها فرزندان و خواهران و برادران ما هستند. واقعا ما در این زمینه الگوهای کم‌نظیر و بی‌نظیری در کشور داریم ولی در شناساندن و معرفی آن‌ها هم در داخل و هم در عرصه‌های جهانی متاسفانه کم‌کاری کرده‌ایم.»

هادی طحان نظیف در ادامه برای اینکه دانش‌آموزان همیشه در مسیر درست قرار گیرند، به اهمیت جایگاه خود پی ببرند و به داشته‌های ملی و بین‌المللی خود افتخار کنند، انجام سه اصل و اقدام را ضروری دانست و گفت: «اول اینکه؛ دانش‌آموزان باید با تاریخ این سرزمین خصوصا دوران معاصر آشنا شوند؛ آن‌ها باید بدانند که این کشور چه دوران‌های فراز و فرودی را طی کرده است، بر این کشور چه گذشته است.»

وی در این باره توضیح داد: «در قوانین اساسی برخی از کشورها نسبت به برخی موضوعات حساسیت وجود دارد و وقتی آن‌ها را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که در پس این متن، مسائل و اتفاقاتی گذشته است. مثلاً در قانون اساسی ژاپن در مورد مسائل نظامی، حساسیت‌هایی وجود دارد، در قانون اساسی آلمان و فرانسه و ... یک‌جایی نسبت به تفکیک قوا، یک‌جایی نسبت به جمهوریت و ... حساسیت‌هایی وجود دارد، این تاریخ یک کشور است. در قانون اساسی کشور ما هم نسبت به برخی از موضوعات حساسیت وجود دارد و این اصولی است که قابل بازنگری نیستند. بحث‌هایی مانند جمهوریت و اسلامیت. وقتی این‌ها را مطالعه می‌کنیم در پس این موضوعات، تاریخی وجود دارد. مثلاً در قانون اساسی ما نسبت به قراردادهای خارجی یا استخدام کارشناسان خارجی، احتیاط‌هایی دارد و وقتی مطالعه می‌کنید می‌بینید که در این کشور یک زمانی مردم و کشور از این موارد لطمه دیده‌اند. یک اقدام همین است و احساس می‌کنم که دانش‌آموزان نسل جدید ما باید با تاریخ معاصر کشور آشنا باشد و این فراز و فرودها را ببیند.»

سخنگوی شورای نگهبان «شناخت دانش‌آموزان نسبت به جایگاه ایران امروز در جهان و ارتباط با سایر کشورها» را به‌عنوان اصل دوم معرفی کرد و گفت: «ایران یک روزی وجه‌المعامله بوده اما امروز در دنیا نقش‌آفرین است و به‌عنوان یک کشور مستقل به آن نگاه می‌شود، هرچند به خاطر همین استقلال هم باید هزینه‌هایی را هم متحمل شود. اما جمهوری اسلامی ایران اکنون یک بازیگر اصلی نقش‌آفرین در تحولات جهانی است. دانش‌آموز ما باید این‌ها را بداند و به آن افتخار کند.»

طرح ۳۱۳ سازمان دانش‌آموزی برای نقش‌آفرینی دانش‌آموزان، پیش‌برنده و راهگشاست

طحان نظیف «شناخت دانش‌آموزان نسبت به نقش و مسئولیت» خود در قبال این موضوعات پرافتخار را به‌عنوان اصل سوم مطرح کرد و گفت: «دانش‌آموزان اگر به آن‌ها واقف شوند می‌توانند آینده این کشور را هم بسازند، یعنی مسیر خود را تنظیم خواهد کرد که برای رسیدن به هدف نهایی باید به چه روشی، با چه سرعتی حرکت کند.»

سخنگوی شورای نگهبان در همین راستا به «طرح ۳۱۳ سازمان دانش‌آموزی»* هم اشاره کرد و گفت: «یکی از موضوعاتی که باید زیاد به آن اهتمام داشته باشیم همین معرفی مفاخر این کشور است. ایران کشور باریشه‌ای است و مفاخر زیادی در عرصه‌های مختلف علمی، علوم فنی، پزشکی و ... در قرون مختلف دارد تا مواردی که بعد از انقلاب داشتیم و شهدایی مانند شهید سلیمانی که یک مسیر جدید و یک حرف نو را به ما در حرف و در عمل نشان می‌دهند. ما وقتی می‌خواهیم در این مسیر حرکت کنیم طبیعتاً باید این افراد را هم بشناسیم، هم مسیر و هم راهبران را باید بشناسیم و به نظرم طرح ۳۱۳ قطعا برای نقش‌آفرینی دانش‌‌آموزان پیش‌برنده و راهگشا است.»

*مساله توجه به هویت بومی و تعلق خاطر به شخصیت‌های تمدن‌ساز نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان و در امتداد آن کسب فضائل اخلاقی مبتنی بر این الگوهاست. سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران که نقش مکمل در تربیت تمام‌ساحتی دانش‌آموزان بر اساس سند تحول بنیادین را دارد و در طی بیست و سه ساله گذشته تلاش داشته تا از مسیر فعالیت‌های تشکیلاتی مسیر کسب فضائل را برای مخاطبان خود هموار ساخته و آنان را برای نقش‌آفرینی اجتماعی آماده سازد، امسال با طراحی پروژه ۳۱۳ تلاش خواهد کرد در سه مرحله مدرسه‌ای، شهری و ملی با روایت دانش‌آموزان، الگوها تمدن‌ساز میهنی اسلامی‌مان را ضمن بازخوانی برای خود، برای سایر دانش‌آموزان و سایر اقشار جامعه معرفی کند.

مطابق برنامه‌ریزی‌ها قرار است کنگره ۳۱۳ در سطوح مدرسه‌ای، شهری و ملی با مشارکت مستقیم دانش‌آموزان کشور برگزار شود که بر اساس آن، ابتدا در هر شهر مجمع مربیان و دانش‌آموزان سازمان به بررسی و مطالعه شخصیت‌های برجسته منطقه خود پرداخته و افرادی را که می‌توان به عنوان الگوهای تمدن‌ساز به دانش‌آموزان معرفی کرد را انتخاب می‌کنند. سپس دانش‌آموزان عضو سازمان دانش‌آموزی در ماه‌های مهر و آبان در مدارس این شخصیت‌ها را محور طراحی و اجرای برنامه‌های دانش‌آموزی مدرسه‌ای خود می‌سازند. ‌برنامه‌هایی از قبیل تولید سرود و شعر، داستان کوتاه، رمان، کلیپ، تیزر و فیلم کوتاه، بازی موبایلی و اجرای تئاتر و برگزاری مسابقات مختلف و نمایشگاه آثار ‌از جمله برنامه‌های پروژه ۳۱۳ است. پایان آبان، پایان جشنواره مدرسه‌ای خواهد بود و در این مرحله فعالیت دانش‌آموزان مورد ارزیابی قرار گرفته و از برگزیده‌ها تقدیر به عمل خواهد آمد.

اقدام مرحله شهری برگزاری نمایشگاه بزرگ متمرکز بر اساس تولیدات برتر دانش‌آموزان شهر با روایت‌گری خودشان خواهد بود که مورد بازدید مسئولین و اقشار مختلف مردم قرار خواهد گرفت. در مرحله ملی، ‌در اوایل اسفند ‌در تهران نمایشگاه بزرگی با حضور دانش‌آموزان و مربیان برگزیده ۳۱۳ شهر کشور و با برپایی ۳۱۳ غرفه ‌برگزار خواهد شد که در آن مفاخر و الگوهای تمدن‌ساز یاد شده کشور با روایت دانش‌آموزان به مردم کشور معرفی خواهند شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار