مدیرکل آموزش وپرورش استان اردبیل در گفتوگو با پانا
طرح ۳۱۳ سازمان دانشآموزی مجالی برای آشنایی با مفاخر ملی و مقابله با شبیخون دشمن است
اردبیل (پانا) - مدیرکل آموزش وپرورش استان اردبیل گفت آشنایی و شناساندن نسل جوان با مفاخر فرهنگی ، بزرگان دینی، مذهبی و فرهنگی کشور، از بایستهها و لازمه مقابله با شبیخون فرهنگی دشمن است.
کلام الله صفری، مدیرکل آموزش وپرورش استان اردبیل در تبیین طرح ۳۱۳ با رویکرد پاسخ به مطالبه مقام معظم رهبری اظهار کرد: «در میدان مقابله و مبارزه با شبیخون فرهنگی دشمن، ارائه و عرضه سرمایههای فرهنگی و هنری بومی، به منزله تهیه ابزار دفاع است و ما باید با تمام توان، در راه معرفی مفاخر فرهنگی و بزرگان دینی و مذهبی و میراث غنی میهن عزیز اسلامیمان به نسل جوان، تلاش کنیم.»
وی تصریح کرد: «نسل جوان کشور، عاشق ایران و اسلام و معنویت است و جلوههای این عشق و علاقه را میتوانیم در مراسمات مذهبی و مناسبتهای ملی مشاهده کنیم.»
ریس شورای برنامهریزی سازمان دانشآموزی استان با بیان آنکه کمالجویی و تنوعطلبی در ذات جوانان جوشش دارد، خاطرنشان کرد: «روح پاک و پویای جوانان و نوجوانان، همواره به دنبال کسب موفقیت و پیشرفت است و در این راه، ایستایی و یکنواختی را تحمل نخواهد کرد، بنابراین اگر نیاز خود را در منابع داخلی و بومی بیابد قطعا از آنها استقبال و استفاده خواهد کرد.»
صفری افزود: «تاریخ و تمدن ایران اسلامی، سرشار از بزرگان و اساتید بنامی است که هریک همچون ستاره و شمعی درخشان در پهنه فرهنگ و هنر ایران و جهان میدرخشند و به مثابه سرمایه و گنجی هستند که لزوم شناساندن و آشنایی آنان به جامعه بخصوص نسل جوان کشورمان بعنوان الگوهای مناسب، بر همگان واضح و واجب است.»
این مقام مسئول، هویت فرهنگی را از مهمترین عوامل ارتقا یا اضمحلال فرهنگی جوامع عنوان کرد و گفت: «مفاخر و بزرگان فرهنگی و هنری از پایههای شکلدهی هویت فرهنگی جوامع هستند که عدم معرفی آنها به نسلهای امروزی، موجب جایگزینی الگوهای غیربومی و در نتیجه بروز پدیده از خودبیگانگی فرهنگی در نسلها میشود و این امر زمینهساز بروز بحران هویت در جوامع است و طبیعی است نسلی که خود را فاقد پیشتوانه و پیشینه بداند بهراحتی در برابر ظواهر فریبنده فرهنگ دشمن، تسلیم و پذیرنده خواهد شد.»
مدیرکل آموزش وپرورش استان به لزوم مقابله با پدیده شوم تهاجم فرهنگی اشاره کرد و افزود: «مقام معظم رهبری بیش از دو دهه است که نسبت به بروز پدیده تهاجم فرهنگی هشدار دادهاند و در مقاطع مختلف نیز با درایت تمام، پروژهها و نفشههای دشمنان ایران اسلامی را در راهبردهای مختلف تسخیر فرهنگی ایران از جمله شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی، قتلعام فرهنگی و ... عنوان کردهاند. این وظیفه ماست تا با رصد وضعیت موجود و احصاء امکانات و راهکارهای ممکن و برنامهریزی مدون و با انجام مهندسی فرهنگی نسبت به تقویت و ارتقاء فرهنگی جامعه همت گماریم.»
صفری ضمن اشاره به ظرفیت عظیم مدارس در شکلدهی به شخصیتهای فرهنگی جامعه اظهار کرد: «مدارس از مهمترین مراکز شکلدهی هویت فرهنگی در نسل کودک و نوجوان است که این ظرفیت عظیم، فرصت مناسبی برای خادمان حوزه تعلیم و تربیت است تا زمینه ارتقاء فرهنگی جامعه را فراهم آورند.»
وی در پایان ضمن تشکر از عنایت مقام عالی وزارت آموزش و پرورش و مشارکت قوی و جدی سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران در اجرای طرح ۳۱۳، از آمادگی این استان در اجرای هرچه بهتر و مطلوبتر این طرح ملی خبر داد.
ارسال دیدگاه