مدیر آموزش و پرورش منطقه ۶

آموزش خانواده از برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - آموزش خانواده به عنوان یکی از مباحث مهم فرهنگی، اجتماعی از رئوس برنامه‌های مهم و تاثیرگذار آموزش و پرورش است. تشکیل کلاس‌های آموزش خانواده با بهره‌گیری از اساتید مجرب تعلیم و تربیت و روانشناسی، یکی از راه های کسب و افزایش صلاحیت های اجتماعی و علمی اولیا است.

کد مطلب: ۱۳۱۷۴۱۹
لینک کوتاه کپی شد
آموزش خانواده از برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی آموزش و پرورش است

هدف مهم آموزش خانواده، آگاه ساختن اولیا نسبت به مسائل دینی،تربیتی، مشاوره ای و روانی با رویکرد یکسان‌سازی و همسویی اهداف تربیتی بین خانه و مدرسه است تا بدین وسیله پیوندهای اخلاقی و انسانی میان اولیای دانش آموزان و مربیان مدارس از یک سو و از سوی دیگر نحوه رفتار همسران با یکدیگر به منظور اثرگذاری مثبت بر تربیت فرزندان را تقویت کند.

در همین راستا جلسه مدرسین خانواده در مهرماه 1401 و همزمان با روز پیوند اولیا و مربیان با محوریت نقش مدرسین تعلیم و تربیت دانش آموزان با حضور مدیر آموزش و پرورش منطقه 6، اعضای شورای معاونین، اعضای اصلی شورای مرکزی انجمن اولیاء و مربیان، مدرسین و مدیران مدارس در سالن کنفرانس منطقه برگزار شد.

حمید ضیاپور، مدیر آموزش و پرورش منطقه 6، ضمن تشکر از انتخاب شایسته مدرسین و پتانسیل بالای علمی آنها گفت: نقش بسیار مهم خانواده در تربیت فرزندان بر کسی پوشیده نیست. این کانون مقدس خانواده است که اعضای جامعه را می‌پروراند و تحویل جامعه می‌دهد. فرزندان قبل از سنین مدرسه، در خانواده به سر می‌برند، حتی در سنین مدرسه نیز به جز حدود شش ساعت در هر شبانه‌روز، بقیه وقت خود را در خانه می‌گذرانند و از همه جوانب خانواده، رفتار والدین، گفتارها، کردارها و امر و نهی‌ ها تأثیر می ‌پذیرند.

وی بیان کرد: در جامعه پیشرفته کنونی، خانواده مسائل و مشکلات گوناگونی دارد. اول از هرچیز، هماهنگی فرهنگ و روش‌های رفتاری خانواده است. تنظیم روابط کودک با افراد خانواده، آموزش‌های پیش‌دبستانی و آمادگی کودک برای رفتن به کودکستان و دبستان، امور تحصیلی کودک، رویارویی فرزند با دوران نوجوانی و چگونگی ارتباط با او در این دوران، انتخاب رشته تحصیلی فرزندان و انتخاب دوستان و معاشران، چگونگی گذراندن اوقات فراغت، علایق و گرایش‌های عاطفی در فرزندان، از جمله مسائلی هستند که خانواده با آنها روبه‌روست. در صورتی که هریک از این مسائل به طور آگاهانه حل نشود می‌تواند خانواده را از حالت عادی خارج کرده و مشکل آفرین شود.

ضیاپور در ادامه در راستای نقش مدرسین و آموزش خانواده خطاب به حضار افزود: کمک به اولیا در تربیت صحیح فرزندان با توجه به ضرورت‌ها، رفع یا کاهش مشکلات خانواده، ایجاد هماهنگی بین آموزش‌های مدرسه و خانه و تعمیم آموزش‌های مدرسه در خانه، اصلاح دیدگاه‌ها و سلیقه‌های فوری در تربیت فرزندان، آموزش ویژه برای پرکردن اوقات فراغت و آموزش سیاسی، اجتماعی و مذهبی، آشنا کردن اولیا با تربیت صحیح فرزندان و امور تحصیلی آنان با توجه به وجود تفاوت‌های فردی میان فرزندان یک خانواده از مسائلی مهمی است که شما مدرسین فرهیخته و توانمند با برنامه ریزی و تلاش مضاعف با توجه به آسیب های وارد شده در زمان کرونا نسبت به عملی شدن ساحت های تربیتی اقدام کنید و روحیه امید را در دانش آموزان و خانواده ها تقویت کرده و نسبت به عملی شدن آن گام‌های موثری بردارید.

مدیر آموزش و پرورش منطقه 6 در راستای آگاهی‌بخشی و ارتقاء دانش و مهارت اولیا گفت: اولین نکته‌ای ‌که در آموزش والدین باید مورد توجه قرار گیرد، نیازهای آموزشی آنان است. آموزش‌هایی‌که والدین نیاز دارند با توجه به پیشرفت جامعه، بسیار زیاد و متنوع است. اما برای آموزش والدین لازم است در هر منطقه، نیازهای آموزشی آنان به طور دقیق شناسایی شده و براساس آنها برنامه آموزشی طراحی شود، زیرا باید به طور دقیق مشخص شود والدین در هر موضوع تربیتی در چه سطحی هستند و سطح مطلوب کدام است. کدام یک از موضوعات برای آنها اولویت بیشتری دارند و در آن زمینه اقدامات لازم انجام شود.

در ادامه تمامی مدرسین آموزش خانواده به معرفی و رزومه کاری خود در امر تعلیم و تربیت پرداختند و در پایان جلسه با اهداء هدایا از اعضای شورای مرکزی انجمن اولیا و مربیان منطقه تقدیر و تشکر به عمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار