روشهایی برای تشخیص ناتوانی یادگیری دانشآموز
تهران (پانا) - ناتوانی یادگیری باعث مشکلات چشمگیر در یادگیری و کاربرد زبان و مهارتهای گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، استدلال یا ریاضی میشوند.
به گزارش پایگاه خبری سلامت نیوز، ناتوانی یادگیری به دلیل عوامل درونی پدید می آیند نه عوامل بیرونی مثل محیط یا نظام آموزشی. در بیشتر تعاریف که درباره اختلال یادگیری وجود دارد، دانش آموزانی را که به علت محرومیت اقتصادی، عقب ماندگی ذهنی یا آشفتگی هیجانی در یادگیری مشکل دارند، مستثنی هستند.
افرادی که دچار ناتوانی یادگیری هستند ویژگی های جسمی بارز، رفتارها، علایم و الگوهای ژنتیکی مشخص یا دیگر نشانه های خاص ندارند. با وجود این، همه آنها یک ویژگی مشترک دارند، آنها مثل همکلاسی هایشان یا به خوبی آنها یاد نمی گیرند. با این حال دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری مثل هم یاد نمی گیرند و شیوه یادگیری آنها متفاوت است.
بیشتر افراد دارای ناتوانی یادگیری، هوش متوسط یا بالاتر دارند، اما عملکرد تحصیلی آنها بسیار پایین تر از حد انتظار است.
ناتوانی های یادگیری در تمام عمر ادامه می یابند اما در خردسالان و بزرگسالان کمتر مشهودند. افراد دارای ناتوانی یادگیری ممکن است در بزرگسالی شغل هایی را انتخاب کنند که بتوانند از عهده آنها برآیند.
هریک از ویژگی های دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشند. برخی از دانش آموزان در محیط کلاس بی انگیزه هستند. مردان بیشتر از زنان احتمال دارد به ناتوانی های یادگیری مبتلا شوند.
ویژگیهای تحصیلی خاص
این کودکان در مدرسه ویژگی های خاصی دارند که عبارتند از: احساس ترس به هنگام روبرو شدن با تکالیف خواندنی، تنش بدنی که هنگام خواندن آشکار می شود، حذف برخی از کلمات، اضافه کردن کلمات، جانشین سازی کلمات، گم کردن خط به هنگام خواندن، ناتوانی در درک مطلب و مشکلات مربوط به روان خوانی. این ناتوانی ها می تواند در حیطه خواندن، نوشتن، ریاضیات است.
دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ممکن است در تلفظ صداهای زبانی مشکلات بیشتری داشته باشند. آنها ممکن است صدا ها را تکرار کنند، این دانش آموزان در زمینه دست خط، هجی کردن، دستور زبان و مهارت های انشا نویسی نیز مشکل دارند.
این دانش آموزان پیشرفت اندکی در مهارت های تحصیلی دارند، در مطالعه کردن مشکل دارند و برای حل مساله مهارت کافی ندارند.
دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری ممکن است بیش فعال (داشتن فعالیت بدنی زیاد) یا کم فعال (کند و سنگین) باشد. حواس این دانش آموزان به آسانی پرت می شود دامنه توجه محدودی دارند، نقایصی در حافظه دارند، تکانشی عمل می کنند و احتمال دارد هنجارها یا ارزش های پذیرفته را بشکند.
ارسال دیدگاه