پانا از مشارکت فعال دانشآموزان برای خدمترسانی به زائران در مدارس مشهد مقدس گزارش میدهد؛
«گامهای عاشقی» در مسیر تربیت
امروز اولویت آموزش و پرورش فقط مطالعه چند کتاب و حضور از ساعت ۷ تا ۱۲ در مدرسه نیست بلکه اولویت، ایجاد فضای تربیتی است
تهران (پانا) - میزبانی و پذیرایی از زائران بارگاه نورانی ثامنالائمه(ع) در قالب طرح «گامهای عاشقی» امسال با مشارکت فعالتر و چشمگیرتر دانشآموزان در مدارس مشهد پیگیری شد بهطوری که تحسین افکار عمومی را بههمراه داشت.
رویکردهای تربیتی وزارت آموزش و پرورش و معاونت پرورشی و فرهنگی این وزارتخانه که در کمتر از یکسال گذشته مدنظر بوده است، در چند روز اخیر و همزمان با روزهای پایانی ماه صفر با جلوههای ویژهای از خدمترسانی داوطلبانه به زائران امام رئوف(ع) توسط دانشآموزان در مدارس مشهد مقدس همراه بود.
صدها دانشآموز مشهدی بهرغم تعطیلی مدارس این شهر، آستین همت بالا زدند و در یک حرکت داوطلبانه و با ثبت نام قبلی در طرح گامهای عاشقی، عازم مدارس شهر شدند اما این بار نه برای یادگیری درسهای کتاب، بلکه برای حضور در مکتب تربیت اسلامی و نیز انتقال و آموزش مفاهیم والای این مکتب به دیگران؛ این دانشآموزان به عشق امام مهربانیها پای کار آمدند تا حضور خود را در کلاس درس تربیت به ثبت برسانند و در این مدرسه عشق و خدمت، غایب نباشند.
بر این اساس، صدها دانشآموز مشهدی در زمینههای مختلف مشغول خدمترسانی به زائران امام رضا(ع) شدند و هر یک، در گوشهای از این سفره بزرگِ خدمتگزاری، اعلام حضور کردند.
دانشآموزان در عرصه خدمتی مشخص شده خود فعالیت کردند؛ از جمله خدمات پزشکی، تهیه و تدارک صبحانه و نهار و شام، برگزاری مسابقات برای کودکان و نوجوانان، غرفه کارآفرینی و خدمات فرهنگی توسط دانش آموزان، اولیا و عوامل اجرایی مدارس.
گامهای عاشقی، یک کار تربیتی ویژه بود
محمد حسین پورثانی معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی که در جریان اجرای طرح گامهای عاشقی، به یکی از مدارس رفته و از آن بازدید کرده بود، اظهار داشت: امروز اولویت آموزش پرورش ایجاد فضای تربیتی است؛ یکی از موضوعات محوری که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده، تربیت تمامساحتی است یعنی مدرسه تنها مکان تربیت نیست و کل اجتماع محل تربیت محسوب میشود.
وی ادامه داد: ترتیب تمامساحتی به ما میگوید که به عنوان متولیان تربیت باید از فضای جامعه و اجتماع برای تربیت استفاده کنیم و به ما تاکید میکند در فکر فضای رسمی برای تربیت نباشیم چرا که فضای غیر رسمی بهترین مکان برای تربیت است. یعنی در سالروز رحلت رسول اکرم(ص) که تعطیل بود و مدرسه نیز باید تعطیل میبود، اما در همین روز در چهل مدرسه شهر مشهد طرح گام های عاشقی برگزار شد و حتی خود دانشآموز خبرنگاران پای کار آمدند.
پورثانی افزود: دانشآموز ما امروز پای کار آمد و این بدین معنا است که «تربیت» تمامی و تعطیلی ندارد و در چارچوب فضای رسمی نیست.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان کرد: مهم ترین نکته، اثرگذاری دانشآموز در اجتماع است. اثرگذاری دانش آموزان، در چنین طرحهایی خودش را نشان میدهد که وقتی مدیرکل آموزش و پرورش پای کار میآید این پیام را برای همه مدیران مدارس و روسای ادارات دارد که اولویت آموزش و پرورش فقط مطالعه چند کتاب و حضور ساعت هفت تا دوازده در مدرسه نیست. امروز اولویت آموزش پرورش ایجاد فضای تربیتی است.
وی گفت: هدف از اجرای طرح گامهای عاشقی خدمترسانی به زائران امام رضا(ع) توسط دانشآموزان بود که این طرح به عنوان کانون تربیتی محله، در بیشتر مدارس مشهد اجرایی شد.
به گفته پورثانی طرح گام های عاشقی با خدمترسانی دانشآموزان در ۴۶ مدرسهدر مشهد مقدس پیگیری شد و در هر مدرسه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ دانشآموز خدمترسانی کردند.
یکی از کاملترین طرحهای خدمترسانی به زائران
سیدامیر شوشتری مدیرکل آموزشوپرورش استان خراسان رضوی نیز طرح گامهای عاشقی را یکی از کاملترین طرحهای خدمترسانی به زائران برشمرد.
وی گفت: طرح گام های عاشقی یکی از مترقیترین و کاملترین طرحهای میزبانی و خدمترسانی محسوب میشود. برتری این طرح نسبت به تمام برنامهها این است که در هر مدرسه که پیشتاز و داوطلب این طرح میشود دانش آموزان و اولیای دانشآموزان و همه همکاران ما پای کار میآیند و با همه ظرفیت خود نیازها را چه از لحاظ نیروی انسانی و چه از لحاظ مالی تامین میکنند و نیازی به پشتیبانی ادارات ندارند. بنابراین این طرح از کاملترین طرحهای تکریم و میزبانی از زائران است.
آموزش و پرورش خراسان رضوی با همه ظرفیت پای کار آمد
مهدی بهرامی مسئول بسیج فرهنگیان استان خراسان رضوی هم درباره طرح گام های عاشقی گفت: آموزش و پرورش خراسان رضوی با تمام ظرفیت پای این کار آمد.
به گفته وی، طرح گامهای عاشقی یکی از طرحهای اثرگذار برای خدمت به زائران در سه روز پایانی دهه آخر ماه صفر است که هر ساله با نگاه مردمی و خدمترسانی دانش آموزان اجرا میشود. امیدواریم خدمت به زائران آقا امام رضا(ع) بیش از پیش در قشر دانشآموزی نهادینه شود که امسال نیز به همت آموزش پرورش خراسان رضوی این اتفاق افتاد و الحمدلله بسیار اثربخش بود.
ثبتنام صدها دانشآموز در سامانه خدمترسانی به زائران
همچنین علی اکبر بنارضوی مسئول سازماندهی دانشآموزان در طرح گامهای عاشقی درباره استقبال دانشآموزان برای مشارکت در این طرح اظهار داشت: صدها دانشآموز دختر و پسر در طرح گامهای عاشقی ثبت خدمت کردند و ما با آمار بسیارخوبی مواجه شدیم.
وی افزود: الحمدلله توانستیم با تشکیل یک تیم باتجربه و مجرب از دانشآموزان فعال سازمان دانشآموزی خراسان رضوی، سامانه طرح گامهای عاشقی را طراحی و در روز دوشنبه بیست و هشتم شهریور از آن رونمایی کنیم. در همان چند روز اول که از سامانه رونمایی شد، شاهد استقبال پرشور دانشآموزان بودیم.
مشارکت فعال مدارس و خیرین مدرسهساز
محمد زارع مدیر دبیرستان سلمان فارسی ناحیه سه مشهد مقدس گفت: چندین سال است که ما میزبان زائران امام رضا(ع) در طرح گامهای عاشقی هستیم، بدین معنا که همه امور پذیرایی با مدرسه و خیرین مدرسهساز است.
وی تاکید کرد: طرح گامهای عاشقی یک کار فرهنگی بسیار قوی و موثر است. امیدواریم بتوانیم در سالهای آینده نیز میزبان و خدمتگزار زائران عزیز آقا علیبن موسیالرضا(ع) باشیم.
زارع افزود: ما در دبیرستان سلمان فارسی، افتخار میزبانی از دو هیات از تربت حیدریه و رفسنجان را داشتیم که تعداد کل زائران ۲۰۰ نفر در قالب دو گروه ۱۰۰ نفره بودند.
فعالیت مدارس بهصورت ویژه در قالب طرح گامهای عاشقی
احمد مسجدی رئیس اداره آموزشوپرورش ناحیه ۵ مشهد نیز گفت: در آموزش و پرورش ناحیه ۵ میزبان زائران امام رضا(ع) بودیم که در مجموع ۳۰ مدرسه بهصورت ویژه در قالب طرح گامهای عاشقی فعالیت کردند.
وی اظهار داشت: خدماترسانی به زائران پیاده به کمک دانشآموزان، همکاران و اولیا صورت گرفت و امور مربوط به خدمترسانی، به آنها محول شد. ستاد اسکان فرهنگیان هم زائران سواره را پشتیبانی کرد. بهصورتی که آنها با ماشینهای شخصی خود به مدارس میآمدند و در آنجا اسکان داده میشدند.»
پیام مدیر سازمان دانشآموزی خراسان رضوی در پایان طرح
با پایان یافتن طرح گامهای عاشقی، حجت رضازاده مدیر سازمان دانشآموزی استان خراسان رضوی، پیامی به این شرح خطاب به دانشآموزان و فعالان در مسیر خدمتگزاری به زائران امام رضا(ع)، صادر کرد:
«بسم الله الرحمن الرحیم
آمدم ای شاه، پناهم بده؛ خط امانی ز گناهم بده/ ای حرمت ملجأ درماندگان؛ دور مران از درو راهم بده
اکنون که در ظل توجهات امام هشتم(ع) و عنایات پروردگار الهی، توفیق خدمتگزاری در سنگر دیگری از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نصیبتان شده است بر خود لازم میدانم از زحمات و تلاشهای ارزنده شما دانشآموزان گرامی، بهویژه اعضای مجلس دانشآموزی استان و اداره آموزش و پرورش ناحیه ۳ مشهد مقدس و خبرنگاران پرتلاش خبرگزاری پانا، که همانند همیشه رسالت خبری خود را به نحو احسن ایفا کردهاند، کمال قدردانی را داشته باشم. همچنین از زائران بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) بابت همکاری صمیمانهشان با کادر مدارس، نهایت تشکر را دارم.
مصداق آیه شریفه «و من شکر فانما یشکر لنفسه» بر خود لازم میدانم از تلاشهای بیشائبه و زحمات صادقانه تمامی همکاران و دلسوزان عرصه تعلیم و تربیت بهویژه مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی و معاونان گرانقدرشان که در برپایی طرح گامهای عاشقی نقش بهسزایی داشتهاند کمال تشکر و تقدیر را داشته باشم. امید است این خدمترسانیها موجب خیر و برکت در زندگیتان باشد.»
ارسال دیدگاه