مهدی جابری*

سی‌ماه انتظار برای سیمای مدرسه

16 میلیون دانش‌آموز از امروز به‌طور هماهنگ و یکپارچه در سراسر کشور با خیال راحت عازم مدرسه و کلاس درس شدند؛ خیال راحت آن‌ها از این جهت است که کرونا دیگر نه‌تنها قدرت انتشار ذرات ویروسی را ندارد بلکه فاقد رمق و توان کافی برای شایعه‌پراکنی است!

کد مطلب: ۱۳۱۱۴۵۱
لینک کوتاه کپی شد
سی‌ماه انتظار برای سیمای مدرسه

دانش‌آموزان ایران اسلامی بعد از حدود 30 ماه تعطیلی آموزش حضوری، از امروز با حال و هوایی متفاوت و سرشار از انرژی و انگیزه در کلاس‌های درس حاضر شده‌اند.

آخرین بار، بهار امسال بود که به‌رغم بازگشایی مدارس همچنان شاهد مقاومت‌هایی برای حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس بودیم اما امروز با مرور رویدادهای آن زمان، متوجه می‌شویم که ذرات ویروسی و شایعات ویروسی در آن روزها آخرین نفس‌های خود را می‌کشیدند تا در چنین روزی، مهرماه بی‌حاشیه و بدون شایعه‌ را آغاز کنیم.

روزهای سخت مردم ایران به‌ویژه دانش‌آموزان که از اسفند‌ 1398 آغاز شده بود، حالا در مهر‌ 1401 به لطف واکسیناسیون عمومی و همراهی همگانی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به پایان رسیده است تا مهرماه، نویدبخش فصلی جدید و قرنی جدید برای آینده‌سازان این مرز و بوم باشد.

چهارشنبه 30 شهریور‌ بود که بچه‌های پیش‌دبستانی در کلاس و مدرسه حاضر شدند. هرچند این نوآموزان پیش‌زمینه ذهنی درباره تاثیرات منفی کرونا در روند تحصیل دانش‌آموزان نداشتند و متوجه تغییر شرایط در سال تحصیلی جدید نبودند، اما حال و هوای پدر و مادرها دیدنی و حرف‌هایشان شنیدنی بود؛ پدر و مادرهایی که خوشحال بودند از اینکه سال اول و اولین روزهای حضور فرزند دلبندشان مصادف شده است با آخرین نفس‌های ضعیف کرونا.

پنجشنبه 31 شهریور‌ نیز اولین روز حضور کلاس اولی‌ها در مدرسه بود؛ بچه‌هایی که آن‌ها هم هیچ تصور و برداشتی از تغییر مثبت شرایط نداشتند چون تنها فرصتی که بسیاری از آن‌ها از دست داده بودند، حضور آسوده در مقطع پیش‌دبستانی بود. اما والدین این بچه‌ها در گفت‌وگو با یکدیگر خداراشکر می‌گفتند که فرزندشان تجربه حضور در مدرسه را در مهرماه و در اولین روز و سال از تحصیلات رسمی آموزش و پرورش به دست آورد.

اما امروز شنبه دوم مهر‌ 16 میلیون دانش‌آموز به‌طور هماهنگ و یکپارچه در سراسر کشور به مدرسه رفتند؛ بچه‌هایی که بیشترشان قبلا تجربه شیرین آموزش حضوری را داشتند و برای رسیدن چنین روزی و تکرار خاطرات خوب گذشته لحظه‌شماری می‌کردند.

البته در میان این تعداد دانش‌آموز، بچه‌های کلاس دومی و سومی (مقطع ابتدایی) حال و هوایی مشابه کلاس اولی‌ها داشتند چون آنها در دو سال گذشته فرصت چندانی برای کسب تجربه خوب و خاطرات شیرین مدرسه به‌ویژه در مهرماه نداشتند. بنابراین بوی ماه مهر برای آنها تازگی خاصی داشت و شبیه هیچ حسی در گذشته نبود!

با این حال، دانش‌آموزان کلاس‌های بالاتر و مقاطع بالاتر که موفق به حضور دوباره در کلاس و مدرسه شده‌اند، روز دوم مهرماه را با خنده‌های از ته دل و سرشار از انرژی، امید و انگیزه پشت سر گذاشتند.

در این بین اما دانش‌آموزانی که دو سال گذشته، سال‌های آخر دوران مدرسه را پشت سر می‌گذاشتند، بی‌آنکه فرصت خداحافظی از یکدیگر و از کلاس و مدرسه را داشته باشند، ناگهان با کروناویروس قدرتمند مواجه شدند و از دیدار دوستان و معلمان خود، آنطور که می‌خواستند بازماندند. این بچه‌ها این روزها به مرحله جدیدی از زندگی قدم گذاشته‌اند و حتما خاطرات مهرماهی خود را در 12 سال گذشته مرور می‌کنند؛ آنها امروز یا در دانشگاه پذیرفته شده‌اند یا در تلاش برای رسیدن به اهداف شغلی، اجتماعی و تحصیلی خود هستند.

* دبیر گروه آموزش و پرورش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار