رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی:
زمین با کاربری آموزشی در اختیار مؤسسان مدارس غیردولتی قرار گیرد
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی آموزش و پرورش از مدیران مدارس غیردولتی خواست امکانات و تجهیزات خوب، فضای آموزشی مناسب و همچنین آموزش باکیفیت را در مدارس خود به کار گیرند.
احمد محمودزاده در جلسه بررسی مشکلات مدارس غیردولتی که در سالن فرمانداری بابل برگزار شد گفت: از مصادیق مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش، تأسیس و اداره مدارس غیردولتی عام المنفعه است که می تواند به عمومی سازی مدارس غیر دولتی کمک کند.
وی افزود: رویکردهای اشتباهی که در سال های گذشته در حوزه مدارس غیردولتی اتفاق افتاد و نگاه عمومی را نسبت به این بخش حساس کرده بود، اصلاح می شود.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی موفقیت در این عرصه را مستلزم به کارگیری خرد و سرمایه های پایدار دانست و اضافه کرد: برای کسب موفقیت ها باید دانش آموزانی با برجستگیهای علمی و اخلاقی، اعتقادی تربیت شوند و آموزش و پرورش به تنهایی از این مسئولیت خطیر برنمیآید و برای تحقق این هدف نیازمند حضور همه ذینفعان اعم از خانواده، معلم ومؤسسین، خیرین، واقفین است.
محمودزاده با تاکید بر توجه جدی به منزلت معلمان، گفت: معلمی که از حقوق و بیمه مناسبی برخوردار نباشد، نباید از وی انتظار عملکرد خوب در راستای سند تحول بنیادین داشت و مؤسسین مدارس غیردولتی باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند؛ در قانون بسترهای لازم برای تقویت و عملیاتی شدن این موضوع وجود دارد که با همکاری مشترک بین دولت و بخش مدارس غیردولتی امکان پذیر خواهد بود.
وی از تخصیص و توزیع نخستین تسهیلات کم بهره در آموزش و پرورش در حوزه مدارس غیردولتی خبر داد و گفت: طبق تبصره ۱۸ و ۱۶ برای تجهیز و توسعه مدارس فرصت خوبی است که انشاءالله با اولویت هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش و مدارس با رویکرد قرآنی توزیع خواهد شد و امسال هم از روزهای اول تنظیم بودجه، این امر مدنظر قرار خواهد گرفت.
معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی آموزش و پرورش از مدیران مدارس غیر دولتی خواست تا امکانات و تجهیزات خوب، فضای آموزشی مناسب و همچنین معلمان با دانش و علمی برای آموزش در مدارس خود به کار گیرند تا برای اجرایی سازی سند تحول بنیادین، زمینه بروز و ظهور فراهم شود.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی با اعلام اینکه زمین با کاربری آموزشی در اختیار موسسان باید قرار گیرد، بیان داشت: در برخی استان ها به دستور استانداران، دستورات لازم ابلاغ شد تا زمینهایی با کاربری آموزشی در اختیار موسسین مدارس غیردولتی قرار گیرد و انتظار میرود در این استان هم این امر محقق شود.
وی سپس از تنظیم برنامه راهبردی سازمان برای نخستین بار خبر داد و افزود: در این برنامه تعریف رویکردی آموزش، شاخص ها، بحث شهریه و بحث کیفیت بخشی و رویکردهای تربیتی و فرهنگی جهت کسب موفقیت های بیشتر گنجانده شده است.
مردمی سازی آموزش و پرورش برنامه محوری دولت
محمودزاده همچنین در نشست با موسسان و مدیران مدارس غیردولتی شهرستان بابل، مردمی سازی آموزش و پرورش را از برنامه های اصلی دولت برشمرد و اظهار کرد: در اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نیروی انسانی عامل خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی است.
وی با اشاره به اینکه در سازمان به دنبال همگانی شدن مشارکت و مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش هستیم، تصریح کرد: پیگیری و انجام ماموریت تعلیم و تربیت آینده سازان کشور، به تنهایی از عهده آموزش و پرورش بر نمی آید و نیازمند مشارکت همه ذی نفعان است.
محمودزاده با اشاره به اینکه در راستای مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش، به دنبال مدارس غیرانتفاعی عام المنفعه هستیم، گفت: نگاه به نیروی انسانی نگاهی هدفمند و عامل توسعه و بالندگی است و استمرار و تداوم انقلاب اسلامی بر دوش نیروی انسانی متعهد است که بخش اعظم این نیروی انسانی در آموزش و پرورش تربیت میشوند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه استانداردسازی فضا و امکانات و توانمندسازی نیروی انسانی مدارس غیردولتی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است، یادآور شد: برای افزایش توسعه و ارتقای شایستگی معلمان به عنوان عنصر اصلی آموزش و پرورش تلاش می کنیم تا دانش آموزانی در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم.
وی اجرای سند تحول بنیادین و ارتقای کیفیت مدارس غیردولتی به ویژه کیفیتبخشی به فعالیتهای فرهنگی و تربیتی را مهمترین راهبرد سازمان برشمرد و گفت: پیگیری رویکردهای تربیتی و پرورشی در مدارس غیردولتی، جزو اولویتهای ما قرار دارد.
علی کریمی، نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: مدارس غیر دولتی شهرستان بابل ۲۶ درصد دانش آموزان را تحت پوشش دارد در حالی که میانگین کشوری، ۱۳ درصد است به همین دلیل باید مشکلات و موانع را از دوش کسانی که در حال کمک به آموزش و پرورش کشور هستند، برداریم.
نماینده مردم بابل در مجلس گفت: باید عقب ماندگیها و صدمات سنگینی که به سبب کرونا به زیر ساختهای آموزش و پرورش کشور وارد شده است، جبران کنیم.
وی تصریح کرد: با اصلاح قانون، بخشی از مشکلات مدارس غیردولتی برطرف میشود.
ارسال دیدگاه