‌یک روانشناس ارشد بالینی در کرج در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد:

برنامه‌ریزی درسی و مطالعه مناسب، ضامن موفقیت دانش‌آموزان است

کرج (پانا) - یک روانشناس ارشد بالینی در کرج بیان کرد یک راه مطمئن برای موفقیت در تحصیل، داشتن برنامه‌ریزی درسی منسجم است که این برنامه‌ریزی درسی و مطالعه مناسب ضامن موفقیت دانش‌آموزان می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۱۰۱۱۶
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌ریزی درسی و مطالعه مناسب، ضامن موفقیت دانش‌آموزان است

مریم شکوری، روانشناس ارشد بالینی در گفت‌و‌گو با پانا عنوان کرد: «با نظر به اینکه به بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم و دانش آموزان و والدین در حال سپری کردن آخرین روزهای تعطیلات خود هستند، خوب است از همین حالا برنامه‌ریزی‌هایی مبنی بر تحصیل و نحوه صحیح مطالعه دانش آموزان صورت گیرد.»

وی افزود: «ممکن است بسیاری از دانش‌آموزان بپرسند چه اشکالی دارد که بدون برنامه درس بخوانیم؟ یا شاید هم با خودتان فکر کنید برنامه ریزی درسی تاثیر خاصی در موفقیت ندارد، اما با توجه به تفاوت در ظرفیت انتخاب رشته های مختلف، برای قبولی در رشته مورد علاقه‌تان باید برنامه ریزی درسی داشته باشید. برنامه‌ریزی، ذهنتان را ساماندهی و فکرهایتان را مرتب می‌کند. به‌ علاوه تمرکزتان را بالا می‌برد و باعث می‌شود از حواشی و مسائل غیرمهم دوری کنید. همچنین برنامه ریزی درسی به شما کمک می‌کند به بهترین شکل ممکن از وقت و انرژی‌تان استفاده کنید.»

این روانشناس داشتن برنامه ریزی درسی مناسب و مطالعه را ضامن موفقیت دانش آموزان دانست و خاطرنشان کرد: «مطالعه، بخش مهمی از موفقیت تحصیلی است. اما گاهی اوقات پیدا کردن وقت کافی برای مطالعه‌، سخت به نظر می‌رسد. مخصوصا خواندن بخش‌هایی که به مرور بیشتری نیاز دارند. یکی از راه‌های مطمئن برای موفقیت در مطالعه، داشتن یک برنامه‌‌ ریزی درسی منسجم است. یک برنامه‌ درسی مناسب می‌تواند راه‌گشا باشد، حتی اگر انجام آن خیلی از آن چیزی که ما فکر می‌کنیم سخت‌تر به نظر برسد. شما نه‌تنها باید بر اساس اولویت مطالب برنامه‌ریزی کنید، بلکه باید آن‌قدر هوشمندانه عمل کنید که از مسئولیت‌های دیگرتان در قبال خانواده و دوستان غافل نشوید و در ضمن لازم نباشد سرگرمی‌هایتان را کنار بگذارید. در نهایت با کمی فکر و فعالیت بیشتر، هیچ مشکلی برای انجام یک برنامه‌ریزی درسی مناسب و رسیدن به همه‌ اهداف تحصیلی خود نخواهید داشت.»

شکوری در ادامه اولین گام برنامه ریزی صحیح درسی را اینگونه توصیف کرد و گفت: «اولین گام برای برنامه ریزی درسی، تهیه‌ فهرستی از تمام موضوعات و دروسی است که شما نیاز به مطالعه‌ آنها دارید. تعهدات خود و کارهایی را که باید انجام بدهید را، روی کاغذ بیاورید. این به شما کمک خواهد کرد تا ایده‌هایتان در رابطه با کارهایی که باید انجام شوند، پرورش یابند. اگر شما امتحاناتی پیش رو دارید آنها را در اولویت مطالعه قرار بدهید.»

وی اولویت بندی لیست برنامه های درسی را نیز امر مهمی دانست و اظهار کرد: «درس‌ها را به نسبت اهمیتی که دارند رتبه‌بندی کنید، این کار به شما کمک می‌کند بفهمید چه موضوعاتی نیاز به زمان بیشتری برای مطالعه دارند. همین‌طور چه موضوعاتی برای پر کردن زمان‌های خالی شما مناسب‌تر هستند.»

شکوری همچنین در معرفی ترفندی جهت ایجاد برنامه ریزی صحیح درسی تشریح کرد: «یک ترفند برای ایجاد برنامه ریزی درسی، طراحی زمان مطالعه روزانه یا هفتگی هر درس است. با این کار شما یک برنامه دارید و دیگر لازم نیست مدام روند درس خواندن‌تان را کنترل کنید با ایجاد یک برنامه‌ روتین، شما به مطالعه کردن عادت می‌کنید. چک کنید چه زمان‌ها و روزهایی در طول هفته است که می‌توانید همیشه در این اوقات مطالعه کنید. به‌عنوان مثال ممکن است شما بین ساعت ۳ تا ۴ بعد از ظهر، وقت‌تان آزاد باشد یا مثلا هر سه‌شنبه یا پنج‌شنبه وقت آزادتان بیشتر باشد. در صورت امکان سعی کنید برنامه ریزی درسی خود را پس از جمع‌آوری این اطلاعات انجام بدهید؛ معمولا چینش یک برنامه‌ روتین و منظم به شما کمک می‌کند یک ذهن درس‌خوان داشته باشید و مطالب با سرعت بیشتری در ذهن‌تان جا بیفتد.»

وی افزود: «مهم‌ترین نکته درباره‌ برنامه‌‌ریزی این است که شما باید آن‌ را درست اجرا کنید. هیچ موضوعی نباید باعث شود که شما از برنامه‌ریزی خودتان سرپیچی کنید. سعی کنید به‌طور منظم به تقویم یا برنامه‌ خود نگاه کنید تا برایتان‌ عادت شود. چون معمولا چیزی که جلوی چشم نیست، فراموش می‌شود. پس یادتان باشد که برنامه باید همیشه جلوی چشمانتان باشد.»

این روانشناس همچنین یادآوری کرد: «در حالی‌که برای هر موضوع درسی زمانی را در نظر می‌گیرید، باید مطمئن شوید که اوقاتی را به خانواده، دوستان و استراحت‌تان اختصاص داده‌اید. اگر نتوانید بین زندگی شخصی و زندگی علمی خود تعادل ایجاد کنید، هرگز در تحصیل‌ موفق نخواهید شد. یادتان نرود مقدار مناسبی وقت برای استراحت، خواب و ورزش هم اختصاص دهید.»

شکوری با تاکید بر اهمیت استفاده درست از وقت های آزاد بیان کرد: «وقت آزاد را به‌عنوان پاداش درس خواندن تان بدانید. از وقت آزاد به‌عنوان یک راه شارژ کردن دوباره‌ خودتان استفاده کنید. می‌توانید چرت زدن در وقت آزاد را امتحان کنید. پیاده‌روی کنید یا برای آرامش‌ خود تمرینات یوگا انجام دهید. یوگا کمک می‌کند برای برگشتن دوباره به فضای درس خواندن، تمرکز لازم را به‌دست آورید. در وقت‌های آزادتان از محلی که در آنجا درس می‌خوانید خارج شوید؛ این باعث می‌شود حال و هوایتان عوض شود و کسل نشوید.»

این روانشناس ارشد بالینی در پایان یادآوری کرد: «فراموش نکنید بهترین فردی که می‌تواند برنامه درسی خوب برایتان طراحی کند خودتان هستید. چون هیچ‌کس بهتر از شما ویژگی‌های اخلاقی، توانایی و قابلیت‌هایتان را نمی‌شناسد. البته برای اینکه یک برنامه اصولی داشته باشید می‌توانید از مشاورین و متخصصین این حوزه کمک بگیرید. به این ترتیب همه چیز فراهم است تا با قدم‌های محکم و اراده‌ای قوی به سوی موفقیت حرکت کنید. موفقیتی که با قدم‌های آهسته اما پیوسته و با پشتکار مداوم به ‌دست می‌آید.»

دانش آموز خبرنگار: آتوسا هشترود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار