در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

پاسخ نماینده مردم تهران در مجلس به انتقادات طرح جدید کمیسیون‌های ماده ۱۰۰

فعالیت کمیسیون ماده ۱۰۰ نهادینه‌کردن تخلفات ساخت‌وساز است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت که در برخی شهرها 120 درصد پرونده‌های ساخت‌وساز به کمیسیون ماده 100 می‌رود یعنی برخی پرونده‌ها چند بار به کمیسیون ماده 100 رفته‌اند و این یعنی تخلف در کمیسیون ماده 100 نهادینه شده است.

کد مطلب: ۱۳۰۹۹۱۴
لینک کوتاه کپی شد
پاسخ نماینده مردم تهران در مجلس به انتقادات طرح جدید کمیسیون‌های ماده ۱۰۰

اقبال شاکری در گفت‌وگو با پانا درباره اینکه برخی به طرح جدید مجلس برای کمیسیون‌های ماده 100 انتقادهایی را مطرح کرده‌اند، گفت: «بخش کارشناسی کشور کمیسیون‌های ماده 100 را ناکارآمد تشخیص داده‌اند و معتقدند ما خلاف را رسمی می‌کنیم و سازندگان با نقشه‌‌های اولیه مجوز ساخت می‌گیرند اما در پایان ساختمان دیگری از کار در‌می‌آید و این اصلا قابل قبول نیست و نمی‌شود شهر را این‌گونه اداره کرد. باید زیربنا، معماری و تعداد طبقاتی که ساخته می‌شود مشخص باشد.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ «در برخی شهرها 120 درصد پرونده‌های ساخت‌وساز به کمیسیون‌های ماده 100 می‌رود که به‌خاطر این است که برخی پرونده‌ها چند بار به کمیسیون ماده 100 رفتند و این کار درستی نیست و از طریق کمیسیون ماده 100 خلاف را نهادینه و سیستمی می‌کنیم.»

شاکری معتقد است: «در تخلفات ساختمانی، کسانی که دارای مکنت و امکانات هستند بیشترین سود را می‌برند و مردم عادی بیشترین ضرر را می‌کنند. یک فرد عادی که می‌خواهد در حیاط یا پشت بامش یک سایه‌بان بزند تخریب و جمع می‌شود و آن‌هایی که چند طبقه و هزاران متر مربع خلاف می‌کنند پولش را می‌دهند و سودش را می‌برند.»

این عضو کمیسیون عمران مجلس درباره برخی انتقادها به طرح مجلس از سوی مدیریت شهری تهران نیز گفت:‌ «بعید می‌دانم شهرداری و شورا مخالف جلوگیری از تخلف باشند و همه موافق این هستند که جلوی این کار گرفته شود در غیر این صورت کمیسیون ماده 100 را نمی‌گذاشتند. بر اساس این طرح در اصلاحیه کمیسیون ماده 100 امکان تغییر نقشه وجود ندارد؛ یعنی نقشه‌ای که بر اساس طرح تفصیلی در ابتدا ارائه می‌شود نه در طی چند مرحله. این اصلاح باعث می‌شود متروپل‌ها دیگر در شهرهای ما شکل نگیرد و ساختمانی که قرار بوده هزار متر ساخته شود اما به 5 هزار متر افزایش پیدا می‌کند و یک ناظر نظام مهندسی هم دارد مشکل نظارت و کنترل پیدا نکند. وقتی همه اقدامات بر مبنای آن نقشه انجام شود دیگری چیزی به نام کمیسیون ماده 100 دیگر نداریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار