رئیس انجمن مددکاران اجتماعی در گفتوگو با پانا مطرح کرد؛
اجرای طرح نماد برای پایش سلامت روان دانشآموزان
مددکاران اجتماعی میتوانند همکاری خوبی با آموزشوپرورش داشته باشند
تهران (پانا) - رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اجرای طرح نماد را یکی از ایدههای خوب برای پایش سلامت روان دانشآموزان عنوان کرد و گفت برای اجرای این طرح باید از ظرفیت مددکاران اجتماعی نیز استفاده شود.
طرح «نماد» سالهاست از سوی آموزشوپرورش اجرا میشود. در این طرح از طریق ارائه مشاوره و مداخلات اجتماعی زمینه مصونسازی دانشآموزان از آسیبهای اجتماعی فراهم میشود و مراقبت از دانش آموزان در مقابل رفتارهای پرخطر، آموزش ۱۰ مهارت زندگی، غربالگری، حمایت روانی و اجتماعی، خدمات مشاوره و مددکاری و مهارت آموزی به دانش آموزان، والدین و معلمان در دستور کار قرار دارد و در سال تحصیلی جاری بیش از ۲۰ هزار مدرسه طرح «نماد» را اجرایی خواهند کرد. سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفتوگو با پانا یکی از مهمترین وظایف مدارس را تربیت نسل سالم عنوان کرد و گفت: «نسل سالم یعنی نسلی که دارای سلامت روانی و اجتماعی است و با توجه به اینکه دانشآموزان ۱۲ سال بهصورت مستمر در مدرسه حضور دارد، این زمان فرصت مناسبی برای ارتقای سلامت روانی و اجتماعی است و باید برای این ایام برنامهریزی کرد.»
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به بازگشت دانشآموزان به روال عادی تحصیلشان پس از فروکش کردن کرونا و حضوری شدن مدارس، گفت: «در گام اول، ارزیابی وضعیت سلامت روانی و اجتماعی دانشآموزان بر مبنای علمی بسیار اهمیت دارد و بعد از پایش، غربالگری دانشآموزانی که به هر دلیل نیاز به توجه بیشتر دارند، باید مورد نظر قرار گیرد تا در صورت نیاز برای آنها مداخلاتی انجام شود. در این میان، ظرفیتهای درون سازمانی آموزشوپرورش میتواند مداخلات لازم را انجام دهد اما همیشه اینطور نیست و نیاز است که از ظرفیت سایر سازمانها نیز کمک گرفته شود.»
وی با تاکید بر اینکه آموزشوپرورش محیطی است که دانشآموزان و اولیا به آن اعتماد دارند، گفت: «دانشآموز، اولیای مدرسه و اولیای منزل در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند و نظام پایش به برنامههای ارتقایی کمک میکند و در این راستا آموزشوپرورش می تواند، آسیبها را شناسایی کند و برنامهریزی دقیقتری درباره وضعیت روانی و اجتماعی دانشآموزان داشته باشد.»
موسویچلک با تاکید بر استفاده از ظرفیتهای مددکاری اجتماعی در مدارس گفت: «مددکاران اجتماعی میتوانند همکاری خوبی با آموزشوپرورش داشته باشند و با این همکاری میتوان آینده بهتری برای دانشآموزان رقم زد. در این زمینه نیز راهاندازی طرح نماد در راستای مراقبت اجتماعی و روانی دانشآموزان در دستور کار قرار گرفت که ایده خوبی است زیرا آموزشوپرورش مورد وثوق است.»
ارسال دیدگاه