اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از صدور حکم اعدام برای زورگیر اتوبان نیایش تا جزئیات اقدامات باند قاچاق انسان

تهران (پانا) - به صفر رسیدن تعداد شهرهای قرمز کرونایی، راه‌اندازی «پلیس مدارس» در پایتخت، انفجار اتوبوس زائران اربعین در عراق، جزئیات اقدامات باند مخوف قاچاق انسان و صدور حکم اعدام برای زورگیر بزرگراه نیایش بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۳۰۹۱۱۱
لینک کوتاه کپی شد
از صدور حکم اعدام برای زورگیر اتوبان نیایش تا جزئیات اقدامات باند قاچاق انسان

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا در کشور

از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۹۶۲ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۴ هزار و ۲۴۳ نفر جان خود را از دست دادند و تاکنون ۷ میلیون و ۳۱۸ هزار و ۱۱۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. در عین حال ۴۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۵۶ هزار و ۳۰۰ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۹۱۶ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۹۹ هزار و ۱۷۵ نفر نیز دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۳۹۱ دُز رسید.

رنگ قرمز از نقشه کرونایی کشور پاک شد

با نزولی شدن و گذر کشور از موج هفتم کرونا، بیش از ۹۰ درصد از شهرهای کشور در وضعیت زرد و آبی قرار گرفتند و در هفته‌ای که سپری شد، رنگ قرمز از نقشه کرونایی کشور پاک شد و بیش از ۹۰ درصد شهرها در وضعیت زرد و آبی قرار گرفتند. بر این اساس، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز در کشور از عدد ۸ در هفته گذشته به صفر رسید. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی در این بازه زمانی از ۱۱۶ به ۳۵ شهر رسید.

راه‌اندازی «پلیس مدارس» در پایتخت

کشور در آستانه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید قرار دارد. تمهیدات زیادی از سوی دستگاه‌های اجرایی برای بهبود شرایط در آستانه بازگشایی مدارس صورت گرفته است. در هفته‌ای که گذشت، سردار حسین رحیمی، فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از راه‌اندازی «پلیس مدارس» از ابتدای مهر‌ خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم اول مهر سنگینی را داشته باشیم و باید به عنوان محور اصلی نظم و انضباط بتوانیم ترافیک سنگین اول مهر را مهار کنیم.

انفجار اتوبوس زائران در عراق

با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، حجم زائران حسینی در کشور عراق رو به افزایش است. در هفته‌ای که گذشت، انفجار اتوبوس زائران حسینی در عراق منجر به فوت 11 زائر شد. پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر اعلام کرد که یک دستگاه اتوبوس در پمپ بنزین شهر شوملی استان بابل عراق دچار انفجار شد. به‌دنبال وقوع این انفجار 30 نفر مصدوم شدند و دستکم 11 نفر جان خود را از دست دادند.

تغییر ساعت اجرای طرح ترافیک از اول مهر‌

در هفته‌ای که سپری شد، جلسه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران به ریاست شهردار تهران و با حضور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر و نمایندگان دستگاه‌های مسئول در حوزه حمل و نقل شهر تهران برگزار و درباره موضوعات مختلف این حوزه بحث و تصمیم‌گیری شد. بررسی شرایط و اقدامات صورت گرفته برای بازگشایی مراکز آموزشی نخستین دستور جلسه شورای ترافیک شهر تهران بود که مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری به ارائه گزارشی درباره این اقدامات و مواردی از قبیل افزایش و اورهال ناوگان حمل و نقل عمومی به منظور آمادگی بیشتر در زمان بازگشایی مراکز آموزشی پرداخت و در کنار آن موضوع خطوط پرسرنشین و امکان اجرای آن در برخی از نقاط شهر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در دیگر دستور جلسه شورای ترافیک شهر تهران، وضعیت طرح ترافیک و تغییر ساعات اجرای آن مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و در نهایت مصوب شد که ساعت پایان طرح از ساعت ۱۷ به ۱۸ موکول شود و در واقع اجرای آن از ۶:۳۰ صبح تا ۱۸ عصر و از ابتدای مهرماه خواهد بود.

اعلام جزئیات اقدامات باند مخوف قاچاق انسان

در روزهای گذشته اخباری درباره دو محکوم زن در ارومیه منتشر شده و رسانه‌های ضد انقلاب مدعی شده‌اند، این افراد صرفا به دلیل «همجنس‌گرایی» بازداشت و محکوم شده‌اند. مرکز رسانه قوه قضاییه، در همین رابطه در چهاردهم شهریورماه طی خبری اعلام کرد دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه افراد نامبرده را به اتهام افساد فی‌الارض به اعدام محکوم کرده است. قوه قضاییه در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد که قاچاق دختران توسط این باند، تنها منحصر به استان آذربایجان غربی نبوده و این باند اقدام به فریب و قاچاق دختران از سراسر کشور می‌کرده‌اند. سرکردگان این باند قاچاق انسان سه زن و یک مرد به نام‌های زهرا صدیقی، الهام چوبدار، سهیلا مرتضایی و علیرضا فرجاد کیا هستند که در عملیات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (ع) در سپاه پاسداران دستگیر شدند. بنابر کیفرخواست صادره این افراد به افساد فی‌الارض از طریق اشاعه گسترده فحشاء و تشکیل سازمان یافته فروش دختران ایرانی متهم هستند. با توجه به شواهد و ادله موجود در پرونده، اعضای این باند از سوی دادگاه عمومی و انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شدند که البته این حکم در دیوان عالی کشور قابل فرجام خواهی است.

از سرگیری رسیدگی به پرونده اتهامات شهردار و اعضای شورای شهر لواسان

در اواخر سال ۹۸ گزارشی از سوی سازمان اطلاعات سپاه تقدیم دادستانی تهران با موضوع فساد در شهرداری لواسان توسط علی حیدریان شهردار سابق لواسان شد که با همکاری عده ای اعم از پیمانداران و واسطه گری کارچاق کن ها اقداماتی را انجام داد که در این زمینه برای ۵۱ نفر در پرونده کیفرخواست صادر شد. در اولین جلسه رسیدگی به پرونده تخلفات شهرداری و اعضای شورای شهر لواسان، دریافت رشوه به مبلغ ۲۲ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان و دریافت ۸۲ سکه بهار آزادی و ۳۵ هزار و ۲۰۰ دلار به عنوان اتهامات شهردار سابق لواسان اعلام شد. تاکنون هفت جلسه از دادگاه متهمان برگزار شده که روند رسیدگی به این پرونده متوقف شده بود. مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در هفته‌ای که سپری شد، آخرین وضعیت پرونده اتهامات شهردار و اعضای شورای شهر لواسان را تشریح کرد و گفت: با تدقیق و بررسی سوابق این پرونده مشخص است که پرونده مذکور در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران مورد رسیدگی قرار گرفته بود. نقصی در روند رسیدگی به پرونده در ۲۲ اسفندماه صورت گرفت که پرونده به شعبه ۱۵ بازپرسی دادگاه انقلاب تهران ارسال می‌شود. شعبه مذبور اهتمام لازم را برای رفع نواقص ابرازی صورت می‌دهد. تا پایان شهریور ماه پرونده به شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال می‌شود و با تاکیدی که به ریاست شعبه انجام شده است، رسیدگی به پرونده تا نیمه اول مهرماه استمرار پیدا می‌کند.

صدور حکم اعدام برای زورگیر بزرگراه نیایش

علی القاصی‌مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران از صدور حکم اعدام برای زورگیر بزرگراه نیایش خبر داد و گفت: رسیدگی‌های قضایی نسبت به این قبیل مجرمین، «خارج از نوبت، قاطعانه و بدون اغماض» است. پرونده سه نفر دیگر از سارقین به عنف که دارای سرقت‌های متعددی بودند با عنوان اتهامی «محاربه» در دادسرای شهریار در حال رسیدگی است و مقرر شده که پرونده این سارقین نیز بعد از ارجاع به دادگاه انقلاب به صورت خارج از نوبت رسیدگی شود.

صف انتظار برای دریافت پروتز حلزون شنوایی به صفر رسید

طرح ملی کاشت حلزون در دستور کار نظام سلامت کشور قرار دارد. با توجه به دستور وزیر بهداشت در خصوص اجرای طرح ملی تحول کاشت حلزون شنوایی جهت تسریع و تسهیل در امر رسیدگی به مشکلات بیماران ناشنوای کاندید عمل کاشت حلزون شنوایی و به حداقل رساندن صف انتظار و پیرو مذاکرات و مصوبات جلسات کمیسیون کشوری کاشت حلزون بلافاصله مراحل تامین و تخصیص پروتز به همه بیماران در نوبت انتظار عمل کاشت حلزون در دستور کار هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران قرار گرفت. به گفته حسین صفوی، رئیس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، هیات امنای صرفه جویی ارزی با تسریع در تامین حلزون شنوایی، حواله 688 دستگاه پروتز جهت تحویل به مراکز کاشت حلزون سراسر کشور صادر و به این ترتیب صف انتظار بیماران برای دریافت پروتز از هیات امنای صرفه جویی ارزی به صفر رسید.

صدور سند مالکیت جزایر سه‌گانه استان هرمزگان به نام دولت

در هفته‌ای که گذشت، نهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با خبرنگاران برگزار شد. صدور سند جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی به نام دولت جمهوری اسلامی، آخرین وضعیت پرونده مهدی تاج، دستگیری چند نفر در پرونده ترور شهید صیاد خدایی، آخرین وضعیت اعاده دادرسی پرونده اکبر طبری، احداث زندان‌های ویژه برای محکومان خشن، محکومیت کارگران آذراب و آخرین وضعیت پرونده کروز بخشی از محورهای مهم اخبار قضایی بود که مسعود ستایشی آن‌ها را تشریح کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار