اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از شهادت پلیس جوان در تهران تا رونمایی از اتهامات تاج

تهران (پانا) - کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونایی، کاهش تعداد شهرهای قرمز کرونایی، رونمایی از اتهامات مهدی تاج، شهادت یک پلیس در تهران و اجرای حکم قصاص شهید سلمان احسانی بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۳۰۷۶۹۲
لینک کوتاه کپی شد
از شهادت پلیس جوان در تهران تا رونمایی از اتهامات تاج

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۲۱۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۴ هزار و ۸۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۷ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۸۳۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. در عین حال ۷۴۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۳۴ هزار و ۴۳ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۶۶۸ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۴۶۸ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۱۷۹ دُز رسید.

آخرین نقشه کرونایی کشور

در هفته‌ای که سپری شد، وزارت بهداشت نقشه کرونایی کشور را به‌روز رسانی کرد و طبق آخرین بررسی‌ها ۵٨ شهر کشور از وضعیت قرمز کرونا خارج شدند. بر اساس آخرین به‌روز رسانی‌ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۶۴ به ۸ شهر و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۱۶۳ به ۱۱۶ شهر کاهش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۲۰۷ به ۳۰۲ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۱۴ به ۲۲ شهر افزایش یافت.

ایمنی سرویس مدارس

کشور در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید قرار دارد و یکی از مواردی که در کانون توجه حوزه حمل‌ونقل عمومی قرار دارد ایمنی وسایل حمل‌ونقل و سرویس مدارس است. در هفته‌ای که سپری شد سید‌رضا مفیدی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت که در مراکزمعاینه فنی شهر تهران ایمنی سرویس مدارس به‌صورت ویژه کنترل می‌شوند. وی با بیان اینکه ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی 1401 برای حفظ سلامت دانش‌آموزان و آرامش والدین نسبت به اجرای طرح معاینه فنی و کنترل ویژه ایمنی خودروهای سرویس مدارس در مراکز معاینه فنی شهر تهرن از 15 شهریور تا 15 مهر‌ اقدام کرده است، گفت:‌ در مراکز معاینه فنی شهر تهران برای وسایل نقلیه سرویس حمل و نقل دانش‌آموزی طبق مصوبه سال 1397 شورای شهر تهران با عنوان «برنامه عملیاتی ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان» افزون بر آزمون‌های متعارف معاینه فنی، کنترل‌های مضاعف و ویژه‌ای نظیر بررسی سیستم سرمایشی و گرمایشی خودرو، مجهز‌بودن به وسایل کمک‌های اولیه و اطفای حریق و نیز علایم ممیزه و تجهیزات شناسایی و وضعیت قفل درب‌ها نیز پیش‌بینی شده است.

اجرای حکم قصاص قاتل شهید سلمان احسانی

مرزبان سلمان احسانی 11 سال پیش در درگیری با قاچاقچیان سوخت در خلیج فارس به شهادت رسید. قوه قضاییه در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد که حکم قصاص قاتل شهید‌سلمان احسانی اجرا شد. در همین زمینه مادر شهید سلمان احسانی طی گفت‌وگویی در رابطه با پرونده شهادت فرزند خود گفت: برای پیگیری اجرای حکم قصاص قاتل فرزندم سال‌هاست درخواست دستور رئیس قوه قضاییه در این رابطه را داشتم که این اقدام در دوره جدید قوه قضاییه انجام شد و پس از ۱۱ سال توانستم به آنچه که می‌خواستم برسم.

اعلام زمان دادگاه زورگیر اتوبان نیایش

اواخر مردادماه بود که ویدئویی در شبکه‌های مجازی مبنی بر یک زورگیری خشن در اتوبان نیایش تهران دست به دست شد. این ویدئو با واکنش‌های گسترده دستگاه قضا روبه‌رو شد. طبق اعلام سرپرست دادسرای ویژه سرقت، کیفرخواست پرونده سرقت در اتوبان نیایش تهران به دادگاه ارجاع شد و جلسه رسیدگی به این پرونده روز شنبه (‌۱۹ شهریور‌) برگزار خواهد شد.

رونمایی از اتهامات تاج

در هفته‌ای که گذشت، نقل قولی از وزیر ورزش در ارتباط با اعلام نشدن نظر نهادهای نظارتی از جمله قوه قضاییه در مورد نامزدهای فدراسیون فوتبال منتشر شد. ادعایی که با بررسی در دستگاه قضایی مشخص شد نادرست بوده و دادستانی تهران در همان روزی که استعلام مهدی تاج برای دستگاه قضا ارسال می‌شود پاسخ داده و عنوان کرده است افراد مورد استعلام هر کدام چه سابقه و اتهامی در داسرا یا نهادهای قضایی دارند. بر طبق اسناد به دست آمده دادستان تهران در تاریخ دوم شهریور ماه ۱۴۰۱ یعنی۶ روز قبل از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال طی نامه‌ای رسمی اعلام کرده برای ۳ مدیر فوتبالی در دادسرای تهران پرونده قضایی تشکیل شده است. طبق این گزارش، برای مهدی تاج به اتهامات سوء استفاده از موقعیت شغلی، استفاده از اوراق مجعول، صدور گزارش خلاف واقع و شروع به جعل و تزویر، تصرف غیر قانونی در اموال دولتی، به کارگیری حیدر بهاروند در سازمان لیگ برتر فوتبال بر خلاف قانون منع بکارگیری بازنشستگان، تصرف غیر قانونی در وجوه عمومی، تصرف غیر مجاز در منابع مالی (مطالبات) فدراسیون از شرکت‌های طرف قرارداد و اهمال منتهی به تضییع وجوه عمومی به میزان ۴ هزار و ۵۱۴ میلیارد و ۹۷۴ میلیون و ۴۷هزار و ۲۴۵ ریال و ۱۰ میلیون یورو، تضییع اموال و وجوه دولتی، اخلال در نظام پولی و ارزی کشور، کلاهبرداری، گزارش خلاف واقع، تبانی در معاملات دولتی، جعل در سند رسمی و به کارگیری سرمربی اسبق تیم فوتبال ایران (ویلموتس) پرونده قضایی در دادسرای تهران تشکیل شده است. از سوی دادسرای تهران برای مهدی تاج در اتهامات سوءاستفاده از موقعیت شغلی، استفاده از اوراق مجعول، صدور گزارش خلاف واقع و شروع به جعل و تزویر قرار منع تعقیب صادر شد. در مورد دیگر اتهامات این فرد قرار جلب دادرسی صادر شده است که پرونده آنها در مراجع قضایی در حال رسیدگی است.

کنترل توزیع‌کنندگان و فروشندگان مواد مخدر در اطراف مدارس

نشست تخصصی مسئولان مبارزه با مواد مخدر کشور با عنوان پیشگیری از اعتیاد- مشارکت‌های مردمی-اشتغال بهبودیافتگان در هفته‌ای که گذشت برگزار شد. این نشست با محوریت پیشگیری از اعتیاد و رونمایی از طرح یاریگران زندگی بود. سردار اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در حاشیه آن، از کنترل توزیع‌کنندگان و فروشندگان مواد مخدر در اطراف مدارس با همکاری پلیس خبر داد. مومنی اظهار کرد: در رابطه با بازگشایی مدارس دو اقدام صورت گرفت. یکی داخل مدارس است که با اهتمام دکتر نوری و همکارانشان طرح یاریگران زندگی برای پیشگیری از اعتیاد در مدارس اجرا می‌شود. در بیرون از مدارس و مراکز آموزشی نیز با پلیس هماهنگی‌های لازم انجام شده تا آنها به صورت فیزیکی حضور گسترده در شعاع اطراف مدارس داشته باشند و توزیع‌کنندگان و فروشندگان مواد مخدر را کنترل کنند.

شهادت یک پلیس در تهران با ضربه چاقو

در پی مراجعه یکی از شهروندان به واحد گشت موتوری کلانتری نامجو مستقر در میدان سپاه و اعلام این که سارقان در حال سرقت از منزل خواهر او هستند و خواهرش تنها در منزل به سر می‌برد. بلافاصله با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع اعلام شده واحد گشت موتوری (راکب و ترک‌نشین) در محل حضور پیدا می‌کنند. به محض ورود ماموران، با سرعت عمل ماموران یکی از سارقان سریعا دستگیر می‌شود و سارق دوم که از منزل خارج و اقدام به فرار می‌کند توسط استوار یکم کیوان‌‌لو تعقیب و دنبال می‌شود که در این تعقیب و گریز سارق دوم ناغافل با چاقو ضربه‌ای به سینه استوار کیوان‌پور وارد می‌کند که علیرغم جراحت وارده استوار کیوان‌‌لو سارق را دستگیر می‌کند. بلافاصله استوار کیوان‌لو به بیمارستان انتقال داده شد که به دلیل شدت جراحت وارده این مامور شجاع و وظیفه شناس به شهادت رسید. در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که سارقان پس از ورود به منزل دست و پای خانمی که در منزل بوده را بسته و در حال سرقت وسایل قیمتی منزل بودند که ماموران وارد عمل می شوند. کیفرخواست سارق خشن و عامل شهادت شهید کیوانلو صادر و پرونده به دادگاه ارسال شد.

اجرای طرح یک‌ساعت با محیط‌بان در مدارس

قرار است از ابتدای سال تحصیلی جدید، محیط‌بانان در تمام مدارسی که در حاشیه مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارند، حضور پیدا کنند و بنا به گفته نورالله مرادی، سخنگوی سازمان حفاظت محیط‌زیست طرح «یک ساعت با محیط‌بان در مدارس» در حاشیه مناطق تحت حفاظت این سازمان اجرا شود.

امتیاز ویژه برای فرزندان هیات علمی در کنکور مطرح نیست

یکی از سهمیه‌های مطرح در کنکور، سهمیه ویژه فرزندان اعضای هیات علمی بوده که چند سالی است با اعتراضات گسترده در جامعه علمی کشور روبه‌رو شده است. در یکی از جلسات مردادماه شورای راهبری نقشه جامع علمی کشور مجددا این موضوع مطرح شد که با واکنش‌‌هایی روبه‌رو شد. علی شمسی‌پور، مشاور وزیر و سخنگوی وزارت علوم روز 29 مرداد سال جاری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی در کنکور وجود ندارد. آنچه که هست مصوبه انتقال آنهاست.» حسن مروتی، معاون سنجش آموزش کشور اواخر هفته‌ای که گذشت اعلام کرد: «بر اساس آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری دستورالعمل اجرایی نقل و انتقال فرزندان اعضای هیات علمی ابطال شده و در آزمون سراسری سال جاری هیچ امتیاز و تسهیلاتی برای انتقال فرزندان اعضای هیات علمی وجود ندارد.» رضا حاجی‌‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش‌ و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره سهمیه ویژه فرزندان اعضای هیات علمی در کنکور گفت که این بحث به‌طور جدی مطرح نشده است و مستلزم تهیه لایحه در دولت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار