محمد وحیدی:

اولویت مجلس یازدهم توجه به مسائل فرهنگی، اقتصادی و زیربنایی کشور است

راز و جرگلان (پانا) - نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی در همایش منادیان تربیت (معاونان پرورشی و تربیت‌بدنی شهرستان‌ها و مناطق آموزش و پرورش خراسان شمالی) اظهار کرد اولویت مجلس یازدهم توجه به مسائل فرهنگی، اقتصادی و زیربنایی کشور است.

کد مطلب: ۱۳۰۸۹۱۷
لینک کوتاه کپی شد
اولویت مجلس یازدهم توجه به مسائل فرهنگی، اقتصادی و زیربنایی کشور است

محمد وحیدی با بیان اینکه عناصر تعلیم و تربیت در حوزه آموزش و پرورش از هم جدا نیستند، گفت: در مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، از نگاه دینی اگر شغل معلمی به شغل انبیاء تشبیه شده است به معنای این است که در اینجا هم تربیت اتفاق می افتد و آموزش مقدمه شکل‌گیری محتوای تربیتی است.

وی با اشاره به موضوع مصوبه امسال شورای انقلاب فرهنگی در بحث سازمان تعلیم و تربیت کودک، پشتیبانی تربیتی را از عناصر مهم در این حوزه برشمرد و افزود: همه دانش‌آموزان به نوعی از دوران کودکی در مراکز پیش دبستانی، تحت پوشش و نظارت آموزش و پرورش هستند و همه افراد در هر جایی، هر کاری را که می‌خواهند در این رابطه انجام بدهند، باید با حضور آموزش و پرورش باشد تا چندگانگی تربیت شکل نگیرد و در اکثر کشورهای دنیا هم روی این موضوع قبل از شروع دوره‌های رسمی خود حساسیت زیادی دارند. در کشور ما هم باید به این موضوع به شکل قوی‌تری پرداخته شود.

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: در دوران شیوع بیماری کرونا، علاوه بر بخش آموزش، بیشترین آسیب ها به حوزه پرورش و تربیت وارد شد به طوری‌که در یک زمانی که وجود تلفن همراه برای دانش آموزان در مدارس ممنوع بود اما در دوران کرونا بدون آموزش دادن مهارت های لازم، وی ملزم به استفاده از موبایل شده و به جهت عدم کنترل های لازم، بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله بلوغ زودرس حادث شده است.

وی در رابطه با موضوع رتبه بندی فرهنگیان تصریح کرد: بیشترین نکته ای که در این موضوع مدنظر بود این بود که جایگاه معلم به عنوان کارمندی از ذهن خیلی ها پاک و از آن تفکیک شود و از منزلت بالاتری نیز برخوردار شوند و در این جایگاه به افرادی هم که کار تربیتی، مشاوره و پرورشی می کنند اهمیت بیشتری به آنان داده شود.

وحیدی افزود: اردوگاه ها، دارالقرآن ها، مراکز مشاوره و کانون های فرهنگی تربیتی باید در محتوای برنامه پنج ساله هفتم کشور مورد توجه قرار بگیرد تا از آن ها پشتیبانی های بودجه ای صورت بپذیرد.

وی خواستار توجه ویژه آموزش و پرورش در توزیع نیروی انسانی قوی به مدارس شبانه روزی، تیزهوشان، نمونه دولتی و غیرانتفاعی به عنوان یک اولویت شد و گفت: در برخی از کشورها توجه به مدارس شبانه روزی یک اولویت است و برای آن خیلی سرمایه‌گذاری می کنند و در مدارس خاص نیز استعداد بچه ها متفاوت است و باید از نیروهای پرورشی خیلی قوی استفاده شود چون دانش آموزان این مدارس در حوزه‌های دینی، پاسخ به شبهات و تحلیل منطق و عقلانیت حساس هستند و اگر از نسل امروز بخواهیم نماز بخواند، باید این باور در درون وی شکل بگیرد و بداند چه اثری برای او دارد؟

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر آموختن انواع سوادهای مهارتی، اخلاقی، انسانی، تشکیل خانواده، اقتصادی، استقلال مالی و سیاسی به دانش آموزان اظهار کرد: در حوزه پرورشی و آموزش انواع سوادها باید از ظرفیت و خدمات متقابل اولیای محترم و کانون های محله مانند خانه، مدرسه و مسجد استفاده و ارتباط بین آنها نیز مجدد تقویت شود تا بچه ها به سمت مساجد هدایت شوند.

وحیدی در ادامه گفت: سایه نظارت آموزش و پرورش در برخی مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی کمرنگ شده و یکی از نقطه های آسیب زا نیز همین مدارس هستند و ما نمی توانیم پاسخ درستی برای آن ها داشته باشیم.

وی در رابطه با جذب نیروی انسانی در قالب طرح امین نیز اظهار کرد: از روحانیون استخدامی در قالب طرح امین به عنوان نیروی آموزشی در مدارس استفاده می شود و ما نگرانی آن را داریم که این عزیزان از آموزش قرآن و وظیفه مُبَلِّغی خود جا بمانند.

وحیدی گفت: دعوت از اولیاء مشارکت جو نباید فقط در حوزه دریافت پول برای اداره مدرسه باشد که اگر کمک گرفتن ها به این سمت برود باعث دلزدگی آنان از آموزش و پرورش خواهند شد، باید از ظرفیت و نقش قوی اولیای پزشک، اساتید دانشگاه، طلبه، بازاری و ... در شوراهای مدرسه، آموزش و پرورش منطقه، شهرستان و استان استفاده شود.

وحیدی بودجه اختصاص یافته برای آموزش و پرورش را از محل بودجه های عمومی حدود 14 درصد عنوان کرد و افزود: بودجه آموزش و پرورش در سال های قبل کمتر از ۸.۹ درصد بود و اگر باز هم این بودجه در جهت کیفیت ‌بخشی آموزش و پرورش هزینه نشود کمبودها احساس خواهد شد.

وی اجرای طرح سرود سلام فرمانده را با حضور دانش آموزان دهه هشتاد و نودی، به عنوان یکی از بهترین جلوه های پرورشی در کشور و جهان برشمرد و اظهار داشت: اجرای سرود سلام فرمانده، جلوه بزرگ تربیتی پساکرونا بود که خیلی از آسیب ها را رفع کرد و به برکت وجود نازنین امام زمان(عج) مفاهیم عمیقی را نیز در بر داشت، بنابراین با توجه به وجود مرقد مطهر حضرت علی بن مهزیار(ع) در شهر جاجرم و برجسته کردن شخصیت های در تراز ایشان و همچنین سرداران شهید در استان، این طرح باید تقویت شود.

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح دیدار یاران در مدارس با هدف ارتباط دانش آموزان با خانواده های معظم شاهد و ایثارگر در مدارس نیز گفت: در این طرح خانواده های معظم شهدا و ایثارگران با بیان خاطراتی شنیدنی، اثرات ماندگاری را برای دانش آموزان به جا می گذاشتند و همچنین در طرح شهید پژوهی نیز کتاب‌هایی از سبک زندگی شهدای دانش آموز به چاپ رسیده و منابع آن نیز موجود است و باید در ادامه برگزاری این طرح، کاستی‌های آن در قالب تولیدات هنری و نمایشی از مفاخر شهدا، توسط دانش آموزان ساخته و اجرا شود.

وحیدی خواستار قرائت روزانه قرآن به مدت چند دقیقه در آغاز کلاس های درسی و در طول هفته توسط دانش آموزان و همچنین اختصاس سهمیه ویژه ای در جهت جذب مربیان پرورشی و مشاوره در دانشگاه فرهنگیان شد.

وی در پایان از تلاش‌های همه همکاران در حوزه پرورشی تقدیر و تشکر نمود و خواستار اختصاص یک اردوگاه تربیتی در مشهد مقدس جهت استفاده دائم دانش آموزان استان خراسان شمالی شد.

خبرنگار: حسینعلی ظفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار