امام جمعه تفت یزد در گفت‌وگو با پانا تأکید کرد؛

ضرورت ثبات مدیریت برای اجرای سند تحول بنیادین

سند تحول بنیادین برای رسیدن به سعادت، حیات طیبه و نقش تمدن اسلامی، مقابله با تهاجم فرهنگی، تربیت صحیح نسل انقلابی و تشکیل جامعه مهدوی ‌باید اجرایی شود

تهران (پانا) - امام جمعه تفت استان یزد گفت ثبات در مدیریت برای اجرای سند تحول بنیادین لازم و ضروری است زیرا با تغییر مدیران، تصمیمات نسبت به اجرای مسائل و برنامه‌ها تغییر می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۰۸۷۴۸
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت ثبات مدیریت برای اجرای سند تحول بنیادین

حجت‌الاسلام علی‌محمد گلوردی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به ساحت‌های سند تحول بنیادین، گفت: «ساحت تربیتی، اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اقتصادی و حرفه‌ای، علمی و فناوری، اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی، زیبایی‌شناختی و هنری، مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند. یکی از تلاش‌های جدی برای ارتقای ابعاد شخصیت دانش‌آموزان، دعوت به دین‌داری و اخلاق‌مداری است. از طرفی دانش‌آموز باید از نظر اقتصادی استقلال داشته باشد و با درک و فهم مسائل اقتصادی در جهت رشد اقتصادی تلاش کند.»

وی عنوان کرد: «از تجارب بشری بر‌اساس معیارهای اسلامی، خلاقیت و نوآوری یافته‌های علمی بهره ببرد، به ارزش‌های دینی- اسلامی پایبند باشد و هنجارها را بشناسد، بازشناسی فرهنگ و تمدن اسلامی و حیات اجتماعی را بلد باشد، نسبت به مسائل جسمی و روانی خود پاسخگو باشد و در جهت حفظ و ارتقای سلامت بهداشتی، بهداشت جسمی، روانی و... تلاش کند، نگاه مثبتی به جهان داشته باشد و زیبایی‌های دنیا و مخلوقات را ببیند و نسبت به آفرینش نظر مثبت داشته باشد.»

امام جمعه تفت افزود: «سند تحول بنیادین برای رسیدن به سعادت، حیات طیبه و نقش تمدن اسلامی، مقابله با تهاجم فرهنگی، تربیت صحیح نسل انقلابی، تشکیل جامعه مهدوی و... باید اجرایی شود. با ترویج معنویت و اخلاق، سربازان برای حکومت امام زمان تربیت می‌شوند، به تعبیری در سند تحول بنیادین سرباز ولایت، انقلاب، دین و... تربیت می‌شود.»

خطیب جمعه تفت یزد گفت: «در مقابل سند تحول بنیادین، سند 2030 وجود دارد که در سال‌های گذشته بخشی از آن اجرایی شد اما با درایت رهبری از ادامه روند آن جلوگیری شد.»

حجت‌الاسلام گلوردی با اشاره به ضرورت اجرای سند تحول بنیادین، بیان کرد: «تربیت انسان‌های اخلاق‌مدار، دین‌‌دار، امانت‌دار، پرتلاش و... از جمله عوامل ضرورت اجرای این سند است. هویت، بخش مهمی از وجود هر انسانی است که در زندگی شخصی و اجتماعی او را تحت تأثیر قرار می‌دهد و لازم است تا دانش‌آموزان هویت خود، کشور، دین و... را بشناسند. به همین منظور باید یکی از دغدغه‌های آموزش و پرورش، هویت‌شناسی باشد و دانش‌آموز هویتی در چارچوب نظام اسلامی داشته باشد.»

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان در پایبندی به اعتقادات، سرزمین مادری و... استعداد لازم را دارند، افزود: «در صورتی که دانش‌آموز به این باور برسد که وقتی در یک سرزمین رشد کرده و زمینه‌های شکوفایی استعداد برایش فراهم شده است و اگر استعدادی دارد به کمک همین نظام و آموزش و پرورش است دیگر فرار مغزها اتفاق نمی‌افتد.»

امام جمعه تفت یزد تصریح کرد: «افرادی در خدمت نظام بوده‌اند که بر اساس تحول بنیادین تربیت شده‌اند، باید آن‌ها را برای دانش‌آموزان الگوسازی کنیم.»

وی با اشاره به اینکه مدرسه گاهی در تراز سند تحول نیست و لازم است برای رسیدن به تعالی در مسیر سند تحول حرکت کند، عنوان کرد: «معلمان، مربیان مجریان اجرای این طرح هستند و باید آموزش‌های لازم را بگذرانند و دانش‌آموز باید فهم دقیق نسبت به مفاهیم هویت ایرانی اسلامی داشته باشد. اگر در مدارس، مفاهیم هویت ایرانی- اسلامی آموزش داده شود و در کنار آن خانواده‌ها نیز از این آگاهی برخوردار باشند، دانش‌آموز با میل و رغبت در راه اجرای این سند گام بر‌می‌دارد.»

حجت‌الاسلام گلوردی افزود: «مهمترین سرمایه ما سرمایه انسانی است که با کمک آموزش و پرورش شکل می‌گیرد و این سرمایه باید در مسیر خدا و انبیاء الهی حرکت کند، در صورت خارج‌شدن از مسیر ‌یا زاویه‌دار شدن، سند به نتیجه نمی‌رسد. معلمان در جامعه اثربخشی زیادی دارند و می‌توانند تحولی اساسی را شکل دهند. با در نظر گرفتن جایگاه معلم، بایستی معلمانی در تراز انقلابی گزینش و به‌کار گرفته شوند.»

وی با اشاره به اینکه آینده کشور در دست معلم است و زیربنای اقتصادی، فرهنگی جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، افزود: «معلمان آینده‌نگر می‌توانند نسلی جوان، پژوهش‌گر قابل، توانا و ... را تربیت کنند و سیر تکامل و تعامل انسان را رقم بزنند.»

وی افزود: «یکی از آسیب‌ها عدم کنترل والدین بر فضای مجازی است. با شیوع ویروس کرونا و مجازی‌شدن کلاس‌های درس، دانش‌آموزان با فضای مواجه بیشتری پیدا کردند و در این حوزه دچار آسیب‌های متعددی شدند. آسیب‌های روحی- روانی زیادی به دانش‌آموزان و خانواده‌ها از قبل همین فضای مجازی وارد شده است و مسئولان باید به‌دنبال راه‌حلی برای رفع آن‌ها باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار