در گفت‌وگوی‌ پانا با سرپرست گروه پژوهشی آمایش سرزمین سازمان برنامه مطرح شد؛

ضرورت تعیین ‌پراکندگی هنرستان‌ها ‌براساس سند آمایش سرزمینی

باید سطح عملکردی و خدماتی که در شهرها و مناطق وجود دارد، چراغ راه آموزش و پرورش باشد و براین اساس توزیع فعالیت آموزشی خود را داشته باشد

تهران (پانا) - سرپرست گروه پژوهشی آمایش سرزمین، توسعه و توازن منطقه‌ای سازمان برنامه‌وبودجه معتقد است نحوه پراکندگی هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای در کشور را باید براساس سند آمایش سرزمینی مشخص کرد زیرا این سند دقیقاً مشخص کرده چه فعالیتی در کجای این کشور باید انجام شود و در این صورت فعالیت این مراکز ثمربخش خواهد بود.

کد مطلب: ۱۳۰۸۷۱۴
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت تعیین ‌پراکندگی هنرستان‌ها ‌براساس سند آمایش سرزمینی

مهرداد کاشف، سرپرست گروه پژوهشی آمایش سرزمین، توسعه و توازن منطقه‌ای سازمان برنامه‌وبودجه در گفت‌وگو با پانا درباره نحوه گسترش هنرستان‌ها در سند آمایش سرزمینی گفت: «در سطح ملی این سند دو بحث داریم یکی سکونتگاهی و دیگری فعالیتی است. وقتی بحث از سکونتگاه می‌شود، عملاً سطوح مختلف شهرها بررسی می‌شود. مکان‌هایی که براساس ویژگی‌هایی که دارند باید جوابگوی نیازهایی باشند و توزیع خدماتی که وجود دارد براساس این سطوح انجام می‌شود.»

براساس سطوح دسته‌بندی‌شده سند، باید خدمات ارائه داده شود

وی افزود: «یکی از سطوحی که وجود دارد، سطح یک است. اکنون 13 شهر سطح یک داریم که به‌صورت منظومه‌های منطقه‌ای پوشش داده می‌شود. این موضوع بدین معناست که اگر ما شهری در سطح یک داریم، نیاز به خدمات سطح یک داریم و باید مدرسه و دانشگاه‌های سطح یک داشته باشیم.»

سرپرست گروه پژوهشی آمایش سرزمین، توسعه و توازن منطقه‌ای سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: «از سوی دیگر وقتی در افق 1424، آمایش سرزمینی مشخص شد یک فعالیتی در کجای این سرزمین باید شکل بگیرد پس همه بحث‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای براساس آن فعالیت‌ها باید شکل بگیرند.»

کاشف گفت: «اگر بحث خودرو را در یزد و کرمان داریم باید سیستم آموزشی ما اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالی به آن سمت بروند که فناوری را در آن مکان‌ها فراهم کنند. در شرایط کنونی نیاز است دانشگاه‌های ما در غرب و شمال غرب باشند و شبکه همکاری که در آمایش سرزمینی تعریف شده چراغ راهی است تا خدمات شکل گرفته را براساس آن تقسیم‌بندی کند ولی اکنون همه‌چیز به‌صورت پراکنده است از هنرستان و مراکز فنی و حرفه‌ای گرفته تا دانشگاه‌ها.»

در سند آمایش سرزمین مشخص شده کدام بخش کشور چه شغلی نیاز دارد

کاشف با اشاره به اهمیت‌دادن وزارت آموزش و پرورش به آمایش سرزمین در برنامه‌ریزی محتوایی هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای گفت: «در سند ملی آمایش سرزمینی مشخص شده کدام بخش از کشور شبکه همکار کشاورزی، صنعتی و گردشگری داریم و براساس آن توزیع فعالیت‌های‌ آموزشی مانند رشته تحصیلی یا هنرستان و دانشگاه تعریف می‌شود. بر این اساس در آن مکان یا باید مراکز آموزشی مانند هنرستان و مدرسه و دانشگاه را تکمیل یا به‌روز کند. این موضوع در سند آمایش سرزمینی دقیقاً مشخص شده است. باید سطح عملکردی و خدماتی که در شهرها و مناطق وجود دارد، چراغ راه آموزش و پرورش باشد و براین اساس توزیع فعالیت آموزشی خود را داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار