فرجی‌راد در گفت‌وگو با پانا:

هدف اروپا، مقصر جلوه‌دادن ایران در مذاکرات است

یکی از امیدواری‌های اروپایی‌ها، در آستانه زمستان تأمین انرژی از ایران بود

تهران (پانا) - یک استاد ژئوپلیتیک و تحلیلگر سیاست خارجی گفت هدف بیانیه مشترک آلمان، فرانسه و انگلیس این است که ایران را مقصر اصلی عدم تفاهم و به امضا نرسیدن توافق هسته‌ای معرفی کنند.

کد مطلب: ۱۳۰۸۴۷۲
لینک کوتاه کپی شد
هدف اروپا، مقصر جلوه‌دادن ایران در مذاکرات است

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با پانا درباره بیانیه مشترک آلمان، فرانسه و انگلیس درباره مذاکرات هسته‌ای، اظهار کرد: «به نظر نمی‌رسید که اروپایی‌ها یک‌دفعه و غافلگیرانه چنین بیانیه‌ای را صادر کنند. تصور می‌شد که کمی مدارا کنند تا بعد از انتخابات کنگره در امریکا تصمیم‌گیری کنند. به نظر می‌رسد که این تصمیم بعد از سفر بلینکن به بلژیک و گفت‌و‌گوها، اتخاذ شده است.»

وی افزود:‌ «این بیاینه، بیانیه تندی است و در آستانه نشست بعدی شورای حکام است. هدف این بیانیه این است که در واقع بعد از یک سال و نیم گفت‌وگو با ایران، ایران را مقصر اصلی عدم تفاهم و به امضا نرسیدن این توافق معرفی کنند. به نظر من ایران نیز باید به گونه‌ای رفتار کند که این اتفاق نیافتد و ایران مقصر اصلی به‌هم خوردن توافق اعلام نشود. چون واقعیت این است که ترامپ از این توافق خارج شد.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: «سوالی که مطرح می‌شود این است که با وجود اینکه در آستانه جلسه شورای حکام قرار داریم،‌ اروپاییان قصد دارند مجدداً بیانیه‌ای هم در شورای حکام صادر کنند و قطع نامه‌ای تصویب کنند یا خیر؛ ما باید صبر کنیم و ببینیم هدف این سه کشور چیست.»

فرجی‌راد ادامه داد:‌ «آن‌چه که مهم است این است که این‌ها یک تغییر سیاستی را شروع کرده‌اند و احساس‌شان نیز این است که ایران به‌دنبال توافق نیست و باید یک موضع سخت‌تری را نسبت به ایران در پیش بگیرند.»

وی تأکید کرد:‌ «اروپا دچار مشکل انرژی است و یکی از امیدواری‌های آن‌ها این بود که توافق به‌زودی به نتیجه برسد تا بتوانند بخشی از نیازهای‌شان را در آستانه زمستان از ایران تامین کنند. امروز با پاسخ ایران به این نتیجه رسیدند که توافق به‌دست نخواهد آمد بر همین اساس مواضع امریکا و اروپا به یکدیگر نزدیک شد و باید منتظر بود تا ببینیم عکس‌العمل ایران چیست. به نظر من به صلاح است که ایران گفت‌و‌گو‌ها را سرعت دهد تا آن‌ها را قانع کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار