بررسی ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای در گفت‌وگوی ‌پانا با نماینده مجلس:

‌دانش‌آ‌موزان برای حضور در بازارهای جهانی نیاز به سواد رسانه‌ای دارند

فعالیت در فضای مجازی مهارت می‌خواهد/ باید مهارت و دانش را افزایش دهیم تا خود دانش‌آموز مسیر درست را پیدا کند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دنیای مجازی از دنیای ارتباطات و اطلاعات عبور کرده و به دنیای تبادلات تبدیل شده است، از اهمیت آشنایی دانش‌آموزان با سواد رسانه‌ای برای رقابت در بازارهای جهانی سخن گفت.

کد مطلب: ۱۳۰۸۱۰۳
لینک کوتاه کپی شد
‌دانش‌آ‌موزان برای حضور در بازارهای جهانی نیاز به سواد رسانه‌ای دارند

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت سواد فضای مجازی که باید به دروس مدارس اضافه شود، عنوان کرد: «در حوزه رسانه سال‌هاست که موضوع سواد رسانه‌ای مطرح است. این مسئله درباره رادیو و تلویزیون هم صادق است، اینکه هرکسی صبح تا شب تلویزیون نبیند بلکه متناسب با نیازش برنامه‌ای را انتخاب کند. فضای مجازی که آمد، موضوع سواد رسانه‌ای در دنیا جدی‌تر شد زیرا تولید محتوا عمومی شده است.»

وی افزود: «همه آحاد جامعه توانایی و ابزار تولید محتوا را دارند. قبلاً اگر توانایی داشتند اما ابزارش را نداشتند ولی اکنون هم ابزار برای تولید محتوا آمده و هم این توانایی و سطح دسترسی برای اشخاص وجود دارد. البته ناگفته نماند یک کاربرد فضای مجازی رسانه است و کاربردهای دیگری هم دارد.»

از سواد رسانه‌ای عبور کرده‌ایم و به مهارت رسیده‌ایم

سیاهکلی گفت: «من معتقدم ما از سواد رسانه‌ای عبور کرده‌ایم و فعالیت در فضای مجازی مهارت می‌خواهد، یعنی در شرایط کنونی صرفاً نباید به سواد رسانه‌ای توجه کنیم، بلکه باید مهارت ارائه خدمات یا کار با خدمات در فضای مجازی را داشته باشیم. اینکه شورای عالی فضای مجازی کشور عنوان کرده که در قالب دروس مدرسه، موضوع حضور در فضای مجازی باید ‌آموزش‌ داده شود، ایده بسیار خوبی است.»

مردم جامعه با آگاهی مسیر درست را انتخاب می‌کنند

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «ممکن است برخی بگویند آموزش زودهنگام به دانش‌آ‌موزان آثار سوء هم دارد اما در مجموع آگاهی نسبت به مسائل جدای از فرصت سوءاستفاده‌ای که به برخی می‌دهد، در مجموع مفید است زیرا مردم جامعه با آگاهی است که می‌توانند مسیر درست را انتخاب کنند. هرچه این آگاهی بیشتر باشد میزان خطا و سوءاستفاده و غافلگیری کمتر می‌شود.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در هر جامعه‌ای افرادی هستند که تخلف می‌کنند، عنوان کرد: «ممکن است در بین پزشکان باشد ‌یا در بین کشاورز و دامدار و از آگاهی نسبت به فضای مجازی سوءاستفاده کنند اما عموم جامعه چنین نیستند و اگر آگاه شوند راه را از چاه تشخیص می‌دهند. پس مسئولان در حوزه آموزش و فرهنگ این مهم را در دست بگیرند.»

در میان دریافت انبوه اطلاعات مهارت‌های دانش‌آموزی را افزایش دهیم

سیاهکلی گفت: «در فضای مجازی با انبوهی از اطلاعات مواجه می‌شویم و این مسئله چندان پیچیده نیست زیرا کلیدواژه که وارد می‌شود در سراسر دنیا قابل تعقیب است و سرورهای مختلف سرویس می‌دهند. اکنون دریافت اطلاعات در هر کجای جهان به‌راحتی امکان‌پذیر است بنابراین نباید نگران این موضوع باشیم و باید مهارت را به فرزندان منتقل کنیم. دانش‌آموز ما باید ذهن و دستش بداند که چگونه سرویس بگیرد یا سرویس بدهد.»

فضای مجازی سن کار را پایین آورده است

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی سن کار را پایین آورده است، گفت: «دانش‌آموز دبستانی ما به‌راحتی محتوا و جنس تولیدی را در فضای مجازی می‌فروشد. این نوع شغل ایرادی ندارد بلکه باید آموزش لازم را ببیند تا بداند چگونه استفاده کند. نگرانی آنجاست که فرزند ما متناسب با هم‌رده خودش در دنیا به عقب‌ماندگی مهارتی و اطلاعاتی دچار شود. باید مهارت و دانش را افزایش دهیم تا خود دانش‌آموز مسیر درست را پیدا کند زیرا دنیای مجازی از دنیای اطلاع‌رسانی فاصله گرفته و اکنون دنیای تبادلات شده است. یعنی بده بستان است و این مهم در سطح جهانی در حال انجام است. مکان و جغرافیا حذف‌شده و باید دانش‌آموز در این دنیای تبادلات بداند و بتواند خودش را پیدا کند.»

وی افزود:‌ «دنیای تبادلات خیلی عمومی نشده اما دنیای مجازی از دنیای ارتباطات و اطلاعات عبور کرده است و به دنیای تبادلات رسیده‌ایم که دنیای ماندگاری است زیرا بازار جهانی را در اختیارش گرفته است. به نظر می‌رسد اگر فرزندان‌مان را صاحب مهارت کنیم در این دنیا می‌توانند برای خودشان آینده خوبی را بسازند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار