عضو کمیسیون صنایع در گفتوگو با پانا:
آموزش تئوری میدهیم اما انتظار مهارت برای اشتغال داریم
تهران (پانا) - عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بزرگترین ثروت جامعه داشتن افراد تحصیلکرده و با مهارت است، عنوان کرد که در جامعه کنونی میلیونها فرد دارای مدرک لیسانس و بالاتر وجود دارد که در دانشگاهها آموزش تئوری دیدهانداما مهارت کاری ندارند و حالا جویای کار هستند.
علیاکبر کریمی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با پانا درباره اهمیت نیروی انسانی در توسعه اقتصادی جامعه گفت: «امروز تربیت نیروی انسانی ماهر، متخصص و کارآمد یکی از مهمترین اقداماتی است که باید در کشور انجام شود. قطعاً برای توسعه کشور در زمینههای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، ارزشمندترین اقدامی که باید صورت بگیرد پرداختن به بحث آموزش است و بزرگترین ثروت یک جامعه، داشتن افرادی تحصیلکرده و بامهارت است.»
مشکل اساسی کشور بحث مهارتهای فنی و عملی است
این عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه توسعه آموزشهای تئوری بعد از انقلاب رشد خوبی داشته، اظهار کرد: «در یک دستهبندی کلی میتوان آموزشهای کشور را به دو بعد تئوری و مهارتی تقسیم کرد. توسعه آموزشهای تئوری، بعد از انقلاب رشد بسیار خوبی داشته است، علاوه بر دانشگاههای دولتی متعددی که بعد از انقلاب ایجاد شد دانشگاه آزاد هم به وجود آمد، ولی متأسفانه در ارتباط با آموزشهای مهارتی بسیار ضعیف عمل کردهایم.»
وی افزود: «در شرایط کنونی میلیونها فرد دارای مدرک تحصیلی لیسانس و یا بالاتر وجود دارد که جویای کار هستند. اما مشکل اساسی کشور بحث مهارتهای فنی و عملی است که در کنار آموزش تئوری در دانشگاهها باید آموخته شود.»
تعریف آموزشهای کاربردی و مهارتی
کریمی درباره تعریف آموزشهای کاربردی و مهارتی اظهار کرد: «اگر بخواهم تعریف روشنی از آموزشهای کاربردی و مهارتی ارائه دهم، منظور آموزشهایی است که باهدف انتقال دانش کار، ایجاد مهارتها، افزایش بهرهوری، رشد استعدادها و شناخت استعدادهای نهفته صورت میگیرد.»
وی افزود: «در کشور ما آموزشهای مهارتی سابقه طولانی دارد، اولین بار دارالفنون بهجای دارالعلوم تأسیس شد و ماقبل از انقلاب هم چندین مؤسسه مهارتی را داشتیم ولی آنها هم کمکم به جرگه دانشگاههای نظری پیوستند و متأسفانه بحث آموزش مهارتها کمکم رو به افول گذاشت.»
ارسال دیدگاه