رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

مدل حکمرانی مردم‌پایه، یکپارچه، شبکه‌ای و هوشمند در آموزش و پرورش استثنایی استقرار می‌یابد

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی هدف از تشکیل گردهمایی روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی در سال 1401 را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۸۰۶۷
لینک کوتاه کپی شد
مدل حکمرانی مردم‌پایه، یکپارچه، شبکه‌ای و هوشمند در آموزش و پرورش استثنایی استقرار می‌یابد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، حمید طریفی حسینی در دومین گردهمایی روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی در سال 1401، هدف از تشکیل این گردهمایی دو روزه را ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین سیاست‌ها و برنامه های تحولی و اجرایی آموزش و پرورش استثنایی با سایر بخش‌های آموزش و پرورش و دستگاه‌های همکار در محیط پیرامونی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مرور فعالیت ها و اقدامات سرآمد و تحولی این سازمان و پیگیری سیاست ها و برنامه های اجرایی حوزه آموزش و پرورش استثنایی در آستانه بازگشایی مدارس و اجرای مطلوب پروژه مهر بیان کرد.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ضمن تاکید بر ضرورت همسوسازی نظام حکمرانی و اداره امور آموزش و پرورش استثنایی در همسویی با اصول، ارزش‌ها و انتظارات دولت مردمی و وزارت آموزش و پرورش، از اقدام در جهت اصلاحات اساسی و بازمهندسی در نظام حکمرانی و اداره امور آموزش و پرورش استثنایی بر پایه این امور خبر داد.

وی همچنین با برشمردن برخی از مبانی هستی شناختی و انسان شناختی تعلیم و تربیت اسلامی لزوم هماهنگی میان مبانی و مختصات مدل حکمرانی آموزش و پرورش استثنایی با مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را یادآور شد و بر یکپارچگی و وحدت در مبانی و اصول، اهداف، ماموریت ها، سیاست‌های کلان و اصول تعلیم و تربیت در همه بخش‌های وزارت آموزش و پرورش به عنوان سیاست محوری در سطح راهبردی و امکان پذیرش تنوع و تکثر در سیاست های اجرایی و روش ها در لایه های فنی و تاکتیکی نظام حکمرانی نظام آموزش و پرورش تاکید کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با برشمردن برخی از اقدامات سرآمد و تحولی صورت گرفته در ماه‌های اخیر، پیرامون اصلاح نظام حکمرانی آموزش و پرورش استثنایی برخی از مهمترین ویژگی‌ها و مختصات مدل حکمرانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دوره تحولی آن را بر شمرد.

وی حکمرانی مردم پایه و مردمی سازی امور آموزش و پرورش استثنایی و مردمی بودن و در میان مردم بودن مدیران را به عنوان اولین ویژگی الگوی جدید حکمرانی آموزش و پرورش استثنایی یاد کرد و ضرورت توجه به جلب رضایت مردم در ارایه خدمات را متذکر شد.

طریفی حسینی، داده مبنا کردن فرایندهای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری را از دیگر ویژگی‌های این مدل حکمرانی برشمرد و از طراحی نظام شاخص های کلیدی خاص آموزش و پرورش استثنایی و انجام برنامه‌ریزی‌های لازم به منظور استقرار سامانه پایش و کنترل کیفیت و عملکرد آموزش و پرورش استثنایی مبتنی بر این شاخص ها در جهت دستیابی به یک نظام حمایت از تصمیم (DSS)، در آموزش و پرورش استثنایی خبر داد.

معاون وزیر آموزش و پرورش حکمرانی هوشمند را یکی دیگر از ویژگی های مدل حکمرانی جدید آموزش و پرورش استثنایی برشمرد و برنامه ریزی عملیاتی ماموریت گرا و معطوف به اهداف، حساسیت و توجه ویژه نسبت به اولویت ها، نقاط اهرمی و گلوگاهی آموزش و پرورش استثنایی و در نهایت فناوری پایه کردن و سامانه سپاری امور و فعالیت های کاری و حوزه های خدمتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی را از ویژگی های بعد هوشمندی این مدل حکمرانی برشمرد.

طریفی حسینی توجه به حکمرانی یکپارچه و فراگیر و مناسب سازی و همسوسازی امور و فرایندهای نظام حکمرانی آموزش و پرورش استثنایی با سایر ارکان و بخش های نظام کلان حکمرانی آموزش و پرورش را مورد تاکید قرار داد و از آماده سازی یک بسته سیاستی به منظور تدقیق ماموریت ها، امور، وظایف، فعالیت ها در سطوح مختلف آموزش و پرورش استثنایی به ویژه در لایه‌های استانی و منطقه‌ای خبر داد.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش بر لزوم توجه به حکمرانی شبکه ای به عنوان یکی دیگر از ویژگی های الگوی حکمرانی آموزش و پرورش استثنایی و بر ضرورت تشکیل ساختارهای غیر رسمی و افقی و شبکه سازی میان مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی در زمینه موضوعات مختلف کاری و در سطوح مختلف آن تاکید کرد. وی در ادامه از اهمیت شفافیت و حاکمیت قانون و سرعت عمل در کارها و رفع بروکراسی های زائد اداری به عنوان ویژگی های دیگر این مدل حکمرانی یاد کرد.

طریفی حسینی از تخصصی‌سازی ماموریت‌ها، ساختارها و کارکردهای آموزش و پرورش استثنایی و امور فعالیت‌های آن به عنوان یکی دیگر از مختصات مدل حکمرانی آموزش و پرورش استثنایی یاد کرد و بر لزوم نگاه تخصصی به امور ساماندهی نیروهای انسانی، فرایند انتخاب و انتصاب مدیران، جذب و استخدام نیرو، ارزشیابی سالانه معلمان و مدیران، به عنوان فرایندهای کلیدی کیفیت بخش در نظام حکمرانی آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار