مدیر دبیرستان استقلال ناحیه یک کرج در گفتوگو با پانا:
کاهش انگیزه تحصیلی از مهمترین چالشهای آموزش مجازی برای دانشآموزان است
کرج (پانا) - مدیر دبیرستان استقلال ناحیه یک کرج عنوان کرد کاهش انگیزه تحصیلی از مهمترین چالشهای آموزش مجازی برای دانشآموزان است.
اکرم سادات میرسلیمی، مدیر دبیرستان استقلال ناحیه یک کرج در گفتوگو با پانا بیان کرد: «پژوهشهای متفاوتی درباره تأثیرات تعطیلی آموزش حضوری و پیگیری آموزش از طریق فضای مجازی در رشد عاطفی، اجتماعی و مهارتهای ارتباطی دانش آموزان انجام شده که تقریباً نتیجه همه پژوهشها این بوده که تعطیلی آموزش حضوری نه تنها موجب افت یادگیری و کاهش انگیزه تحصیلی شده است، بلکه میتوان آن را از مهمترین چالشهای آموزش مجازی برای دانش آموزان به خصوص در دوره ابتدایی برشمرد که این عامل بر جنبههای عاطفی و تربیتی هم بسیار آسیب وارد کرده است.»
وی افزود: «با توجه به پیگیریهای خانوادهها، اشتیاق دانش آموزان و آمادگی همکاران مشکل خاصی برای حضوری شدن کلاسها نخواهیم داشت، اما اگر مدرسهای از این مصوبه تخطی کند بر اساس دستورالعملها توسط تیمهای نظارتی پیگیری خواهد شد.»
در ادامه رباب ثبوتی، مشاور تحصیلی دانش آموزان در این دبیرستان در پاسخ به اینکه غیرحضوری شدن مدارس چه تاثیری بر فرآیند آموزش دانش آموزان دارد، عنوان کرد: «کاهش انگیزه تحصیلی یکی از مشکلاتی بود که همه دانش آموزان آن را تجربه کردند. اما این بی انگیزگی بین دانش آموزان مقطع ابتدایی بیشتر بود، به خاطر همین کاهش انگیزه تحصیلی را میتوان از مهمترین چالشهای آموزش مجازی برای دانش آموزان دانست، زیرا آنها نسبت به مقاطع بالاتر درک کمتری از اهمیت دانش اندوزی داشته و درک درستی از اهمیت این موضوع نداشتند.»
این مشاور ادامه داد: «دانش آموزان مقاطع بالاتر نسبت به دانش آموزان مقطع ابتدایی هدف مشخصتری دارند. داشتن هدف از جمله عوامل ایجاد و حفظ انگیزه تحصیلی است.»
دانش آموزی در مقطع پایه یازدهم در پاسخ به این پرسش که حالا با حضوری شدن مدارس موافق هستید یا مجازی شدن، گفت: «کمتر از سی روز دیگر مدارس بازگشایی خواهد شد و ما دانش آموزان پایه یازدهم به امید حضوری شدن مدارس به مدرسه خواهیم رفت.»
وی اضافه کرد: «میخواهیم پایه دوازدهم را به صورت حضوری بخوانیم تا بتوانیم برای کنکور آمادگی بیشتری داشته باشیم.»
دانشآموزی دیگر در مورد مشکلات آموزش مجازی بیان کرد: «برخی از دانشآموزان به خاطر مسائل اقتصادی، موقعیت اجتماعی و فرهنگ موجود در محل زندگی از داشتن برخی امکانات محروم هستند، در بسیاری از شهرها و روستاها اینترنت پرسرعت در دسترس نیست و بعضا قطعی برق و اینترنت نیز مشاهده میشود، این در صورتی است که برخی حتی به موبایل یا تبلت هم دسترسی ندارند.»
میرسلیمی در پایان تصریح کرد: «امیدواریم با همکاری خانوادهها، نظارت مدیران مدارس و تلاش و همت معلمان، بخشی از افت تحصیلی نگران کننده نسل آینده را جبران کنیم و بتوانیم سال تحصیلی جدید را حضوری آغاز کنیم.»
دانش آموز خبرنگار: مهسا رادپور
ارسال دیدگاه