در گفتوگوی پانا با یک نقاش و مدرس هنر در مدارس مطرح شد:
سارا رحمانیپناه: آموزشوپرورش در آموزش هنر به دانشآموزان فرصت برابر ایجاد میکند
رشد پرورش تفکر نقاد و خلاق در آموزشوپرورش از دستاوردهای مهم توجه به هنر است/ هنر بخشی جداییناپذیر از برنامۀ درسی مدارس است/ آموزش هنر در مدرسه زمینهساز آگاهیبخشی زیبائیشناسانه در وجود دانشآموزان است
تهران (پانا) - یک هنرمند نقاش، با تأکید بر این مفهوم که هنر بخشی جداییناپذیر از برنامۀ درسی مدارس است، گفت آموزشوپرورش در آموزش هنر به دانشآموزان فرصت برابر ایجاد میکند.
سارا رحمانیپناه، هنرمند نقاش و دبیر آموزشوپرورش در گفتوگو با پانا، هنر را بیان احساسات و افکار آدمی به شکلی زیبا دانسته و با بیان این نکته که در چند سال اخیر، نگاه ویژهای به مباحث هنری وجود داشته است، گفت: «بسیار خوشحالیم که در چند سال اخیر، مدارس، مخصوصاً در مقطع دبستان، توجه ویژهای به هنر داشته و این مقوله را در مباحث درسی خویش ادغام کردهاند.»
رشد پرورش تفکر نقاد و خلاق در آموزشوپرورش از دستاوردهای مهم توجه به هنر است
وی در ادامه، پرورش احساس ابتکار و زیباییشناسی، ارتقای هوش عاطفی و درک معنوی و رشد تفکر نقاد و خلاق دانشآموزان را از مهمترین آثار توجه به مقولۀ هنر در مدارس برشمرده و با اشاره به این نکته که این امر میتواند فضایی مثبت در مدرسه ایجاد کند تا دانشآموز به حس زیبایی شناسی دست پیدا کند، افزود: «علاوه بر این که هنر سرگرمکننده است، دانشآموز یاد میگیرد مشاهده کند، تفسیر کند و دیدگاههای مختلف را ببیند و آن دیدگاه ها را تجزیه و تحلیل و در نهایت ترکیب کند و به همین دلیل است که مدارس، دانشآموزان خویش را تشویق میکنند تا در هر گونه از هنر از جمه نقاشی، خوشنویسی، موسیقی و تئاتر حضور داشته باشند و آموزش ببینند.»
هنر بخشی جداییناپذیر از برنامۀ درسی مدارس است
این هنرمند نقاش، در بخشی دیگر از این گفتوگو، هنر را بخشی جداییناپذیر از برنامۀ درسی مدارس برشمرده و با اذعان به این امر که همین رفتار در مدرسه موجب میشود تا هر دانشآموز به صورت اجتنابناپذیر در برنامۀ هنری مدرسه حضور داشته باشد، ادامه داد: «دانشآموز در مدرسه، با فعالیتهای هنریای مواجه میشود که با دروس اصلی وی آمیخته شده است و در این مسیر، باید گفت که آموزش هنر در مدرسه، به دانشآموزان کمک میکند تا راحتتر به ویژگیهای مهمی که برای آنان در زندگی مفید فایده است، دست یابند، یاد بگیرند و توسعه دهند.»
رحمانیپناه، با اذعان به این امر که هنر در وجود یک فرد، خلاقیت و تمرکز را افزایش میدهد و باعث بهبود عملکرد تحصیلی میشود، اضافه کرد: «هنر در وجود یک فرد میتواند مهارتهای فکری، انتقادی و فردی او را تقویت کند و مهارتهای خلاقانۀ حل مسئلۀ او را توسعه دهد و موجب میشود تا مهارتهای زبانی، مهارتهای اجتماعی، تصمیمگیری و اعتماد بهنفس را در دانشآموزان پرورش دهد.»
آموزش هنر در مدرسه زمینهساز آگاهیبخشی زیبائیشناسانه در وجود دانشآموزان است
وی هنر را، در هر شکل ممکن، زمینهساز تقویت سطوح تفکر دانشآموزان برشمرده و با تأکید بر این مفهوم که این امر میتواند در یادگیری مابقی موضوعات درسی و دیگر مسائل خارج از درس مربوط به زندگی نیز تأثیر مثبت بگذارد، اظهار داشت: «آموزش هنر در مدارس، میتواند موجب آگاهیبخشی در زمینۀ زیباییشناختی دانشآموز باشد، او را در معرض مسائل فرهنگی روز جامعه قرار دهد، خلاقیت و بیان عاطفی او را بهبود بخشد و بیان و تعامل اجتماعی دانشآموز را به شکلی بهتر رقم بزند.»
این دبیر آموزشوپرورش، با اشاره به این که اموزش هنر به دانشآموزان، آنها را با مجموعهای از مهارتهایی که برای تبدیل شدن به یک انسان موفق و کامل نیاز دارند، مواجه میکند، تصریح کرد: «آموزش هنر از سنین کم به کودکان، میتواند فرصت قرار گرفتن در فضای تجربهمحور و خلاقانه را را فراهم آورد و همچنین موجب شود که تجربه، درک و دانش هنری و مهارت های فردی او در طیف وسیعی از موضوعات، توسعه یابد.»
هماهنگی دست و چشم از مهم ترین اهداف آموزش هنر در مدرسه است
رحمانیپناه، با اشاره به این نکته که لذت بردن از جنبههای مختلف هنر، فقط یک جنبۀ مفید برای کودکان نیست و با تأکید بر این امر که مهارتهای آموزشی توسعهیافته در زمینۀ هنر، اغلب به سایر زمینههای زندگی و کار خارج از مدرسۀ دانشآموز نیز منتقل میشود، خاطر نشان کرد: «هماهنگی دست و چشم، از مهمترین مزایای آموزش هنر به دانشآموزان در سنین کودکی و یکی از مهمترین اهداف آموزشوپرورش در سالهای ابتدایی ورود کودکان به دبستان است و پروژههای هنری در مدارس، اغلب از دانشآموزان میخواهند تا از مهارتهای ظریف خود برای تکمیل وظایف خویش استفاده کنند.»
وی، در دست گرفتن قلممو، برش با قیچی و ساخت اشیای مختلف با گل رس را که در مدرسه شایع هستند، از مهمترین نمونههای فعالیتهای هنری برشمرده که میتواند مهارتهای ظریف و هماهنگی دست و چشم را ایجاد کند، تأکید کرد: «دانشآموز در چنین شرایطی این فرصت را دارد که بدون اندیشیدن به قضاوتشدن و نتیجه، در فضای این مهارتها تمرین کند و در نهایت، سطح تواناییهای خویش را افزایش دهد.»
آموزشوپرورش در آموزش هنر به دانشآموزان فرصت برابر ایجاد میکند
این مدرس آموزشوپرورش، آموزش هنر در مدارس را زمینهساز ایجاد فرصت خلاقانۀ برابر برای همۀ دانشآموزان برشمرده و با ضمن ابراز تأسف از این امر که امروز بسیاری از دانشآموزان هستند که به لوازم هنری و ابزار مورد نیاز جهت بروز خلاقیت هنری خویش در منزل دسترسی ندارند، یادآور شد: «آموزشوپرورش با ارائۀ هنر در سیستم آموزشوپرورش مدارس، این فرصت برابر را برای همۀ دانشآموزان ایجاد میکند که تخیل خویش را رشد بدهند، مهارتهای شناختی و حل مسئلۀ خویش را گسترش دهند و اصلاً به این موضوع فکر کنند که چگونه خلاقیتهای خیالی خویش را به منصۀ ظهور برسانند و واقعی کنند و میتوان گفت که این رفتار، موجب ارتقای سطح مهارتهای حل مسئله در دانشآموزان میشود.»
این هنرمند نقاش، در همین راستا، با تأکید بر امر که ارتقای سطح مهارتهای حل مسئله در دانشآموزان، کمکهای بسیار شایانی را به ارتقای سطح آموزشی و درسی همۀ دانشآموزان خواهد کرد، گفت: «این امر موجب میشود که دانشآموزان، در نهایت در وضعیت تحصیلی خویش نیز تغییراتی حس کنند و میتوان گفت که ارتقای سطح توانایی حل مسئله در دانشآموزان، از مهم ترین زمینههای دسترسی به ارتقای سطح آگاهی و خلاقیت آنان است.»
ماهیت لذتبخش بودن پروژههای هنری در مدارس زمینهساز افزایش تمرکز در دانشآموزان است
رحمانی پناه، افزایش تمرکز را از دیگر جنبهها و دستاوردهای آموزش هنر در مدارس برشمرده و با اذعان به این امر که ماهیت لذتبخش بودن پروژههای هنری، میتواند موجب افزایش تمرکز و لذت در دانشآموزان باشد، افزود: «این امر، زمانی افتاق میافتد که دانشآموزان در حال انجام یک فعالیت هنری هستند و در این میان، دانشآموزان آنقدر از این فعالیت لذت میبرند که میتوانند تمرکز ویژهای بر روی آن داشته باشند و از ابتدا تا انتهای آن کار هنری را با دقت و تمرکز ویژهای پیش ببرند.»
وی، دست زدن به فعالیتهای هنری را زمینهساز ایجاد دست زدن به تمرینهای هنر در دانشآموزان برشمرده و با اشاره به این نکته که هر چه که تعداد پروژههای هنری، چه به صورت ادغامشده در دروس اصلی و چه به صورت تکی در مدارس بیشتر باشد، تمرکز دانشآموزان نیز بیشتر افزایش پیدا میکند، ادامه داد: «از طرفی، با توجه به این که آموزش هنر، به هر حال در هر جایی یک نوع ماهیت باز بودن دارد و دانشآموزان میتوانند با خلاقیت خویش کارهای هنری انجام بدهند، همین ماهیت باز بودن هنر، موجب میشود که دانشآموزان در پروژههای ریسک بیشتری داشته باشند و از آنجا که نتیجه و روند تولید آثار و دست زدن به زمینههای مختلف کارهای هنری انعطافپذیر است، نتیجه به هر شکلی که رقم بخورد، موجب تشویق دانشآموزان خواهد شد.»
انتقال حس زیباییشناختی به دانشآموز در دورۀ پیشدبستانی از اهداف مهم آموزشوپرورش است
این مدرس هنر در مدارس، با تأکید بر این امر که دست یافتن به نتایج خوب حاصل از فعالیتهای هنری در جان و روح دانشآموزان موجب میشود که اعتماد به نفس در وجود آنان تقویت شود، اضافه کرد: «خوشبختانه چندین سال است که آموزشوپرورش اقدامات ویژهای در حوزۀ هنر کرده است و میتوان گفت که یکی از مهمترین اهداف آموزشوپرورش از دورۀ پیشدبستانی، پرورش حس هنر و زیبائیشناختی در میان دانشآموزان است و اگر بخواهیم این موضوع را بیشتر باز کنیم، برای مثال میتوان گفت که آموزشوپرورش در دورۀ پیشدبستان، یازده هدف مهم را برای آموزش دانشآموزان در نظر گرفته است که پرورش هنر و زیبائیشناختی، یکی از اهداف یازدهگانه در آموزش هنر در دورۀ پیش دبستان است.»
این هنرمند نقاش، این اهداف را شامل حوزههای آشنایی با حوزههای مختلف هنر، کسب آگاهی بصری از جزئیات محیط طبیعی اطراف، درک عناصر مهم و اولیۀ هنرهای تجسمی، شناخت عناصر مهم زیبائیشناختی در طبیعت و توانایی تولید اثر هنری و اجرای آن را دانسته و با اشاره به این که این زیر موضوعات مهم، از جملۀ اهداف تعریفشدۀ آموزشوپرورش هنر و هنرمند در مدرسه است، اظهار داشت: «امیدوارم با توجه به این که آموزشوپرورش نگاه بسیار ویژهای به این حوزه دارد و اقدامات بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است، تمامی مدارس به این اهداف پایبند باشند و همۀ مدارس، چه در برنامۀ دروس اصلی و چه در دیگر برنامههای درسی به صورت مجزا، زنگ هنر را مورد توجه قرار داده و نگاه ویژهای به ساعات تدریس هنر در مدارس داشته باشند.»
رحمانیپناه با تأکید بر این امر که نگاه به مقولۀ هنر در آموزشوپرورش و مدارس میبایست به دایرهای گستردهتر از زنگ آموزش نقاشی تعمیم پیدا کند، باز رفتار کردن اموزشوپرورش در این حوزه را از مهمترین اولویتهای پیش روی این سازمان برشمرده و با اذعان به این امر که امروز، رفتار شکل گرفته در مدارس، میبایست به گونهای باشد که دانشآموز جنبههای مختلف هنر را بشناسد، تصریح کرد: «انتقال مفاهیم هنری در مدارس برای شناخت بهتر هنر به دانشآموزان باید به گونهای باشد که دانشآموز محدود نباشد، بتواند آزادانه دست به انتخاب بزند و ما نیز بتوانیم ماهیت باز بودن انتخاب رشتههای هنری در مدارس را به چشم ببینیم.»
ادغام هنر با دیگر دروس در مدارس تأثیر ویژهای در ارتقای سطح خلاقیت دانشآموزان دارد
وی در پایان این گفتگو، با تأکید بر این مفهوم که مزایای ورود هنر به دروس اصلی مدارس و حتی ادغام هنر با دیگر دروس آموزشی را بسیار زیاد دانسته و بر همین اساس، خاطر نشان کرد: «این امر میتواند تأثیر بسیار زیادی در روند تحصیلی و ارتقای سطح خلاقیت دانشآموزان داشته باشد و این تأثیرات میتواند در سالهای پیشروی دانشآموزان جلوهگر باشد و ما نیز، امیدواریم که مدیران مدارس، نگاه ویژهای به مبحث هنر در برنامههای درسی خویش داشته باشند.»
ارسال دیدگاه