رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی:
ضرورت تقویت سه مقوله مهم هویت، تفکر و توانمندی و مهارت در دانشآموزان
تهران (پانا) - رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت سه مقوله هویت، تفکر، توانمندی و مهارت بسیار ارزشمند و مهم هستند و دانشآموزان میبایست با هویت ملی خود کامل آشنا شوند و مهارتآموزی را مورد توجه قرار دهند.
حجتالاسلام علی ذوعلم، رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در دومین روز از گردهمایی معاونان آموزش متوسطه استانهای کشور که در اردوگاه شهید منتظری شهریار برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در مورد علم نافع، رعایت عدالت در مسائل آموزشی ضرورت است که محتوای علمی را به اندازه اثرگذاری بر روی دانشآموز تعریف کرد.
وی در ادامه بیان کرد: تمام علوم و دانشها ارزشمند هستند و اینکه در برنامههای آموزش و پرورش میبایست اجتماعی و فرهنگی شدن و ارزشهایی که در ذهن شما معاونان متوسطه است مورد توجه قرار گیرد، تا دانشآموزانی آزاداندیش، اهل تفکر و اخلاقمدار تربیت شوند؛ ما نیازمند تحول تفکر در دانشآموزان همراه با خلاقیت و مهارت هستیم و اینها عوامل موثر در استحکام دانشآموز ما هستند.
ذوعلم تصریح کرد: ایمان به این معنا نیست که تنها در یک مدرسه دانشآموزان نماز جماعت بخوانند و یا تعدادی حافظ قرآن داشته باشیم، اما به گونهای میبایست برنامهریزی کرد که با دانشآموز تعامل دو سویه داشت.
وی ادامه داد: اگر دانشآموز ما در محیط مدرسه یک نمونه موارد ضد اخلاق از سوی هر کس از جمله یک معلم ،طلبه فرهنگی و ... مشاهده کند در نسل نوجوان و جوان که بسیار خوب درک میکنند اثر خواهد گذاشت و میبایست به تمام اعمال خود در رابطه با دانشآموزان نظارت داشته باشیم و فقط به ظواهر توجه نکنیم.
رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تصریح کرد: طراحی جامعه عقلانی علمی، در درجه اول وظیفه مدیران ما است و به جای الزام، اکراه و دعوا تبیین بکنیم، زیرا انسان موجود پیچیده و مختاری است؛ با بخشنامه و دستور فرمان کاری از پیش نخواهد رفت و کار فرهنگی یک ضرورت است که اگر میخواهیم در کنار تمامی مواردعدالت آموزشی را رعایت کنیم به معیارهایی از جمله ،تعقل، ایمان، علم و اخلاق توجه خاص داشته باشیم.
حجت الاسلام ذوعلم افزود: در حال حاضر علم همه جا را پر کرده و فقط به مواردی از جمله سرعت و درصد تست زدن در دانشآموزان دقت داریم و ضرورت دارد جایگاه ایمان، علم و بصیرت دینی را در دانشآموزان پرورش دهیم و اگر میخواهیم به تحول برسیم میبایست هیئت اندیشه ورز داشته باشیم و بدانیم استانهای ما در این زمینهها متفاوت هستند و برای تمام استانها نمیتوان به یک صورت برنامهریزی کرد.
وی گفت: برنامه درسی ما امروز در شرایطی ناکارآمد است و سه مقوله هویت، تفکر، توانمندی و مهارت بسیار ارزشمند و مهم هستند، دانشآموزان ما میبایست با هویت ملی خود کامل آشنا شوند و مهارتآموزی را مورد توجه قرار دهند و به این نتیجه برسند که فرزندان این آب و خاک هستند و بدانیم ایران اسلامی با تحمل فشارها سربلند است و در حال حرکت به سمت تمدن اسلامی هستیم.
خبرنگار: ساسان حق شناس
ارسال دیدگاه