رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش:

نظارت بر ثبت‌نام و کلاس‌بندی مدارس؛ گام اول ساماندهی نیروی انسانی

تهران (پانا) - رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش بیان کرد خانه اول در بحث ساماندهی نیروی انسانی، نظارت برروند ثبت‌نام و کلاس‌بندی مدارس است.

کد مطلب: ۱۳۰۳۸۳۹
لینک کوتاه کپی شد
نظارت بر ثبت‌نام و کلاس‌بندی مدارس؛ گام اول ساماندهی نیروی انسانی

عباس نجار در نشست معاونین آموزش متوسطه در شهریار، بیان کرد: بطور کلی در حوزه نیروی انسانی، نیازمند تعامل همه اعضای آموزش و پرورش هستیم تا بتوانیم نیروی انسانی را به طور مطلوب ساماندهی کنیم و از حداکثر ظرفیت‌های موجود بهره ببریم؛ بنابراین باید سازماندهی مطلوب وضعیت کلاس‌ها با توجه به تعداد دانش‌آموزان مدنظر باشد.

وی ادامه داد: نمایندگان آموزش و پرورش در حوزه آموزش که مهم‌ترین افراد در هدایت و ساماندهی شرایط هستند، می‌توانند آموزش و پرورش را به هدف مطلوب خود برسانند.

نجار افزود: در حال حاضر، مسائل دانش‌آموزی با یک شاخص سنجیده نمی‌شود و علاوه بر تعداد دانش‌آموزان لازم است به شاخص‌های فضاهای کارگاهی، نیروهای خدماتی، اردوگاه و سالن‌های ورزشی توجه شود و بطور کلی در این باره ۲۱ شاخص مدنظر قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول تأکید کرد: خانه اول ساماندهی، در حوزه ثبت‌نام و کلاس‌بندی است؛ سامانه‌های آموزش در سال‌های گذشته ناقص بود، اما از مردادماه روی دو سامانه بیشتر فعالیت کردیم تا آمار دقیق‌تری در اختیار ما قرار دهد و بتوانیم کتابچه آمار را تألیف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین کار در ثبت‌نام و کلاس‌بندی، تعریف کلاس به صورت دقیق طبق نورم روستایی و شهری است که این نورم با ۲۵ درصد افزایش و کاهش در محدوده جمعیت کلاس، تعریف شده است، بطور مثال در سال گذشته، تعداد ۱۸۷ کلاس بالای ۵۰ نفر بود که آمار عجیبی است و با مدیریت صحیح می‌شود این کلاس‌ها را به حداقل رساند و به شرایط استاندارد دست پیدا کرد.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر این اقدامات به درستی انجام شود، گام اول محکم برداشته شده و می‌توان از سیدا و ثبت‌نام گزارش روزانه دریافت کرد، در مقطع متوسطه دانش‌آموزان ورودی و پایه بالاتر مورد توجه قرار گیرد و از روند ثبت‌نام دانش‌آموزان، نیازهای عوامل اجرایی و از کلاس‌بندی، نیازهای گروه معلم در شهریورماه استخراج شود.

وی تصریح کرد: این امور باید تا نیمه شهریورماه انجام شده و سپس به صدور ابلاغ، کارهای حقوق و تأیید ابلاغ‌ها توسط مدیر پرداخته شود. از اول مهرماه نیز همه پرداخت‌ها و حقوق پرسنل، از سامانه‌های وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود؛ همچنبن نقل و انتقالات نیز یک مرحله‌ای شده و در مردادماه به پایان رسید.

این مقام مسئول یادآور شد: تعدادی از همکاران هنرآموز که در سال‌های گذشته جذب آموزش و پرورش شده‌اند درحال حاضر در مقطع ابتدایی کار می‌کنند؛ تصمیم بر این است که این افراد به مقطع متوسطه فنی و حرفه‌ای برگردند و همکاران جذب جدید به مقطع ابتدایی وارد شوند. اولویت بر این است که تطبیق بین رشته‌های تحصیلی و شغلی انجام شود و این جزو اولویت‌های کاری در سال جدید است.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش، بیان کرد: تصمیم بر این است که حداقل ۵۰ درصد ورودی‌های دانشگاه شهید رجایی، در رشته‌های فنی و حرفه‌ای باشند تا استقبال دانش‌آموزان از این رشته بیشتر باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ادغام کلاس‌های کمتر ازحد نصاب با کلاس‌های دیگر باید مدنظر باشد و همچنین تا سقف ۲۴ ساعت در مدارس ابتدایی و ۲۰ ساعت در مدارس متوسطه، از نیروهای بازنشسته استفاده شود.

نجار در پایان استفاده از نیروهای سرباز معلم در مقطع متوسطه را با توجه به مدرک و رشته تحصیلی جزو راه‌های ساماندهی مطلوب برشمرد و گفت: در موارد بعد مسافت و سختی راه، می‌توان از ظرفیت سرباز معلم استفاده کرد.

خبرنگار: سحر شیخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار