معاون آموزش متوسطه خبر داد:

‌اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح تعمیق و تثبیت یادگیری از سوی ستاد ‌کرونا

توسعه رشته ریاضی و فیزیک به‌عنوان پیش‌شرط توسعه علوم پایه در کشور ضروری است /تاکنون در دولت سیزدهم مجوز احداث ۴۰ هنرستان در جوار کارخانه در سطح کشور صادر شده است

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تحقق طرح تعمیق و تثبیت یادگیری در تابستان امسال گفت‌ ۲۵ ماه آموزش غیرحضوری تأثیرات منفی فراوانی بر کیفیت آموزش داشت از همین روی با پیگیری‎‌‌های مقام عالی وزارت و حمایت‌‎های رئیس محترم، یک هزار۵۰۰ میلیارد تومان از سوی ستاد ملی مقابله کرونا برای دوره طرح تعمیق و تثبیت یادگیری اختصاص یافت.

کد مطلب: ۱۳۰۶۹۵۹
لینک کوتاه کپی شد
‌اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح تعمیق و تثبیت یادگیری از سوی ستاد ‌کرونا

محمدمهدی کاظمی در نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان شازند با اشاره به موضوع اجرایی شدن سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اظهار کرد: اجرای سند تحول بنیادین در نظام تعلیم تربیت به عنوان دغدغه مهم مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) همواره مورد تأکید بوده است هرچند تا به امروز، همه وزرا در این خصوص تلاش کردند اما همواره نارضایتی در اجرایی‌سازی این سند مطرح بوده است.

وی افزود: اگر قرار باشد ما در مسیر پیاده‌سازی تحقق تمدن نوین اسلامی گام برداریم، مهمترین وجه آن دانش‌آموز است زیرا دانش‌آموز، مولد نیروی انسانی فردای کشور است و این فرصت و ظرفیت بی‌‎نظیر در اختیار آموزش و پرورش است که بنابر فرمایش مقام معظم رهبری؛ دانش‌آموزان در طول ایام تحصیل به مدت ۱۲سال در اختیار آموزش و پرورش هستند و ما باید در این راستا احساس مسئولیت داشته باشیم و در جهت رفع دغدغه عدم اجرای سند تحول بنیادین تلاش کنیم.

تربیت مهمترین وجه آموزش است که در کلاس درس اتفاق می‌‎افتد

کاظمی تصریح کرد: یکی از بحث‎‌های مورد تأکید در سند تحول بنیادین تربیت چندساحتی است؛ در مقوله تربیت، این محورها و ساحت‎‌‌ها قبلا هم وجود داشتند، اما در مقوله سند تحول بنیادین وجه تمایز آن تلفیق این شایستگی‌ها و ساحت‌ها است که باید با هم محقق شوند، زیرا نمی‌توانیم آموزش را از تربیت جدا کنیم و بگوییم آموزش یک چیزی است و تربیت چیزی دیگه و تربیت صرفا توسط مربی یا معاون پرورشی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تربیت مهمترین وجه آموزش است که در کلاس توسط معلم اتفاق می‎افتد و اتفاقا معلمان دروس تخصصی بیشترین نقش را در بحث تربیت دارند زیرا تلفیق این ساحت‌ها در کلاس درسِ معلم انجام می‌شود، آن‎ها در خلال آموزش و در ساحت تربیتی، ساحت اعتقادی را نیز در نظر می‌گیرند، با تلفیق این ساحت‌ها است که می‌توانیم بگوییم انسان چند بعدی تربیت کردیم و این نگاه را معلم ما در مدرسه باید داشته باشد.

معاون آموزش متوسطه افزود: مهمترین ابزار و عامل تحقق تحول در نظام تعلیم و تربیت معلمان هستند، کانون تحول مدرسه است مدیر مدرسه به عنوان مدیر این کانون نقش اساسی را دارد اما عاملی اصلی تحول معلمین هستند، بنابراین با توجه به اهمیت این مقوله و تأکیدات صورت گرفته باید برای تحقق آن تلاش کنیم و برنامه‌‎ریزی اساسی و کاربردی صورت گیرد.

وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش پرداخت و گفت: در دولت سیزدهم علیرغم همه محدودیت‌ها اتفاقاتی رخ داد که اولین و مهمترین آن‎ها علیرغم همه فشارها و هجمه‌‎ها بازگشایی و آموزش حضوری مدارس بعد از قریب به ۲۵ ماه آموزش غیرحضوری بود، از اقدام دولت و آموزش و پرورش در تأکید بر آموزش حضوری در فرودین ماه امسال تحت عنوان فاجعه انسانی یاد کردند در حالی که این اقدام کمک کرد تا مقوله آموزش به بهترین شکل رقم بخورد و استقبال خانواده‌ها و دانش آموزان همکاران ارجمند گواه این موضوع بود.

کاظمی افزود: یکی دیگر از مواردی که در دولت سیزدهم شاهد تحقق آن بود، اجرایی شدن نظام رتبه بندی معلمان به عنوان خواسته و مطالبه ۱۲ ساله معلمان بود دولت سیزدهم و در رأس آن شخص رئیس جمهور پای کار ایستادند و اعتبار ویژه برای آن در نظر گرفتند، در دولت قبل اعلام شد برای ۳ سال ۱۵ هزار میلیارد تومان به منظور اجرایی شدن نظام رتبه بندی در نظر گرفته شده است اما در دولت سیزدهم، ۳۸ هزار میلیارد تومان برای ۱۸ ماه اختصاص یافت که حرکتی واقعا بی‌‎نظیر بود اما در فضای مجازی چنان عمل کردند و موضوع را به گونه دیگری جلوه دادند. در مرحله اجرا قبول داریم مشکلاتی وجود دارد اما همکاران ما در سطح وزارت متبوع درصدد رفع آن هستند.

اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح تعمیق تثبیت یادگیری از سوی ستاد ملی مقابله کرونا

وی با اشاره به تحقق طرح تعمیق و تثبیت یادگیری در تابستان امسال گفت: در ایام کرونا در آموزش دانش‌آموزان دچار اخلال شدیم ۲۵ ماه آموزش غیرحضوری تأثیرات منفی فراوانی بر کیفیت آموزش داشت از همین روی با پیگیری‎‌‌های مقام عالی وزارت و حمایت‌‎های رئیس محترم، یک هزار۵۰۰ میلیارد تومان از سوی ستاد ملی مقابله کرونا برای دوره طرح تعمیق و تثبیت یادگیری اختصاص یافت.

اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان برای تأمین تجهیزات مدارس

معاون آموزش متوسطه، تجهیز مدارس سطح کشور را از دیگر اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم برشمرد و افزود: ۲ هزار میلیارد تومان تجهیزات آموزشی و کارگاهی از ابتدای سال تا پایان شهریور ماه امسال بین مدارس کشور توزیع می‌شود.

وی یادآور شد: ایجاد هنرستان‎‌های جوار کارخانه از دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم بود که تاکنون مجوز احداث ۴۰ هنرستان در جوار کارخانه در سطح کشور با این رویکرد، صادر شده است.

وی به موضوع شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل پرداخت و گفت: تاکنون ۳۳ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در دوره متوسطه شناسایی شده‎‌اند، هزینه شناسایی و بازگشت یک نفر به چرخه آموزش بسیار سنگین است اما آموزش و پرورش خود را مکلف می‎داند در راستای ایجاد عدالت آموزشی، آن را مدنظر قرار دهد.

سهمیه تحصیل دانش‌آموزان مناطق روستایی و کم‌‎برخوردار در مدارس نمونه دولتی مورد توجه قرار گیرد

کاظمی توجه به مقوله عدالت را یک موضوع اساسی دانست و بر حرکت در این مسیر تأکید کرد و یادآور شد: در برخی موضوعات چنانچه انحرافی رخ داده است باید مدیران مناطق و مدارس درصدد تصحیح آن اقدام کنند که از آن جمله می‎توان به تحصیل دانش‌آموزان مناطق روستایی و کم‌برخوردار در مدارس نمونه دولتی اشاره کرد؛ مدارس نمونه دولتی برای دانش‌آموزان روستایی مناطق کم‌برخوردار ایجاد شده‌‎اند اما کمتر از۱۰درصد دانش‌آموزان روستایی در این مدارس در حال تحصیل هستند، در حالی که ما اعلام کرده‌‎ایم سهمیه دانش‌آموزان مناطق مذکور در مدارس نمونه دولتی حداقل باید به ۵۰ درصد برسد.

وی ادامه داد: در قالب بخشنامه‌‎ای که به استان‎ها ابلاغ شد؛ تأکید داشتیم دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار و روستایی باید در مدارس نمونه تحصیل کنند و برای آن‎ها این سهمیه در نظر گرفته شود که این انتظار ما در سال آینده محقق نشد اما در آزمون تابستان امسال، سهم دانش‌آموزان مناطق برخوردار و روستایی در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی ۳۳ درصد افزایش یافت.

توسعه رشته ریاضی و فیزیک به‌عنوان پیش‌شرط توسعه علوم پایه در کشور ضروری است

کاظمی در جریان سفر به استان مرکزی، با اشاره به بازگشایی مدارس از ابتدای مهرماه گفت: بازگشایی ملی مدارس را به‌عنوان ابر برنامه آموزش‌وپرورش در پیش داریم که یکی از سنگین‌ترین برنامه‌های کشور در قالب سازمان‌دهی و آماده‌سازی فضای آموزشی کشور برای حضور ۱۶ میلیون دانش‌آموز،۹۰۰ هزار معلم در۱۱۰ هزار واحد آموزشی کشور محسوب می‌شود.

معاون آموزش متوسطه با اشاره به ظرفیت‌های بالای هنرستان‌ها در درآمدزایی اظهار داشت: در هنرستان‌ها ظرفیت زیادی برای درآمدزایی است و قانون هم آن را حمایت می‌کند، لذا این گلایه را می‌توانم داشته باشم که چرا آموزش همراه با تولید چرا محقق نمی‌شود درحالی‌که این درآمدزایی هم ارتقای کیفیت آموزش را در پی دارد و هم منجر به تعمیق یادگیری و تجهیز علمی بیشتر هنرجویان می‌شود.

معاون آموزش متوسطه ادامه داد: از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در مدارس به‌ویژه هنرستان استفاده کنید، راه‌اندازی مراکز رشد در هنرستان‌ها فرصت مناسبی برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان است تا ضمن حضور فعال در هنرستان و مبحث آموزش، فضایی را برای آموزش مبتنی بر دانش در هنرستان‌ها پیاده کنند.

وی تأکید کرد: این مقوله در هنرستان‌های کشاورزی با توجه به نگاه ویژه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) بیشتر حائز اهمیت است به همین منظور طرح شهید باقری به دلیل نگاه استراتژیک و نگاه علمی به هنرستان‌های کشاورزی اجرا خواهد شد و امیدواریم با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به مقوله آموزش در این هنرستان‌ها شاهد ارتقای کیفیت آموزش و بهره‌وری در این هنرستان‌ها باشیم و مسیر توسعه و رونق علمی آن‌ها را فراهم کنیم، هم‌اکنون از ۷ هزار۵۰۰ هکتار زمین در سطح هنرستان‌های کشاورزی تنها ۴ هزار هکتار فعال هستند و برای فعال‌سازی بقیه و افزایش بهره وری زمین‌های فعال باید وارد عمل شویم.

کاظمی با اشاره به فعال‌سازی هنرستان‌های جوار کارخانه افزود: احداث این هنرستان‎ها، فرصت مناسبی است تا کارخانه‌ها صنعتی با ورود به حوزه آموزش ضمن تأمین و تربیت نیروی انسانی موردنیاز و متخصص خود از میان دانش آموزان بومی منطقه منجر به ارتقا کیفیت آموزش و افزایش فعالیت و بهره‌وری هنرستان‌ها در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی‌شان در قبال آموزش‌وپرورش شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر۵ شهرک صنعتی فعال در سطح کشور در استان‌های یزد، اصفهان، خراسان رضوی و البرز داریم که آموزش در جوار کارخانه را در پیش‌گرفته‌اند و در ابتدای مهرماه شاهد شروع به فعالیت۴۰ هنرستان در جوار کارخانه در اصفهان، هرمزگان، سیستان و یزد خواهیم بود. قطعاً استان مرکزی با این ظرفیت اقتصادی و صنعتی که دارد می‌تواند در این مسر حرکت کند، رشته‌های صنایع شیمیایی خاص پتروشیمی‌ها است، رشته جوش و صنایع فلزی خاص پتروشیمی‌ها و ماشین‌سازی است. قبلاً در این رشته‌ها با پتروشیمی تفاهم‌نامه منعقد کرده بودیم ولی مدتی متوقف ‌شده بود، اما پیگیری‌هایی انجام‌ شده است تا تفاهم‌نامه‌ای با معاونت وزیر و رئیس پتروشیمی‌های کشور منعقد شد.

کاظمی خاطرنشان کرد: در زمینه توسعه رشته ریاضی و فیزیک؛ به‌عنوان یک ضرورت و مطالبه در کشور باید عمل کنیم چراکه باید دانشمندانی توانمند در حوزه علوم پایه تربیت کنیم اما با رویکردهایی که درگذشته داشتیم تعداد دانش‌آموزان این رشته به نصف رسیده است و در راستای منویات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) سعی می‌کنیم افزایش سهم در این بخش داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار