اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای استقبال از مهر

تهران (پانا) - قرار است آموزش‌ها پس از دو سال، از مهرماه به‌صورت حضوری از سر گرفته شود. در این میان دستگاه‌های اجرایی با هماهنگی صورت گرفته، اقدامات خود را برای رفع مشکلات و نیازهای دانشجویان و دانش‌آموزان از هفته‌ای که گذشت، آغاز کرده‌اند.

کد مطلب: ۱۳۰۴۰۸۲
لینک کوتاه کپی شد
آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای استقبال از مهر

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۵۹۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۳ هزار و ۵۵۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. تاکنون ۷ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۸۹۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنان ۱۲۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۴ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۹۸۳ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۷۱۱ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۵۷۳ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۲۶۷ دُز رسید.

افزایش تعداد شهرهای قرمز در کشور

در هفته‌ای که گذشت، آخرین به روز رسانی از وضعیت کرونایی کشور نیز منتشر شد که نشان داد تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۷۸ به ۱۰۶ و شهرهای با وضعیت نارنجی از ۱۸۴ به ۱۵۶ شهر رسیده است. همچنین براساس این آمار تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۷۴ به ۱۷۳ کاهش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۱۲ به ۱۳ شهر افزایش یافت.

آموزش حضوری در مدارس

بیش از دو سال از شیوع بیماری کرونا در کشور می‌گذرد و با فروکش کردن آمار کرونا و واکسینه شدن بخش زیادی از افراد جامعه، آموزش‌های حضوری در مراکز آموزشی از سر گرفته شده است و قرار است از ابتدای مهرماه دانش‌آموزان و دانشجویان حضوری آموزش را دنبال کنند. احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در هفته‌ای که گذشت در حاشیه جلسه ستاد ملی کرونا با تاکید بر اینکه آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها به‌صورت حضوری خواهد بود، از واحدهای آموزشی و دانشگاهی خواست در این زمینه آمادگی داشته باشند.

برگزاری نشست‌های دستگاه‌های اجرایی برای استقبال از مهر

در هفته‌ای که سپری شد، دستگاه‌های مسئول در بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها جلسات خود را به منظور حل مشکلات موجود آغاز کردند. در این میان شورای شهر تهران از مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران دعوت کرد تا در جلسه علنی این شورا حضور یابد. وزارت کشور نیز جلسه‌ای را برای اعلام آمادگی دستگاه‌ها برای مهرماه برگزار کرد و وزارت بهداشت نیز اقدامات مربوط به تامین سلامت دانش‌آموزان و دانشجویان را در دست اجرا دارد.

تکالیف وزارت آموزش‌وپرورش در اربعین 1401

ثبت‌نام اربعین 1401 آغاز شده است و ستاد مرکزی اربعین نیز تکالیف دستگاه‌هایی که در این مراسم دخیل هستند را ابلاغ کرده است. به گفته سید مجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره کالیف وزارت آموزش‌وپرورش در مراسم پیاده‌روی اربعین سال 1401 اظهار کرد: در مراسم پیاده‌روی اربعین سال جاری تکالیف وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های جاری مربوطه ابلاغ شده است که در این زمینه تکالیفی هم به وزارت آموزش‌وپرورش ابلاغ شده است. از جمله تکالیفی که به وزارت آموزش‌وپرورش ابلاغ شده است، تامین اتوبوس، تامین آب آشامیدنی و در اختیار قرار دادن مدارس در مسیرهایی است که زائران حرکت می‌کنند.

تمدید رایگان گذرنامه ویژه اربعین

تمدید گذرنامه یکی از دغدغه‌های زائران اربعین است که قرار است امسال تمدید گذرنامه‌ها تسهیل شود. سردار علی ذوالقدری، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا در هفته‌ای که گذشت، گفت: گذرنامه ویژه ایام اربعین رایگان تمدید می‌شود و زائران برای برگ گذر اربعین فقط هزینه پست را پرداخت می‌کنند. در حال آماده سازی زیرساخت آن در دفاتر پلیس۱۰+ هستیم و در چند روز آینده به مردم اعلام می‌کنیم که از چه روزی به این مرکز مراجعه کرده و مدارک را تحویل دهند. این برگ گذرنامه با پست به دست آنان می‌رسد. وی با بیان اینکه تمدید گذرنامه رایگان است، گفت: همه زائرانی که نیاز به تمدید گذرنامه دارند هیچ هزینه ای از آنان اخذ نمی‌شود و مهمان امام حسین(ع) هستند. گذرنامه‌ها همان جا در دفاتر تمدید و به آنان تحویل داده می‌شود.

عدم تمدید گذرنامه‌ها در مرز

همچینین احمد وحیدی، وزیر کشور در خصوص تمدید گذرنامه در مرزها گفت: در رابطه با برگه تردد با دولت عراق مشغول مذاکره هستیم اما کار تمدید گذرنامه در مرزها، با توجه به شلوغی آن، امکان پذیر نیست و باید نسبت به تمدید آن پیش از رسیدن به مرز اقدام کنند.

ثبت جهانی تالاب جازموریان به کجا رسید؟

هامون جازموریان در مرز ۲ استان‌ سیستان و بلوچستان و کرمان قرار دارد و حوضه آبریز آن با وسعت ۶۹ هزار و۶۰۰ کیلومتر مربع است که نیمه باختری این حوضه به وسعت ۳۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع در استان کرمان و نیمهٔ خاوری آن به وسعت ۳۴ هزار کیلومتر مربع در استان سیستان و بلوچستان جای دارد. دشت‌های جیرفت، فاریاب و رودبار جنوب در استان کرمان و دشت‌های ایرانشهر، بمپور، سردگان، دلگان، سرتختی و اسپکه در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. بعضی از این دشت‌ها مانند دشت جیرفت و رودبار از مساعدترین نقاط فلات ایران برای کشت گیاهان گرمسیری به‌شمار می‌آیند. حالا تالاب جازموریان در یک قدمی برای ثبت جهانی قرار دارد و به گفته آرزو اشرفی‌زاده، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور، فرایند ثبت جهانی تالاب جازموریان آغاز شده است و اداره کل حفاظت محیط زیست در استان کرمان پیگیر این موضوع است.

واکنش پلیس به نرخ جرایم بدحجابی

هفته‌ای که سپری شد، یکی از نشریات رسمی کشور نرخ جرایم بدحجابی را پیش‌بینی و منتشر کرده بود که این مساله بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت و با واکنش پلیس نیز روبه‌رو شد. مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات معاونت فرهنگی و اجتماعی فراجا شایعات مطرح شده درباره نرخ جرایم بدحجابی که توسط یکی از رسانه‌ها منتشر شده بود را تکذیب کرد.

احتمال تجدید نظر در کنکور

مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه کنکور سراسری، سرانجام روز 25 تیرماه از سوی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا ابلاغ شد. براساس این مصوبه در آزمون سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی در نظر گرفته می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۴ معدل سال یازدهم نیز اضافه می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه خواهد شد. قرار است کنکور از این پس سالی دو بار برگزار شود که این مصوبه موجب نگرانی داوطلبان کنکور شده است. رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت با بیان اینکه تغییرات کنکور 1402 به پژوهش نیاز داشته و درباره آن عجولانه تصمیم‌گیری شده است، گفت باید در این تصمیم‌گیری تجدید نظر شود. صحبت‌هایی شده است و سران قوا به موضوع ورود کردند تا در شورای عالی انقلاب فرهنگی تجدید‌نظر شود.

ابلاغ کیفرخواست «سپیده رشنو»

در هفته‌ای که سپری شد، کیفرخواست صادر شده برای سپیده رشنو به وی ابلاغ شد. حجت‌الاسلام افشاری، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران با اشاره به برگزاری جلسه تفهیم اتهام «سپیده رشنو»، با توجه به کیفرخواست صادره و ارجاع پرونده به این شعبه، گفت: در اجرای قانون آیین دادرسی کیفری و الزام قانون‌گذار به ابلاغ کیفرخواست، متهم از زندان احضار شده و در شعبه مذکور، مفاد کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران به وی ابلاغ شد. وی تاکید کرد: متهم از مفاد پرونده، اتهامات و ادله انتسابی که دایر بر اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور ازطریق ارتباط با افراد خارج‌نشین و فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی و تشویق مردم به فساد و فحشا بود، آگاه شد تا جهت دفاع از خود، با توجه به مفاد کیفرخواست صادره، در جلسه رسیدگی آمادگی لازم را کسب کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار