سرپرست آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد:

معاونت آموزش ابتدایی به‌دنبال انسداد مبادی بی‌سوادی و تحقق نصیب برابر آموزشی

تهران (پانا) - سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، انسداد مبادی بی‌سوادی و تحقق نصیب برابر آموزشی را از جمله برنامه‌های مهم این معاونت برشمرد.

کد مطلب: ۱۳۰۳۶۸۲
لینک کوتاه کپی شد
معاونت آموزش ابتدایی به‌دنبال انسداد مبادی بی‌سوادی و تحقق نصیب برابر آموزشی

معصومه نجفی پازوکی اظهار کرد: رویکردهای معاونت آموزش ابتدایی شامل؛ ارزش نهادن به کرامت کودکان و ایجاد فرصت‌های مناسب به منظور یادگیری‌های ماندگار و لذت‌بخش برای همه کودکان ایران اسلامی متناسب با اهداف سند تحول بنیادین است؛ به طوری که بچه‌ها بتوانند با دستیابی به دانش روز و متناسب با سن خود، محیط پیرامون‌شان را بشناسند، مهارت‌های لازم زندگی را کسب کنند و ارزش‌های انسانی در آنها شکل بگیرد.

نجفی پازوکی کیفیت‌بخشی به فرآیندهای آموزش و یادگیری را از اولویت‌های مهم برشمرد و افزود: در واقع بررسی و ارزیابی این فرآیند موجب بهبود مستمر و پاسخگویی به نیازهای ذینفعان می‌شود. یکی از رایج‌ترین شیوه‌های ارزیابی میزان تحقق اهداف غایی در اسناد بالادستی و برنامه درس ملی، سنجش کارایی و اثربخشی شیوه‌های آموزشی و پرورشی مدارس است.

وی اضافه کرد: نتایج آزمون‌های بین‌المللی و پژوهش‌های ملی، استانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای حاکی از آن است که برخی از مهم‌ترین اهداف که در ایجاد و ثبات کارآمدی مدارس، صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان و شایستگی‌های پایه دانش آموزان مؤثر هستند به دلایل مختلف نیاز به توجه ویژه، آموزش و پایش و رصد پیامدهای اجرایی دارد.

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی تصریح کرد: از طریق نیازسنجی و اولویت‌بندی، بنیادی‌ترین اهداف مذکور احصا و تحت عنوان طرح‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های کیفیت‌بخشی در سطح کشور پیگیری می‌شود.

وی درخصوص الگوی حکمرانی و اجرایی سازی سند تحول بنیادین گفت: در سند تحول سه راهکار به صورت مستقیم و هدفمند به معاونت آموزش ابتدایی مربوط می‌شود. براساس راهکار ۲-۵ برنامه‌ریزی و تمهید مقدمات برای پوشش کامل دوره آموزش عمومی و برخوردار از کیفیت مناسب درتمام مناطق کشور از جمله راهکارهای مذکور است.

نجفی پازوکی ادامه داد: انسداد مبادی بی‌سوادی، تحقق نصیب برابر آموزشی، سنجش بدو ورود کودکان ۶ سال تمام با تمرکز بر کودکان مناطق محروم، عشایری، حاشیه شهرها و مرزی، با حمایت دولت، پیش دبستانی رایگان در مناطق عشایری و... از جمله برنامه‌های معاونت آموزش ابتدایی است.

وی خاطرنشان کرد: جبران و تثبیت یادگیری دانش آموزان، ارتقای سواد سلامت دانش آموزان روستایی و عشایری، جشنواره بازی های بومی-محلی، برگزاری اردوی کشوری دانش آموزان عشایری، راهبران آموزشی و کلاس های چندپایه؛ براساس راهکار سند تحول از جمله عملکردهای این معاونت است.

معاونت آموزش ابتدایی اظهار کرد: عدالت تربیتی دارای دو گام اساسی؛ دسترسی برابر به آموزش و پرورش و فضاها و فرصت های یادگیری و همچنین بهبود و ارتقای کیفیت فرایندهای آموزش و یادگیری و ارائه خدمات با کیفیت تر به دانش آموزان با محرومیت بیشتر است.

وی با اشاره به طرح برنامه‌نویسی و سواد دیجیتال گفت: براساس این طرح، یکی از محورهای ۵گانه سواد دیجیتال، امنیت در فضای مجازی است که در آن به دانش آموزان به صورت عملی آموزش داده می‌‍شود در این فضا چه اقدامات و مواردی را باید رعایت کنند تا اطلاعات آنها محرمانه باقی بماند و از آسیب‌های فضای مجازی در امان بمانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار