مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان:

همگان برای حفظ نسل آینده در برابر آسیب‌های اجتماعی باید احساس مسئولیت کنیم

زنجان (پانا) - مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان عنوان کرد همگان برای حفظ نسل آینده در برابر آسیب‌های اجتماعی باید احساس مسئولیت کنند.

کد مطلب: ۱۳۰۳۰۷۸
لینک کوتاه کپی شد
همگان برای حفظ نسل آینده در برابر آسیب‌های اجتماعی باید احساس مسئولیت کنیم

خانه دانش‌آموزی پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی با حضور جمعی از مسئولان استان، امروز (یک‌شنبه 30 مرداد) در اردوگاه امام خمینی(ره) زنجان افتتاح شد.

حسین نجفی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان در این مراسم با بیان اینکه آموزش و پرورش صرفاً آموزش نیست و پرورش هم همراه آموزش است، گفت: همه ما از خود دانش‌آموزان و اولیا گرفته تا مسئولان در برابر پرورش، مسئولیت داریم.

وی با تاکید بر اینکه در برابر پرورش نسل آینده مسئول هستیم، ابراز کرد: نسل آینده بدون اینکه بخواهیم و بتوانیم در حال تغییر و عوض شدن است.

نجفی خاطرنشان کرد: همه ما به عنوان یک خانواده هستیم و خانواده وقتی می‌تواند حفظ شود که تمام اعضای آن احساس مسئولیت کنند.

وی افزود: اولیای دانش‌آموزان علاوه بر رصد آموزشی فرزندان باید موسیقی، فیلم و بازی‌هایی که کودکان با آنها مواجه هستند را نیز رصد کنند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان گفت: فرهنگ، مقوله‌ای سیّال است و به راحتی کنترل نمی‌شود و آسیب‌های اجتماعی خیلی بیشتر از آنچه که بفهمیم، پیچیده‌تر شده‌اند.

وی با بیان اینکه وقتی آسیب‌های اجتماعی گریبان ما را بگیرد، رها نمی‌کند، اظهار کرد: وقتی یک نفر معتاد شود به راحتی نمی‌تواند به جامع بازگردد و 80 درصد معتادان در حالت معتادی باقی مانده و بازگشت آن‌ها به جامعه بسیار سخت است.

نجفی با بیان اینکه پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، خاطرنشان کرد: بهترین کار این است که پیشگیری از آسیب‌های احتماعی از جمله اعتیاد با همکاری مدارس، اولیا، آموزش و پرورش و سایر نهادهای مربوطه صورت گیرد تا نتیجه بهتری حاصل شود.

وی با اشاره به سد کنکور در برابر دانش‌آموزان عنوان کرد: از اولیا انتظار می‌رود که فشار و استرس زیادی به فرزندان برای پذیرش در دانشگاه‌های معتبر وارد نکنند، چرا که اگر فرد در بهترین دانشگاه‌ هم تحصیل کند اما نتواند زندگی کند و با آسیب مواجه شود، شرایط برای همه اعضای خانواده و جامعه سخت می‌شود.

نجفی تاکید کرد: برچسب‌های مختلفی در قالب خوراکی وارد بازار شده که اعتیادآور است و خانواده‌ها باید مراقب مصرف چنین اقلامی باشند.

پیشگیری، پایه و اساس مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است

فاطمه رضایی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان نیز در این مراسم گفت: طی مصوبه‌ای در جلسه ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر کشور در سال 1398 پیشنهاد شد تا برنامه‌ای تحت عنوان «یاریگران زندگی» با هدف پیشگیری از آسیب‌های احتماعی به‌خصوص اعتیاد اجرا شود که این برنامه در فاز اول در سطح مدارس کلید خورد.

وی با بیان اینکه این برنامه با هدف پیشگیری از آسیب‌های احتماعی و به‌خصوص اعتیاد و در فاز اول شامل دانش‌آموزان، اولیا و مربیان می‌شد، اظهار کرد: اقداماتی به همت آموزش و پرورش صورت گرفت و ابتدا در 20 درصد مدارس استان اجرا شد که امروز این برنامه را در 50 درصد مدارس استان شاهد هستیم.

رضایی با بیان اینکه رویکرد این برنامه، کمک‌حال هم بودن برای پیشگیری از آسیب‌ها است، خاطرنشان کرد: کلیات برنامه این بود که امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باید یک محل برای مرکز رشد یاری‌گران تعریف کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان افزود: بر این اساس با مصوبه ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته مقرر شد تا در هر استان یک خانه دانش‌آموز پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی تاسیس شود که امروز شاهد افتتاح تاسیس این خانه در استان زنجان هستیم.

وی گفت: خانه دانش‌آموزی، مرکزی است تا دانش‌آموزان، اولیا و مسئولان حوزه‌های مختلف در قالب یک اتاق فکر در آن نسبت به تدوین و ایده‌پردازی خلاقانه برای هم‌افزایی در پیشگیری از اعتیاد بپردازند.

رضایی با تاکید بر اینکه ایده‌های خلاقانه دانش‌آموزان در این خانه، کمک‌حال مسئولان در امر پیشگیری خواهد بود، تصریح کرد: پیشگیری، پایه و اساس مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است و تا زمانی که پیشگیری به درستی صورت نپذیرد در سایر راهکارها نیز موفقیت قابل توجهی شاهد نخواهیم بود.

وی افزود: خانه‌های دانش‌آموزی، یکی از محل‌های تخصصی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

خبرنگار: بهنام آقاجانلو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار