مهارت آموزی گام اول در مسیرآموزش‌های دانش بنیان

طبس(پانا) - معاون مدیرکل ومدیرآموزش وپرورش شهرستان طبس، گفت مهارت‌آموزی و آموزش حد اقل یک مهارت مفید برای تامین معاش حلال گام اول در مسیر آموزش‌های دانش بنیان و کاربردی به شمار می‌رود.

کد مطلب: ۱۳۰۳۰۴۱
لینک کوتاه کپی شد
مهارت آموزی گام اول در مسیرآموزش‌های دانش بنیان

علی کدخدائی، در گفتگو با خبرنگار پانا در طبس، اظهار کرد: بر اساس سندتحول بنیادین، تربیت یافتگان سیستم آموزشی باید حداقل یک مهارت مفید باموزند، به طوری که درهرمرحله،توانایی تامین زندگی خود و اداره خانواده را داشته باشند.

وی، با بیان این که یکی از نقص های نظام فعلی آموزشی کشور همین عدم توجه کافی به مهارت آموزی و تمرکز بر محفوظات تئوری است، عنوان کرد: انباشت اطلاعات نظری که اگر خروجی آن،ورود به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی نباشد، احتمالا در عرصه های دیگر زندگی فراگیران کاربرد مشخصی ندارد.

معاون مدیرکل ومدیرآموزش وپرورش شهرستان طبس، با اشاره به وجود ساختار و قالب های مشخص برای آموزش مهارت در مدارس استان، ادامه داد: طرح هایی مانند طرح کاد، ایران مهارت، برنامه ویژه مدرسه (بوم)، درس کار و فناوری یا حرفه و فن در گذشته، تلاش نموده تا بین علم و عمل رابطه معنادار و پایداری برقرار کند.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش طبس، با بیان این که هرکدام از این طرح ها، نتوانسته اند نتایج مورد انتظار را برآورده سزند، تأکید کرد: مادامی که مدیر مدرسه اولویت آموزشی،کاری وحتی شاخص عمل کردش، قبولی درآزمون های ورودی مدارس خاص و دانشگاه ها باشد، مامی طرح های مرتبط بامهارت آموزی،نه تنهادر متن برنامه هاقرارنخواهندگرفت، بلکه به دلیل محدودیت هایی از قبیل کمبود امکانات و کارگاه هابه آن توجه کافی به آنها نخواهد شد.

وی اضافه کرد: معتقدم در ساختار آموزشی می توان اصل مهم مهارت آموزی و مهارت دانش بنیان را در ساختارها و طرح های موجود تعریف و به گونه ای اجرا کرد که بخشی از درس و نمره دانش آموز قرار گیرد و میزان اولویت بخشی به آن به نسبت نگاه مدیران ارشد، میانی و مدیران مدارس که مجریان اصلی این طرحها هستند، متفاوت باشد.

کدخدائی، درصد توزیع متوازن دانش آموزان در شاخه های نظری و فنی و کاردانش را در تحقق این مهم مؤثر دانست و خاطر نشان کرد: آمارها نشان می دهد که در خوشبینانه ترین حالت، کمتر از نصف دانش آموزان متوسطه دوم در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش تحصیل می کنند که البته همان هم به دلایل مختلف نمی تواند، استفاده کاربردی از مهارت های آموزش داده شده داشته باشند.

به گفته مدیر آموزش و پرورش طبس، اگر رسالت آموزش را در مقطع ابتدائی، شناسایی ظرفیت ها و توانمندی های دانش آموزان بدانیم، ودر متوسطه اول، باید استعدادهای کشف شده به درستی هدایت شده، در متوسطه دوم فرصت حمایت کامل از دانش آموزان در عرصه مهارت آموزی فراهم شود.

خبرنگار دانش آموز پانا: محمدفاضل فروتنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار