رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اعلام کرد؛

ایجاد چهار محور تحول رویکردی و تاکتیکی در نظام سنجش و ارزیابی

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از ایجاد چهار محور تحول رویکردی و تاکتیکی در نظام سنجش و ارزیابی خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۰۲۹۰۱
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد چهار محور تحول رویکردی و  تاکتیکی در نظام سنجش و ارزیابی

حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی در جلسه کمیسیون تخصصی سنجش و پایش سی‌ و‌ ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزشی پرورش، اظهار کرد: با طیفی از منظرهای مختلف می‌توان به یادگیری نگاه کرد. در حال حاضر باید ببینیم که یاددهی و یادگیری به کدام سو رهسپار است؟ تحول در شیوه‌ها و تحول در پایش و سنجش یادگیری است.

وی ادامه داد: انسان و فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات ابزارهایی برای امروز به وجود آورده است. پیش‌بینی‌های آینده و تحولات سیاسی و اجتماعی در پی اتفاقات در پلتفرم‌های اجتماعی از جمله این موارد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی افزود: ما امروز با تولیدکننده و مصرف کننده‌هایی مواجهیم که اگر درست برنامه‌ریزی نکنیم، گوی سبقت را از ما خواهند ربود. برخی از ویژگی‌های این فضا انگاره هویتی است که تحت تاثیر تحولات جامعه قرار گرفته است. ما با خطوط روابط طولی مواجهیم و نه عرضی. با توجه به این وضعیت بابد به تحول‌های رویکردی و تاکتیتکی بپردازیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تاکید بر چهار محور افزود: اهداف و محتوای تربیت و یادگیری، روش‌ها و ابزارهای آموزشی، رویکردهای ما به محتوا، سنجش و پایش کیفیت یادگیری چهار محور مورد تاکید است.

وی گفت: اهداف و محتوای تربیت و یادگیری از اولین حساسیت‌های ما است. باید بدانیم که چگونه آموزش را متناسب با نیاز دانش‌آموز فراهم کنیم. ضمن اینکه مساله محتوای آموزشی نافع را باید یادآور شویم. یعنی به نیازهای فردی و اجتماعی توجه کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین لطیفی در تعریف روش‌ها و ابزارهای آموزشی گفت: به دو تغییر رویکرد باید اشاره کرد که آموزش آمیخته و ترکیبی را شامل می‌شود. کرونا تجربه متفاوت آموزشی را برای نظام آموزشی رقم زد و ما نیز در ابتدای مهر راهنمای این عملیات ترکیبی را ارائه خواهیم کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رویکرد سوم گفت: اینکه نگاه ما به محتوا چگونه باید باشد بسیار مهم است. تنوع‌بخشی به ابزارهای آموزشی و یادگیری بسیار مهم است. همچنین سنجش و پایش کیفیتِ یادگیری محور چهارم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار