مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌ غربی:

اجرای سند تحول بنیادین گامی بلند در راستای عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی است

ارومیه (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌ غربی گفت اجرای سند تحول بنیادین گامی بلند در راستای عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی با هدف تحول‌آفرینی و دانش‌افزایی و توسعه فرهنگی متکی بر آموزه‌های دین اسلام در جامعه است.

کد مطلب: ۱۳۰۲۷۴۶
لینک کوتاه کپی شد
اجرای سند تحول بنیادین گامی بلند در راستای عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی است

جواد جنگی در گفت‌وگو با پانا، به اهمیت اجرای سند تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: «پیشران ایران مقتدر در برابر تهدیدها و تحریم‌های نظام سلطه، تحقق سند تحول بنیادین و برخورداری از آموزش و پرورش دانش‌بنیان و تحول‌آفرین است.»

وی با اشاره به مولفه‌های دستیابی به موفقیت در اجرای سند تحول بنیادین گفت: «نیروی انسانی مجرب و ماهر و محتوای آموزشی در کنار سیاستگذاری اصولی و متناسب با درک نیازها و شناخت از مختصات زمان و مکان و مخاطب، توسط حاکمیت، ارکان اساسی توسعه و تعالی هر جامعه است.»

جنگی با تاکید بر تدوین محتوای آموزشی جدید و مطلوب و استفاده از شیوه‌های آموزشی مبتنی بر مهارت‌آموزی گفت: «نگرش مؤلفین کتب درسی با رویکرد مهارت‌آموزی، همراه با تربیت معلمان و نیروی انسانی ماهر، در کنار استفاده از الگوهای آموزشی کارآمد و نوین، نقش اساسی در این میان داشته و بدین ترتیب توسعه دانش‌بنیان مبتنی بر مهارت‌آموزی اتفاق خواهد افتاد.»

وی گفت: «برای تولید دانش‌بنیان و جلوگیری از خام‌سوزی منابع و سرمایه‌های عظیم طبیعی و خدادای کشور عزیزمان، لزوم بازنگری اساسی در حوزه‌های متفاوت علوم اعم از رشته‌های نظری، کارو دانش و فنی‌و حرفه ای اجتناب‌ناپذیر است.»

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی ادامه داد: «توسعه و تجهیز کارگاه‌های آموزشی، استفاده از تکنولوژی‌های برتر، تربیت معلمان متخصص و متعهد و ترسیم خط ارتباطی موثر و مفید و معقول بین مدرسه با خانواده و جامعه آسان‌ترین مسیر برای تحقق مهارت‌آموزی و تحقق آموزش دانش‌بنیان خواهد بود.»

وی با اشاره به آموزش در ایام پساکرونایی افزود: «واقعیت این است که آموزش و پرورش در این دو سال گذشته متحول شده است و تحولات، مزیت‌ها و ظرفیت‌های تازه‌ای پدیدار شده که در خدمت آموزش‌وپرورش قرار گرفته است.»

جنگی اضافه کرد: «در این شرایط می‌توانیم فرصت یادگیری بسیار خوبی را برای دانش‌آموزان به ویژه برای آنهایی که دسترسی خوبی به مدرسه و محتوای متنوع علمی نداشتند، فراهم کنیم.»

این مقام مسئول ادامه داد: «البته آموزش مجازی نه فقط برای دانش‌آموزان محروم، بلکه برای همه دانش‌آموزان می‌تواند در آینده و در شرایط عادی در دنیا استمرار پیدا کند. بنابراین آموزش مجازی می‌تواند یک اتفاق مثبت و بالقوه باشد و در کنار آموزش سنتی به صورت ترکیبی استفاده شود.»

وی خاطرنشان کرد: «یکی از سیاست‌های مهم آموزش‌ و پرورش در آینده، باید فراهم کردن زمینه‌های مشارکت معنی‌دار و موثر والدین در جریان تربیت و آموزش کودکان با روش‌های مختلف باشد. البته در این زمینه رسانه‌ها و نهادهای دیگر نیز باید به مسئولیت خود عمل کنند.»

جنگی با اشاره به برگزاری سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش‌وپرورش سراسر کشور در تهران، اظهار کرد: «این اجلاس در سال اولیه خدمت دولت مردمی با حضور مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق، مدیران کل استان‌ها، مدیران کل نوسازی، رؤسای پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور برگزار می‌شود.»

طبق گفته‌های وی، تعریف «الگوی حکمرانی و اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین»، «عدالت تربیتی و تأمین نصیب برابر آموزشی با تأکید بر زیست‌بوم جدید و آماده‌سازی مدارس برای ایفای وظیفه در سال تحصیلی آینده»، «پایش و سنجش کیفیت یادگیری با نوآوری در محتوا و روش‌های آموزشی مبتنی بر فناوری‌های نوین»، «ایجاد فرصت‌های نوین تربیتی و پرورشی، تحکیم رابطه خانه و مدرسه، مدیریت آسیب‌های اجتماعی، صیانت از کودک در برابر آسیب‌های فضای مجازی» و «مردمی‌سازی آموزش وپرورش، تأمین اقتصاد پایدار آموزش، ارتقاء صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان» از جمله اهداف این اجلاس به شمار می رود.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی، «آموزش و پرورش دانش‌بنیان و تحول‌آفرین، پیشران ایران قوی» را شعار اجلاس ۳۶ ام عنوان کرد و افزود: «۵ کمیسیون تخصصی برای برگزاری این اجلاس از سوی مسئولین وزارت در نظر گرفته شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار