عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت‌وگو با پانا:

فضا و تجهیزات مراکز فنی و حرفه‌ای انگیزه لازم برای حضور دانش‌آموزان ایجاد نمی‌کند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فضا و تجهیزات مراکز فنی و حرفه‌ای به‌گونه‌ای نیست که برای دانش‌آموزان انگیزه حضور در رشته‌های غیرنظری فراهم شود، عنوان کرد که همه نهادها به کمک آموزش و پرورش بیایند تا تکلیفی که قانون برنامه و بودجه برعهده آموزش و پرورش گذاشته زودتر به سرانجام برسد.

کد مطلب: ۱۳۰۰۴۰۴
لینک کوتاه کپی شد
فضا و تجهیزات مراکز فنی و حرفه‌ای انگیزه لازم برای حضور دانش‌آموزان ایجاد نمی‌کند

علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره دلایل رجوع‌‌نکردن متولیان بازار کار به مراکز فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌های علمی و کاربردی برای تأمین نیروی انسانی گفت: «در گام اول نهادها خودشان باید با هم هماهنگ کنند تا برای مثال وقتی آموزش و پرورش نیروی انسانی را برای بازار کار تربیت می‌کند بعد از تحصیل رها نشوند و همین نیرو بلافاصله جذب بازار کار مورد هدفی که برای آن تخصص و آموزش دیده است، بشود.»

طبق قانون برنامه‌وبودجه باید نزدیک به 50 درصد آموزش‌ها فنی و حرفه‌ای بشود

سلیمی افزود: «طبق قانون برنامه اگر جلو برویم باید نزدیک به 50 درصد آموزش‌ها فنی و حرفه‌ای بشود و باید دید چرا تا الان چنین نشده است؟ زیرا آموزش و پرورش به‌تنهایی نمی‌تواند و باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد. همه نهادها باید به کمک آموزش و پرورش بیایند.»

مراکز فنی و حرفه‌ای، دانشگاه علمی کاربردی و بخش صنعت به هم متصل شوند

این عضو کمیسیون صنایع با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به‌تنهایی نمی‌تواند تکلیفی که در قانون برنامه‌وبودجه بر عهده‌اش گذاشته شده به سامان برساند، اظهار کرد: «باید نهادها در کنار هم باشند تا مثمر ثمر واقع شوند. دانشگاه‌های علمی و کاربردی باید با مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش متصل شوند و از سوی دیگر هم این دانشگاه‌ها به بخش صنعت وصل شود.»

هدایت تحصیلی درست یعنی امید به آینده بازار کار

سلیمی با اشاره به اینکه هدایت تحصیلی با تحمیل تحصیلی تفاوت دارد، گفت: «هدایت تحصیلی اگر به‌معنای واقعی خودش در مسیر صحیح خودش قرار بگیرد و دانش‌آموزان صرفاً براساس استعداد و علاقه واقعی‌شان رشته‌های تحصیلی را انتخاب کنند می‌توان به آینده بازار کار امیدوار بود.»

تجهیزات و فضای هنرستان‌ها انگیزه‌بخش نیست

سلیمی گفت: «هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای امکانات اولیه برای آموزش‌های اولیه را ندارند و برای این مهم باید تدبیر شود. اگر محیط آمادگی آموزش‌های مفید را داشته باشد قطعاً برای دانش‌آموز هم انگیزه حضور در رشته‌های فنی و حرفه‌ای به وجود می‌آید.»

وی افزود: «بخش دولتی و بخش خصوصی باید کنار هم قرار بگیرند و دولت تلاش کند تا شرایط اجرایی‌شدن این تکلیف قانونی را فراهم کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار