‌بهترین مواد خوراکی مناسب فصل تابستان

تهران (پانا) - مواقعی وجود دارد که گرمای بدن‌تان به دلیل گرمای محیط، بسیار بالا می‌رود. به این وضعیت، «تنش گرمایی» می‌گویند و باید به حال آن فکری کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۰۰۸۲
لینک کوتاه کپی شد
‌بهترین مواد خوراکی مناسب فصل تابستان

به گزارش جامعه 24، هوای بسیار گرم محیط، غذا‌های با طبع گرم یا برخی عوامل دیگر می‌توانند موجب «تنش گرمایی» در افراد شوند. این روز‌ها که بیشتر نقاط جهان بسیار گرم و آزاردهنده شده است، باید مراقب مواد غذایی مصرفی‌تان باشید تا بدن‌تان را ناخواسته به سمت «تنش گرمایی» پیش نبرید.

در ادامه بهترین مواد خوراکی مناسب فصل تابستان را معرفی کرده‌ایم:

۱. هندوانه

هندوانه، میوه تابستانی است. از آنجا که ۹۱/۴۵ درصد آن حاوی آب است، نیاز بدن به آب را تامین می‌کند. همچنین این میوه ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی دارد که بدن را به‌طور شگفت‌انگیزی خنک می‌کند.

۲. خیار

خیار، سرشار از فیبر است و یبوست را از شما دور نگه می‌دارد. خیار حاوی مقدار زیادی آب است و در روز‌های گرم سال، بدن‌تان را خنک نگه می‌دارد.

۳. شیر نارگیل

شیر نارگیل بهترین نوشیدنی تابستان است. این نوشیدنی سرشار از ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی است. شیر نارگیل ویژگی‌های خنک‌کنندگی هم دارد و با کمک آن می‌توانید به جنگ گرمای تابستان بروید. درضمن بنابر بررسی‌ها مصرف منظم شیر نارگیل، بدن را از ابتلا به سرطان دور نگه می‌دارد.

۴. نعناع

این سبزی ارزان‌قیمت که به‌راحتی در دسترس است، بدن‌تان را نه‌تنها خنک می‌کند، بلکه حس طراوت به شما می‌دهد.

۵. سبزیجات برگ سبز

اگر گرمای تابستان آزارتان می‌دهد، اطراف خود را پر از سبزیجات برگ سبز کنید. این سبزیجات سرشار از آب هستند و اگر خام مصرف شوند، آب بدن‌تان را تامین می‌کنند و اثر خنک‌کنندگی دارند. البته اگر سبزی‌ها بیش از حد پخته شوند، محتوای آب شان را از دست می‌دهند.

۶. پیاز

شاید تعجب کنید اگر بشنوید پیاز خواص خنک‌کنندگی دارد. می‌توانید همراه با غذا یا سالاد، پیاز مصرف کنید و برای خوش‌طعم شدن آن به مواد حاوی پیاز، لیموترش و نمک بزنید. پیاز قرمز دارای فلاونولی به نام کوئرستین است که خواص ضدحساسیت دارد. با مصرف روزانه پیاز در رژیم غذایی‌تان می‌توانید از خود در برابر نور خورشید مراقبت کنید.

۷. خربزه

خربزه مانند هندوانه مقدار زیادی آب دارد و بهترین میوه برای روز‌های گرم تابستان است. این میوه بدن‌تان را مرطوب، خنک و باطراوت نگه می‌دارد.

۸. کرفس و کاهوی سالادی

کرفس حاوی ۹۵درصد آب و سرشار از مواد مغذی ضروری، چون سدیم، آهن، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر و روی و ویتامین‌های A و C است. این سبزی بهترین ماده خوراکی برای روز‌های گرم تابستان است.

کاهوی سالادی هم اگرچه چندان ویتامین و پروتئین ندارد اما این سبزی سرشار از آب است و بدن‌تان را پر‌آب نگه می‌دارد.

۹. نخود فرنگی و فلفل

این نخود‌های سبز کوچک حاوی مقادیر زیادی آب و آنتی‌اکسیدان هستند که از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کنند. فلفل هم درست مانند نخود سبز، آب فراوانی دارد؛ بنابراین مصرف این دو ماده خوراکی در تابستان به شما در غلبه به گرما کمک می‌کنند.

۱۰. سیب

سیب یکی از قدیمی‌ترین میوه در جهان و سرشار از آب فراوان است. در واقع حدود ۹۵درصد آن از آب تشکیل شده است. همانطور که در ضرب‌المثل‌های قدیمی گفته‌اند، «مصرف روزی یک عدد سیب، شما را از پزشک دور نگه می‌دارد.» مصرف آن هر صبح از خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر در شما پیشگیری می‌کند.

خوردن سیب در تابستان، نه‌تن‌ها بدن‌تان را پرآب و خنک می‌کند، بلکه موجب تقویت دستگاه گوارش‌تان می‌شود.

۱۱. تربچه

این سبزی خوش‌طعم، بهترین ماده غذایی تابستانه است. ۹۳ درصد تربچه از آب تشکیل شده است و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن با رادیکال‌های آزاد و سرطان‌زای بدن‌تان مبارزه می‌کنند. می‌توانید با خرد کردن این سبزی ریشه‌ای در سالاد گوجه فرنگی، خیار، هویج و نخود فرنگی، از طعم خوب آن بهره‌مند شوید.

۱۲. کلم بروکلی

کلم بروکلی، یکی از کلم‌های محبوب بازارست و ثابت کرده می‌تواند در بهبود حال بیماران مبتلا به سرطان موثر باشد. این نوع کلم، حدود ۹۱درصد آب دارد و بهترین ماده خوراکی در سالاد‌های تابستانی است.

۱۳. ماست ساده

ماست ساده در مقایسه با ماست یونانی بیش از ۷۵ درصد آب دارد. بیشتر آب ماست یونانی معمولا گرفته می‌شود تا ماست غلیظ‌تر و حاوی پروتئین بیشتری شود. اما اگر می‌خواهید احساس خنکی کنید، ماست ساده مصرف کنید. ماست علاوه‌بر خنک‌کنندگی، سرشار از کلسیم است و از شما در برابر پوکی استخوان محافظت می‌کند.

۱۴. کیوی

کیوی ۸۳ درصد آب و به‌اندازه پرتقال ویتامین C دارد. همچنین این میوه سرشار از ویتامین K، ویتامین E و فیبر است و به هضم غذا کمک می‌کند. ویتامین E که نوعی آنتی‌اکسیدان حل‌شدنی در چربی است، از سلول‌های بدن در برابر صدمات رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

۱۵. انبه

انبه هم حدود ۸۲ درصد آب دارد. این میوه استوایی در روز‌های گرم تابستان به شما احساس خنکی و طراوت می‌دهد و در عین حال مملو از ویتامین‌های C، E و A است.

با مصرف این مواد خوراکی می‌توانید از گرمای تابستان تا حد زیادی رها شوید و از کم‌آب شدن بدن پیشگیری کنید. در این روز‌های گرم هرگز نوشیدنی‌های پرشکر استفاده نکنید، زیرا بدن‌تان را در تنش گرمایی قرار می‌دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار