کدام خوراکی‌‌ها‌ خاصیت ضد درد دارند؟

تهران (پانا) - معمولا پزشکان برای درمان درد، روش‌هایی مانند استراحت، ورزش سبک، حرکات کششی و همچنین مصرف مسکن‌ها را پیشنهاد می‌کنند. به تازگی تحقیقات انجام شده است که نشان می‌دهد برخی از خوراکی‌ها نیز به اندازه دارو‌های مسکن رایج مانند ایبوپروفن می‌توانند درد را تسکین دهند.

کد مطلب: ۱۳۰۰۵۷۱
لینک کوتاه کپی شد
کدام خوراکی‌‌ها‌ خاصیت ضد درد دارند؟

به گزارش جامعه ۲۴، همانطور که حتما شنیده اید شواهدی وجود دارد که استفاده از برخی دارو‌های مسکن ممکن است واقعا برای برخی افراد خطرناک باشد و در بلند مدت سبب تحریک معده و یا زخم معده شوند.

حتی در برخی افراد دیده شده است که استفاده طولانی مدت از مسکن‌ها می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی برای کلیه شود، به همین دلیل است که استفاده از مواد غذایی که به کاهش و تسکین درد کمک می‌کنند انتخاب بهتری هستند.

در ادامه چند ماده غذایی که به کاهش درد کمک می‌کنند را به شما معرفی خواهیم کرد:

زنجبیل

زنجبیل یک گیاه دارویی، خوراکی و ادویه‌ای است. کارشناسان تغذیه معتقدند که برای تسکین حالت تهوع نیز می‌توان از زنجبیل استفاده کرد.

از سوی دیگر در محیط آزمایشگاهی محققان ترکیباتی را در زنجبیل کشف کرده‌اند که درد حاصل از تورم را هم تسکین می‌دهند.

در مورد تاثیر زنجبیل روی درد مفصل نیز تحقیقاتی انجام شده است، اما تاکنون در هیچ تحقیقی به تاثیر منظم و دائم زنجبیل روی درد مفصل اشاره نشده است. دقت کنید که جای دادن زنجبیل در رژیم غذایی یا مصرف قرص زنجبیل عوارض جانبی نیز دارد، اما این عوارض محدود هستند.

روغن زیتون

در سال‌های اخیر محققان به مزایای ضدالتهابی روغن زیتون علاقه بسیاری نشان داده اند، چون افرادی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای سنتی را اتخاذ کرده اند ظاهرا کمتر دچار مشکلات سلامت مرتبط با التهاب مانند بیماری دژنراتیو مفصل یا دیابت شده‌اند.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا ثابت کرده‌اند که یک ماده شیمیایی در روغن زیتون به نام اولئوکانتال منجر به مهار آنزیم التهابی شده و درست مانند ایبوپروفن عمل می‌کند. این ماده همچنین خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر را نیز کاهش می‌دهد.

در حقیقت، روغن زیتون فوق بکر حاوی ترکیباتی شبیه به ایبوپروفن است که می‌تواند به تسکین درد کمک کند، بنابراین، زمانی که به درد مزمن مبتلا شده‌اید می‌توانید از روغن زیتون در غذا‌ها و سالاد‌های خود استفاده کنید.

زردچوبه

کورکومین جزء فعال زردچوبه و یک آنتی اکسیدان قوی است. ظاهرا زردچوبه از خواص ضدالتهابی برخوردار است و تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از زردچوبه یک روش مناسب برای تسکین درد‌های مزمن بیماری آرتریت روماتوئید است. امروزه زردچوبه را می‌توانید به شکل کپسول نیز پیدا کنید. علاوه بر این، افراد مبتلا به درد مزمن می‌توانند در غذا‌های خود هم از زردچوبه استفاده کنند.

کورکومین می‌تواند بر چندین فرآیند در بدن شما از جمله التهاب تأثیر بگذارد. مطالعات روی افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی و استئوآرتریت که مکمل‌های کورکومین مصرف می‌کردند، نشان می‌دهد که آن‌ها می‌توانند بهتر و بدون عوارض جانبی مصرف دارو راه بروند. فلفل سیاه نیز می‌تواند به جذب کورکومین در بدن شما کمک کند.

دانه کدو تنبل

دانه کدو تنبل را منبع فوق‌العاده‌ای از منیزیم می‌دانند؛ این ماده معدنی ممکن است تعداد حمله‌های میگرن را کاهش دهد. دانه کدو تنبل همچنین به پیشگیری و درمان پوکی استخوان کمک می‌کند.

برای دریافت منیزیم بیشتر، بادام و بادام هندی، سبزیجات با برگ سبز تیره (مانند اسفناج و کلم پیچ)، لوبیا و عدس را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

آویشن

آویشن گیاهی با برگ‌های کوچک و خوشبو است که از آن می‌توان به‌عنوان طعم‌دهنده در بسیاری از غذا‌ها استفاده کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در آویشن می‌تواند درد را تسکین دهد.

جالب است بدانید که محققان هنوز نمی‌دانند که این گیاه چگونه باعث تسکین درد می‌شود. در تحقیقاتی که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام‌ گرفته است محققان دریافته‌اند که آویشن به‌عنوان یک داروی ضدالتهابی برای موش‌های دارای درد مزمن عمل کرده است.

اگرچه در مورد تاثیر آویشن روی درد مزمن همچنان تحقیقاتی در حال انجام است، اما به افراد مبتلا به درد مزمن توصیه می‌شود که از آویشن به‌عنوان طعم‌دهنده در خورشت‌ها، سس‌ها و دیگر غذا‌های خود استفاده کنند.

جوی دو سر

آندومتریوزیس هنگامی رخ می‌دهد که جداره‌های ریز رحم کنده می‌شود و خارج از رحم رشد می‌کنند. به گفته محققان، این سلول‌های مهاجر دوران قاعدگی را در برخی زنان به دوران زجرآوری تبدیل می‌کنند و به حدی التهاب ایجاد می‌کنند که فرد درد بسیار شدیدی را تجربه می‌کند.

با رژیم غذایی غنی از جو دو سر می‌توانید طی ۶ ماه این در‌دها را تا ۶۰ درصد کاهش دهید. با خوردن روزی یک پیمانه جو دو سر می‌توان از این درد رهایی پیدا کرد.

انگور قرمز

انگور قرمز حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام رسوراترول است، ترکیبی که مزایای ضدالتهابی دارد. در خوراکی‌هایی مانند توت و بادام زمینی نیز این ترکیب شیمیایی وجود دارد. تحقیقات انجام گرفته در محیط‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که رسوراترول باعث توقف ساخت سلول‌هایی می‌شود که در افزایش درد نقش دارند.

در نتیجه می‌توان گفت که این ترکیب شیمیایی برای مقابله با درد موثر هستند. همچنین تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که با ترکیب کردن رسوراترول و زردچوبه و مصرف این ترکیب می‌توان توانایی بدن را در مقابله با التهاب افزایش داد.

نعناع

اسانس موجود در گیاه نعناع یا چای نعناع می‌تواند به‌عنوان یک داروی ضدنفخ و داروی شل‌کننده عضلات عمل کند. به عبارت دیگر، با خوردن نعناع می‌توان درد حاصل از نفخ و همچنین درد حاصل از گرفتگی عضلات را تسکین داد.

پرتقال

همان‌طور که می‌دانید پرتقال سرشار از ویتامین C است. علاوه بر این، پرتقال حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام بتاکریپتوزانتین هستند که بر اساس نتایج تحقیقاتی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید می‌شود. بنابراین، خوردن پرتقال در عدم ابتلا به بیماری‌های التهابی و تسکین درد ناشی از آن‌ها موثر است.

ذغال اخته

محققان دانشگاه هاروارد معتقدند، زنانی که روزانه ۱۰ اونس آب ذغال اخته می‌نوشند، ۴۲ درصد کمتر از سایرین دچار التهاب و عفونت مثانه می‌شوند. زغال اخته به دفع سموم و چربی‌هایی که در بافت‌های بدن تجمع می‌کنند کمک می‌کند. تجمع سموم و چربی‌ها در بافت‌های بدن عامل التهاب و احتباس آب محسوب می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار