*محمد شفیع ربیعی، خبرنگار*

عملکرد ضعیف، اصلی‌ترین دلیل خبرنگار هراسی مدیران است

خبرنگار هراسی می‌تواند دلایل متعدد داشته باشد، شاید اصلی‌ترین دلیل آن عملکرد ضعیف آن مسئول باشد، مدیری که شجاعانه در برابر خبرنگار حاضر می‌شود، هیچ ابایی در قبول نقاط ضعف خود ندارد.

کد مطلب: ۱۲۹۹۹۸۸
لینک کوتاه کپی شد

این روزها برخی شغل خبرنگاری را تفریح تعریف می‌کنند و عده ای هم با کلماتی آن را دستمایه طنز قرار می‌دهند که این انصاف نیست چرا که دل سختی کشیده خبرنگاران را رنجور می‌سازد.

سالی یک بار در تقویم جایمان داده‌اند و چه مبارک که امسال این پیوند با عطر شهادت عجین شده است.

ما با رسالتمان زندگی کرده‌ایم و قلممان را در قلب عدالتمان قرار داده تا مبادا دستی و به تبه ان قلمی به اشتباه بلرزد.

خبرنگاران که در بطن حادثه‌ها و رخدادها حضور می یابند گاه جان خود را در مسیر خطیر و ارزشمند اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جامعه به خطر می اندازند و با جوهر خون، تصویر حادثه ای دوران ساز را در قاب عکس، صدا و فیلم جاودانه تاریخ بشر ثبت و ضبط می کنند تا وجدان انسانی در هر کجا و هر زمان از قافله خبر و دانستن جا نماند.

به طور کلی خبرنگار در محل وقوع رویدادها، چشم و گوش مردم است. او باید با استفاده از ویژگی‌های خدادادی و نیز خصوصیاتی که در دوره‌های آموزشی دیده، به کشف حقیقت‌ها بپردازد و آن را در کمترین زمان به مخاطبان خود برساند.

خبر نگاران انسانهای رشید و شریف و خودساخته ای هستند که قابل خرید و فروش نبوده و حرفه خود را با رانت و معامله و امر و نهی ها دچار آفت و سقوط نمی‌کنند.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای می فرماید «اگر زحمات شما [خبرنگارها] نباشد، این لحظه‌ها هرگز ماندگار نمی‌شود… شما آن را حفظ می‌کنید و در اختیار افکار مردم قرار می‌دهید. بدون این دوربین‌ها، قلم‌ها و دلسوزی‌های شما برای تهیه و تنظیم اخبار و مطالب، این کارهای ما مثل یک چیزهای تثبیت نشده است.»

امروزه یکی از چالش‌های کار خبرنگاری مجاب کردن مدیر برای پاسخگویی به سوالات خبرنگاران است، برخی از مسئولان مصاحبه‌گریز هستند و خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌دانند و در برابر این مسئله گاهی توجیهاتی مطرح می‌شود که هیچ عقل سلیمی آن را نمی‌پذیرد، مسئولان باید قدردان خبرنگاران مطالبه‌گر باشند، اما خبرنگاران نیز باید به دور از تخریب و توهین مدیر را با هدف خدمت به مردم و توسعه جامعه خود به چالش بکشند، خوشبختانه اکثر خبرنگاران استان نیز این گونه هستند، ارتباط مدیر با رسانه بهترین ظرفیت برای ارائه عملکرد آن سازمان است.

یک خبرنگار واقعی معتقد است که مدیران فراری از رسانه و خبرنگار و پرهیزکننده از پاسخگویی به افکار عمومی نمی تواند خادم خوب برای مردم باشد.

باید تعامل و اعتماد دوجانبه ای میان مدیران و اهالی رسانه ایجاد شود. تعامل یعنی ارتباطی شفاف که در آن هم نقد صورت بگیرد و هم خدمات خوب دستگاه ها بعنوان گوشه ای از خدمات نظام عرضه شود.

خبرنگاران صادق و شجاع، طلایه دار اطلاع رسانی هستند و همه باید مراقب باشند در ترویج و انتشار اخبار نادرست و دروغ سهیم نشوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار