نوش‌آباد، موزه‌ای از آیین‌های عاشورایی

اصفهان (پانا) - هشتم محرم هر سال، شمالی‌ترین نقطه شمال استان اصفهان و به فاصله پنج کیلومتری کاشان، بیش از یک قرن است که تعزیه‌خوانان نوش‌آباد، ورود قافله حسینی به صحرای کربلا و مظلومانه‌ترین فصل تاریخ انسانیت انسان را به نمایش می‌گذارند.

کد مطلب: ۱۲۹۸۰۷۴
لینک کوتاه کپی شد
نوش‌آباد، موزه‌ای از آیین‌های عاشورایی

کاروان خیمه‌کوبی نوش آباد، تلفیقی است از روایت و تعزیه که در میدانی به وسعت یک شهر تلاوت می شود. این قافله با ورود پیامبران اولوالعزم آغاز می شود که بنا به روایت زیارت وارث، از روز الست بحق الحسین سوگند یاد کرده اند.
پس از آن کاروانی کوچک حرکت می کند به سمت دشتی به وسعت 20 هکتار که در بیرون از شهر است. کاروان اولیا در حرکت است، اما در میانه راه، به مکانی می رسد که اسبها و شترها را براق زده و سوارانش با چشمانی دریده، اسبهای سرکش را آرام می کنند. لشکر اشقیا به دنبال کاروان اولیا به حرکت می آیند.
هر گروه با موسیقی خاص خود در برابر چشم تماشگران به حرکت می آیند. کاروان خیمه کوبی نوش آباد، حدود سه ساعت طول می کشد و بیش از دو هزار هنرمند و هنرور در لباس اولیا و اشقیا و در لباس فرشتگان ایفای نقش می کنند.
خیمه کوبی نوش آباد در عصر هشتم محرم، مقدمه ای است برای آئین خیمه برداری عصر یازدهم محرم، که در مجموعه فرهنگی مذهبی عاشورا برگزار می شود تا وقایع عصر عاشورا و حضور زنان بنی اسد را روایت کند.
در یک گوش از زمین تعزیه، خیمه های حسینی به صورت نیم دایره برپا شده و در گوشه ای دیگر، نخلستان و نهرعلقمه و خیمه و خرگاه سپاه یزید بازآفرینی شده است.
آئین سنتی و مذهبی خیمه برداری نوش آباد با تعزیه امام حسین (ع) آغاز می شود و پس از شهادت آن حضرت، لشگر اشقیاء سوار بر اسب یا پیاده، با سنگ و خنجر به خیمه های حسینی یورش می برند، بر پیکر شهدا می تازند، کودکان را با تازیانه می نوازند و زنان حرم را به اسارت می برند.
بخش دوم این آئین، حضور زنان بنی اسد برای یاری امام حسین است، زمانی که واقعه عاشورا به پایان رسیده، کشته ها در میدان افتاده، خاندان حسینی به اسارت برده شده و خیمه هایشان در آتش سوخته است.
قوم بنی اسد که لباس های سفید عربی بر تن دارند، تکه هایی از چوب نی در دست گرفته و از بالای سر، با ریتمی خاص بر هم می زنند و در میدان تعزیه می گردند و می خوانند:
ای خیل عرب، حرمت از این کشته بدارید
هرچند شهید است، غریب است به خاکش بسپارید
و در این گریه و شروه، سواری سبزپوش که به روایتی، شبیه خوان امام سجاد علیه السلام است، در میان آنها گشته و اسامی شهدا را معرفی می کند و بنی اسد آنها را دفن می کنند.

آئین های سنتی و مذهبی خیمه کوبی عصر هشتم محرم و خیمه برداری عصر یازدهم که در نوش آباد برگزار می شود، بزرگترین مراسم آیینی مذهبی بر اساس یک سنت دیرینه است که سال92 به شماره 598 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

خبرنگار: سید جلیل جلیلی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار