مخترع و خواننده نوجوان ایرانی در گفت‌وگو با پانا:

تلاش نکردن ترسناک‌تر از شکست خوردن است

میرنصیری: هنر و علم مکمل هم هستند/ هنر برای من باعث افزایش خلاقیت در حل مسائل، نوآوری و ایده‌پردازی در ذهن می‌شود و علم باعث نظم گرفتن افکار و افزایش کارکرد ذهن می‌شود

تهران (پانا) - یک مخترع و خواننده نوجوان ایرانی معتقد است ترس به‌طور طبیعی همیشه و در مسیر دستیابی به هر هدفی، وجود دارد. اما برای به نتیجه نرسیدن، تلاش نکردن ترسناک‌تر از شکست خوردن است.

کد مطلب: ۱۲۹۷۶۱۴
لینک کوتاه کپی شد
تلاش نکردن ترسناک‌تر از شکست خوردن است

«افتخاری شگفت‌انگیز» و «جوان‌ترین مخترع کشور» اینها عناوینی است که سایت‌های خبری برای یک نوجوان ایرانی اهل علم و هنر در نظر گرفته‌اند. نوجوانی که ۳ مدال طلا از جشنواره‌های جهانی دریافت کرده، عضو فدارسیون جهانی مخترعین و انجمن جهانی علوم اعصاب است، وی همچنین مؤلف کتابی علمی، داور و مشاور بین‌المللی مجمع مخترعین OCIIP و نیز خواننده موسیقی سنتی است.

هر شخص موفقی، در پشت پرده موفقیت خود یک داستان دارد. سید‌محمد ماهان میر نصیری؛ مخترع نوجوان ایرانی لحظه آغاز مخترع شدنش را از دوره کودکی‌اش دانست و به پانا گفت: «برای من هم گاهی دانستن داستان موفقیت آدم‌ها جذاب است. اما داستان من، در واقع با تلاش‌های فداکارانه، منطقی و درستی که مادرم برای کشف و پرورش استعدادهای من انجام داد، آغاز شد. از همان سنین کودکی زندگی من با علم و هنر گره خورد. هنوز ایده‌پردازی‌های آن سن و سالم را به یاد دارم. اما شاید بتوانم کسب رتبه اول کشوری در آزمون بین‌المللی TIMSS در سن 8 سالگی را به عنوان اولین دست‌آورد علمی خود بدانم که باعث افزایش انگیزه من برای تلاش و موفقیت‌های علمی و هنری در سطح جهانی شد.»

عده‌ای اعتقاد دارند نخبه‌های علمی تک بعدی هستند، اما میرنصیری که خود در هر دو زمینه هنر و علم فعالیت می‌کند، هنر و علم را مکمل یکدیگر می‌داند. وی در این باره گفت: «شاید این باور که نخبه‌ها و افراد با توانایی‌های چشمگیر لزوما تک بعدی هستند رایج باشد. اما برای شخص من، هنر و علم مکمل هم هستند، نه متضاد و مانعی برای هم، هنر برای من باعث افزایش خلاقیت در حل مسائل، نوآوری و ایده‌پردازی می‌شود و علم باعث نظم گرفتن افکار و افزایش کارکرد ذهن می‌شود. در یک جمله، زندگی برای من بدون علم و هنر در کنار هم بی‌معنی است. پس هر طور که شده سعی می‌کنم زمانم را بین این دو مقوله مدیریت کنم.»

میر نصیری با اشاره به اینکه تلاش نکردن، رعب انگیزتر از شکست خوردن است. اذعان کرد: «در مسیر دستیابی به هر هدفی، به طور طبیعی ترس وجود دارد. اما حقیقت این است که برای به نتیجه نرسیدن، تلاش نکردن، ترسناک‌تر از شکست خوردن است. من هم گاهی اوقات در اثر فشارها و سختی‌ها تا کنار گذاشتن بعضی فعالیت‌ها پیش رفتم. اما به کنار گذاشتن همه چیز هرگز فکر هم نکرده‌ام.»

این مخترع نوجوان کشور در پاسخ به اینکه چه انتظاری از مسئولین در قبال نخبگان می‌رود، گفت: «همان طور که همه می‌دانیم شرایط در بحث حمایت از نخبگان کشور زیاد مطلوب نیست، البته که در چند وقت اخیر شرایط از حیث شناسایی، تشویق و حمایت استعداد‌های برتر کشور تغییرات خوب و قابل توجهی داشته که امیدوارکننده است. اما همچنان فرصت‌های تحقیقاتی، به‌خصوص امکانات ساخت و عملی‌سازی ایده‌ها برای نسل جوان و تازه‌نفس محققین و مخترعین کشور فراهم نیست. از مسئولین انتظار داریم که اولا روند تغیرات مثبت را حفظ کنند و ثانیا سطح حمایت از جوانان محقق و مخترع که سرمایه‌های علمی کشور هستند را افزایش دهند تا آن‌ها بتوانند ایده‌های علمی خود را به مرحله عملی برسانند.»

نویسنده کتاب «علم اقتصاد عصب بنیان» در رابطه با شرح مختصری از کتاب خود اظهار کرد: «در واقع انسان در تمام تصمیم‌های خود یا بهتر بگوییم تمام اعمال جدی و منطقی خودش چیزی بجز مغز و کارکرد مغز نیست، علم اقتصاد عصب بنیان Neuroeconimcs یکی از علوم روز دنیا است که با نگاهی میان رشته‌ای به علوم پزشکی، علوم اعصاب و اقتصاد می‌پردازد. این علم نوپا کمک می‌کند که به تجارت نگاهی عصب شناختی داشته باشیم.»

میرنصیری در پایان ضمن تشویق نسل جدید در روی آوردن به علوم جدید، برای ساختن آینده درخشان ایران سرفراز؛ برای همه جوانان و نوجوانان کشور آرزوی موفقیت کرد.

دانش آموز خبرنگار: آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار