یک روانشناس و کارشناس امور خانواده در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد؛

لزوم غربالگری سلامت روان دانش‌آموزان در ایام پساکرونا؛ دانش‌آموزان شناسنامه سلامت روان داشته باشند

تهران (پانا) - یک روانشناس و کارشناس امور خانواده با تاکید بر اهمیت غربالگری سلامت روان دانش‌آموزان در ایام پساکرونا گفت دانش‌آموزان باید از شناسنامه سلامت برخوردار باشند‌.

کد مطلب: ۱۲۹۷۱۷۵
لینک کوتاه کپی شد
لزوم غربالگری سلامت روان دانش‌آموزان در ایام پساکرونا؛ دانش‌آموزان شناسنامه سلامت روان داشته باشند

جواد عباسی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به آسیب‌هایی که پس از دو سال از شیوع کرونا در سلامت خانواده‌ها ایجاد شده است، اظهار کرد: «کرونا آسیب‌های زیادی در جامعه برجای گذاشت زیرا اغلب خانواده‌هایی که فرزندانشان در سنین تحصیلی هستند، برنامه‌ای برای عبور ایمن از این دوران نداشتند. این مساله باعث شده تا مراجعه خانواده‌ها برای مشاوره افزایش یابد.»

این روانشناس و مشاور خانواده افزود: «در اغلب خانواده‌هایی که نوجوان دارند، در ایام قرنطینه کرونا والدین نمی‌دانستند که باید چگونه با نوجوان خود رفتار کنند تا هم اوقات به بطالت نگذرد و هم اینکه دانش‌آموز دچار افت تحصیلی نشود که این مساله آسیب‌های زیادی به نوجوانان وارد کرده است.»

وی با یادآوری اینکه مدارس جزو نخستین فضاهایی بودند که به صورت حضوری تعطیل شدند، گفت: «طی دو سال قرنطینه دانش‌آموزان که بخشی از آن‌ها در سن نوجوانی و تحول و رشد قرار داشتند، درون خانه تنها با والدین خود در تعامل بودند و اینگونه با دوری از نقش‌پذیری اجتماعی و فعالیت اجتماعی، در رشد اجتماعی و شناختی آن‌ها اختلال ایجاد شد.»

عباسی با اشاره به آغاز سال تحصیلی و اهمیت غربالگری سلامت روان دانش‌آموزان گفت: «لازم است در نهادهای مربوطه برنامه‌ای طراحی شود تا دانش‌آموزان شناسنامه سلامت داشته باشند. این شناسنامه می‌تواند سلامت جسمی و روانی را در بر بگیرد. خانواده‌ها نیز برای تکمیل این شناسنامه بسیار نقش مهمی را بر عهده دارند.»

وی افزود: «خانواده‌ها باید بدانند که برای داشتن شخصیت و رفتار سالم باید هویت افراد در دوران نوجوانی به درستی شکل گرفته باشد. بنابراین با توجه به دوران کرونا و آسیب‌هایی که داشت و دوری نوجوانان از آموزش حضوری، وضعیت دانش‌آموزان از بُعد هویتی و سلامت روان نیاز به بررسی دارد.»

این روانشناس خاطرنشان کرد: «اکنون خانواده‌ها بیشترین مراجعان به روان‌شناسان هستند که از اختلال در روابط خود با کودکان و نوجوانان گلایه‌مند هستند. در عین حال بسیاری از خانواده‌ها هنگام مشاوره از پرخشاگری نوجوان خود گلایه می‌کنند، بنابراین غربالگری سلامت روان دانش‌آموزان پیش از شروع سال تحصیلی باید انجام شود و نهادهای مربوطه نیز باید برای جبران آسیب‌های روانی ناشی از دو سال کرونا برنامه داشته باشد.»

وی تاکید کرد: «در شرایط فعلی باید بخشی از وقت دانش‌آموزان صرف آموزش مهارت‌های زندگی و جبران خسران ایام کرونا شود. دانش‌آموزان باید غربالگری روانشناختی شوند و هر دانش‌آموز شناسنانه سلامت روان داشته باشد تا این شناسنامه به ما بگوید وضعیت سلامت روان دانش‌آموزان چگونه است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار