طوفان خورشیدی به زمین رسید

تهران (پانا) - طوفان‌های خورشیدی CME باعث قطعی برق و اختلال در ماهواره‌ها می‌شوند.

کد مطلب: ۱۲۹۶۷۷۸
لینک کوتاه کپی شد
طوفان خورشیدی به زمین رسید

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روز جمعه، ذرات باردار به نام تاج، از جو فوقانی خورشید طی انفجار‌های CME آزاد شده و به سمت زمین حرکت کردند. اختر شناسان پیش بینی می‌کنند این باد‌ها به دلیل شدت وزش، باعث درخشان‌تر شدن شفق‌های قطبی شوند.

این ذرات باردار، اخیرا به زمین رسیدند و می‌توانند با میدان مغناطیسی این سیاره تعامل داشته باشند و باعث ایجاد طوفان‌های ژئو مغناطیسی شوند. چنین طوفان هایی، علاوه بردرخشان‌تر شدن شفق‌های قطبی، می‌توانند پیوند‌های ماهواره‌ای را مختل کرده و تعدادی فضاپیما را از مدار خارج کنند. این باد‌ها همچنین می‌توانند باعث قطعی برق نیز شوند.

براساس گزارش‌ها، از روز سه شنبه، CME بر میدان مغناطیسی زمین تاثیر می‌گذارد و پدیده‌ای که رخ می‌دهد در انگلیس و شمال اسکاتلند قابل مشاهده است. اخترشناسان، پیش‌بینی کرده‌اند که این طوفان خورشیدی، آرام و در برخی مواقع ناپایدار باشد. به گفته مرکز هواشناسی فضایی انگلیس، وزش باد خورشیدی در ۲۱ یا ۲۲ جولای افزایش و در ۲۳ جولای کاهش میابد. "

همچنین اداره هواشناسی انگلیس اعلام کرد که جو خورشید این روز‌ها آرام است اما گاهی اوقات شعله‌های خورشیدی غیر فعال تولید می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که خورشید مجددا فعالیت‌های پر خطر خود را فعلا آغاز نکند. البته ممکن است که لکه‌های خورشیدی بی خطرمنتشر شده و قابل مشاهده نیز باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار