سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با حضور در شبکه افق:

اجرای طرح تغدیه دانش‌آموزان حداقل ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره چگونگی اجرای طرح «باغ دانش‌آموزان» از اول مهرماه توضیحاتی ارائه داد.

کد مطلب: ۱۲۹۶۲۷۰
لینک کوتاه کپی شد
اجرای  طرح تغدیه دانش‌آموزان حداقل ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد

صادق ستاری‌فرد با حضور در برنامه فرامتن شبکه افق، درباره جزئیات طرح تغذیه رایگان به دانش‌آموزان اظهار داشت: مساله سلامت دانش‌آموزان یک مساله جدی و حیاتی است چراکه سلامت مقدمه تربیت و زیربنای تعلیم و تربیت است. طرح بسته امنیت غذایی دانش‌آموزان با عنوان «باغ دانش‌آموزان» در دو استان به صورت پایلوت برگزار شد که ۷۵ هزار دانش‌آموز تحت پوشش این طرح بودند.

ستاری فرد ادامه داد: این طرح با این هدف اجرا می‌شود که بتوان آن را در مهرماه برای ۳ تا ۵ میلیون دانش‌آموز عشایر، روستایی، محروم، مناطق مرزی و حاشیه شهر داشته باشیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: این طرح از سال ۸۹ تاکنون از نظام تعلیم و تربیت خارج شده بود که با همکاری وزیر آموزش و پرورش، مجلس و دولت اعتبارات خوبی برای اجرای آن درنظر گرفته شد. نیاز داریم نهادهای انقلابی ما را در اجرای این طرح کمک کنند. حدود ۱۱۵۰ میلیارد تومان از یک محل و تقریبا ۸۰۰ میلیارد تومان از محل دیگر در مجموع قریب به ۲ هزار میلیارد تومان برای تغذیه، ویتامین دی و شیر دانش‌آموزی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ پیش بینی اعتبار صورت گرفته است تا این طرح برای تمام استان‌ها و برای دانش‌آموزان نیازمند اجرا شود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: نیاز ما برای اجرای این طرح حداقل ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان است تا بتوانیم بسته غذایی کاملی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم. اعتباراتی در قانون بودجه برای این امر پیش بینی شده است و امیدواریم در قانون هفتم توسعه نیز منابع پایداری برای اجرای این طرح پیش بینی کنیم.

وی با بیان اینکه تغذیه سالم نقش موثری در پیشرفت تحصیلی، ایجاد موقعیت مناسب برای یادگیری، برقراری عدالت تربیتی، رشد جسمی و بهره هوشی دانش‌آموزان دارد، گفت: این امر بستر مناسبی برای برقراری عدالت تربیتی است.

ستاری فرد بیان کرد: بسته غذایی شامل دو تا ۳ وعده در طول هفته و در طول سال تحصیلی است که شامل شیر غنی شده با ویتامین دی، نان غنی شده با روی است؛ سعی کردیم در این بسته از ریزمغذی‌ها نیز به ویژه برای دختران ابتدایی و متوسطه اول استفاده کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان اظهار داشت: میزان پوسیدگی دندان در بین دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان زیر ۱۲ سال زیاد و نگران کننده است؛ بنابراین تلاش شده است از طریق فلورایدتراپی و وارنیش دندان بخشی از این نگرانی مرتفع شود. استمرار این امر، آموزش و آگاهی بخشی برای بهداشت دهان و دندان دانش‌آموزان ضرورت دارد و باید دنبال شود. به دنبال این موضوع با همکاری وزارت بهداشت طرح‌هایی در دست برنامه ریزی است.

وی با بیان اینکه حضور مراقبان بهداشت، به‌ورزان و کارشناسان بهداشت در مدارس از برنامه‌های جدی است، گفت: کنترل دانش‌آموزان از این حیث و چالش‌های حوزه درمانی و پایش دانش‌آموزان در این موضوع جزو برنامه‌های جدی ماست.

ستاری فرد اضافه کرد: تلاش داریم غربالگری و بیماریابی را در سال تحصیلی پیش‌رو شروع کنیم تا شناسنامه سلامت برای دانش‌آموزان فراهم شود؛ فقدان این امر چالش جدی است که باید به آن توجه کنیم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: تلاش داریم طرح مکمل یاری و آهن‌یاری را با استفاده از رفع چالش‌های گذشته در مدارس اجرا کنیم؛ لذا نیاز داریم این امر از طریق آموزش به خانواده‌ها انجام شود. همچنین رسانه ملی در این باره موثر است.

وی گفت: چالش‌های کرونا و پساکرونا مساله‌ای است که باید در دستور کار باشد؛ بهداشت و سلامت در کرونا برای تعلیم و تربیت مهم دیده شد. چالشی که سلامت دانش‌آموزان را تهدید کند می‌تواند تعلیم و تربیت را تعطیل کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: ستاد اجرای فرمان امام (ره)، بنیاد مستضعفان، آستان قدس، شهرداری و خیرین می‌توانند در کمک به تکمیل و تامین منابع مورد نیاز طرح بسته غذایی به ما کمک کنند.
ستاری فرد اضافه کرد: مذاکرات و مکاتباتی با این نهادها انجام شده است به دنبال این هستیم که شبکه‌ای از حامیان این طرح را پیش‌بینی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار