در دیدار کاظمی و باقرزاده تاکید شد:

گسترش همکاری‌های آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با موادمخدر

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و قائم مقام دبیر کل در امور فرهنگی و پیشگیری، توسعه مشارکت‌های مردمی و درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن دیدار و گفت‌و‌گو بر گسترش همکاری این دو نهاد تاکید کردند.

کد مطلب: ۱۲۹۵۹۷۹
لینک کوتاه کپی شد
گسترش همکاری‌های آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با موادمخدر

«اصغر باقرزاده» و «علیرضا کاظمی» در این دیدار پیرامون مباحث مهمی همچون توجه به جامعه دانش آموزی به عنوان مهمترین سرمایه انسانی کشور با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد و مواد مخدر، تشکیل و تقویت کانون یاریگران زندگی در مدارس، توانمندسازی دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی در برابر اعتیاد و رفتارهای پر خطر به بحث و تبادل نظر پرداختند.

جایگاه فعالیت‌های پرورشی در برنامه درسی ملی مشخص شود

علیرضا کاظمی که تا سال گذشته خود به عنوان معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به خدمت مشغول بود در این دیدار ضمن آرزوی موفقیت برای آقای باقرزاده گفت: در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی بنا داشتم نگاه کلان کشور بر ارزش‌ها حاکم شود. شعار حوزه پرورشی و فرهنگی را تحت عنوان ایجاد موقعیت‌های تربیتی پیش بردم و این شعار تحت عنوان هر دانش‌آموز حداقل یک تشکل و هر دانش‌آموز حداقل یک نقش اجتماعی تعریف شد.

وی افزود: زمینه فعالیت تشکل‌ها را افزایش دادیم و تشکل‌های دیگری را ایجاد کردیم تا ویترین نقش پذیری را توسعه دهیم.

معاون سابق پرورشی و فرهنگی بیان کرد: هیات اندیشه ورزی را شکل دادیم که برای این هیات در هر استان، یک معاون و مربی پرورشی کف مدرسه را درنظر گرفتیم و برای آن دستور کار تعریف کردیم چراکه افراد حاضر در این هیات اندیشه ورز از اتفاقات کف مدرسه نیز باخبر می‌شوند.

کاظمی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت تشکل‌ها نیز از کارهای ما بود تا تمام فعالیت‌های پرورشی را تشکل‌ها انجام دهند. باز مهندسی سازمان دانش‌آموزی نیز در دستور کار ما قرار گرفت.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی برنامه ریزی و ریل گذاری خوبی انجام شده؛ نماد مجهزترین سامانه هوشمندی است که طراحی شده است و نظام جامع راهنمایی و مشاوره نیز نیاز به اجراسازی دارد.

وی خطاب به معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: در بحث فرهنگی هنری و حوزه قرآن اتفاقات خوبی افتاده است که جای تقدیر دارد. پیشنهاد می‌کنم چند مساله اساسی که در حوزه پرورشی هنوز باقی مانده است را در پیش بگیرید.

کاظمی جایگاه فعالیت‌های پرورشی را دارای اهمیت بالایی دانست و گفت که این فعالیت ها می بایست در برنامه درسی ملی مشخص شود؛ در دوره جدید شما می توانید برنامه‌های تربیتی در مدرسه را مدیریت کنید و اقدامی صورت دهید تا تمام معلمان در فعالیت‌های پرورشی و تربیتی موثر باشند.

کاظمی با پیشنهاد اینکه ما و شما باید از فضای مجازی به درستی استفاده کنیم، گفت: فعالیت‌های تربیتی باید ارزشیابی شوند باید بتوان در کنار ارزشیابی آموزشی یک ارزشیابی تربیتی نیز برای دانش‌آموزان صادر کنیم. شاید بزرگترین عامل عدم اجرای سند تحول بنیادین، این است که ارزشیابی تربیتی نداریم.

قائم مقام دبیر کل در امور فرهنگی و پیشگیری، توسعه مشارکت‌های مردمی و درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید براینکه کارکردهای کانون‌های فرهنگی تربیتی باید احیا شوند، اظهار کرد: فعالیت‌های کانون‌ها نیاز به یک بازطراحی جدید و اردوگاه‌ها و فعالیت‌های اردویی نیاز به بازمهندسی دارد همچنین طرح جامع اردویی و اردوگاه‌ها باید تقویت و یک روند تربیتی برای اردوگاه‌ها درنظر گرفته شود.

کاظمی با اشاره به اینکه پرونده الکترونیکی تربیتی دانش‌آموزان باید تعریف شود افزود: یکی از راه‌های ارتباط اولیا و دانش‌آموزان این پرونده است.

به گفته وی یاریگران زندگی با رویکرد هم افزایی و همگرایی تشکل‌های دانش‌آموزی باید پیش برود و خود توانمندی دانش‌آموزان مدنظر باشد.
وی عنوان کرد: باید یک نقشه راه برای یاریگران زندگی تعیین و جشنواره ‌هایی را در این راستا راه اندازی کنیم که به یاریگران زندگی ختم‌ شود.

دایره دور ماندن دانش آموزان از آسیب های اجتماعی باید گسترده تر شود

در ادامه این دیدار، باقرزاده ضمن قدردانی از خدمات ارزنده آقای کاظمی در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: ما حمایت از مشاوران و مربیان را در دستور کار قرار دادیم، همچنین با همکاری دانشگاه فرهنگیان آموزش و توانمندسازی دانشجومعلمان امور تربیتی را در دست گرفتیم تا بتوانیم برای آینده ی نزدیک تعداد قابل توجهی از نیروی انسانی متخصص و توانمند را در مدارس داشته باشیم.

معاون فرهنگی و پرورشی تاکید کرد: باز هم می گویم که هر چه می توانیم باید از مربیان پرورشی حمایت کنیم، به همکارانم گفته ام تا از ستاد تا کف مدارس باید با مربیان و معاونان پرورشی و مشاوران ارتباط بگیریم و از نظرات آنها استفاده کنیم و تمرکز زدایی کنیم، باید مدیریت فعالیت ها به خودشان سپرده شود.

باقرزاده اظهارداشت: تصمیم گرفتیم که تمامی مسابقات پرورشی را در قالب یک کتاب درسی در اختیار مدارس و دانش آموزان قرار دهیم که با استقبال بی نظیر معاونین پرورشی و فرهنگی استان و هر کسی که از این طرح آگاه شده، قرار گرفته است.

وی افزود: مسابقات را گفتیم یک کتاب درسی شود تا باری از معاونان و مربیان پرورشی برداشته شود، اینگونه همه کادر مدرسه هم درگیر فعالیت های پرورشی می شوند و آثار فعال شدن این فعالیت ها به سرعت دیده می شود.

معاون فرهنگی و پرورشی خاطرنشان کرد: می توانیم با ستاد مبارزه با مواد مخدر و دیگر نهادها برنامه های مشترکی برگزار کنیم که فرابخشی است و از حیطه اختیارات آموزش و پرورش به تنهایی خارج می شود. بنابراین از شما می خواهیم که در تاثیرگذاری در برنامه ملی به ما کمک کنید.

باقرزاده ادامه داد: یکی از برنامه های ما این است که اردوهای تخصصی برگزار کنیم برای توانمندسازی دانش آموزان و مربیان، آنها به اردوگاه های بیایند و بسته ای از مهارت های زندگی را فراگیرند. در همین قالب می توانیم یکی از اردوگاه هایی که در اختیار داریم را معرفی کنیم و نگوییم کمپ بازپروری و مثلا نام آن را بگذاریم خانه زندگی، سپس مدرسه ای چند پایه تشکیل دهیم، مشاور و مربی داشته باشیم، و آموزش و پرورش با همکاری سایر نهادها مثل بهزیستی همکاری کند و مطمئنا نتایج خوبی برای دانش آموزان و خانواده های گرفتار حاصل خواهد شد.

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش در ادامه یادآوری کرد: در قرآن کریم از «لاتقربوا» در چهار جای خداوند استفاده کرده است، یعنی نزدیک نشوید، یعنی مربی بزرگ ما گفته این کار بد است، این قدر بد و پرآسیب و تبعات که حتی نزدیکش هم نشوید چون گرفتاری دارد.
وی افزود: وقتی انسان به برخی گناهان و آسیب ها نزدیک شود، دیگر توان پیشگیری از افتادن در آن ورطه را نخواهد داشت. ما قصد داریم تا این دایره نزدیک نشدن دانش آموزان به بسیاری از آسیب های اجتماعی مثل مواد مخدر را وسیع تر کنیم؛ وقتی عقب بروند، و این دایره گسترده تر شود، بنابراین آسیب ها برای خود و جامعه کمتر می شود.

باقرزاده اظهارداشت: باید در حوزه نشاط و تفریح بچه ها، در حوزه ارتباط موثر دانش آموزان با یکدیگر فعال عمل کنیم؛ وقتی اوقات فراغت او خوب مدیریت شود، وقتی آن دانش آموز در ارتباط خود آگاه باشد و ارتباطات خوبی داشته باشد، آن گاه می توان امیدوار بود که از آسیب ها در امان بماند.

معاون پرورشی و فرهنگی در بخش دیگری بر گزینش مناسب نیروی انسانی برای امور تربیتی و پرورشی هم تاکید کرد و گفت: چطور می شود برای مربی تربیت بدنی مصاحبه اختصاصی با اساتید ورزشی داریم اما برای مربی تربیتی اینطور نیست؟! باید برای کسی که می خواهد به جرگه مربیان تربیتی و پرورشی بپیوندند مصاحبه توسط متخصصان انجام شود.

باقرزاده در پایان باری دیگر بر همکاری و هم افزایی آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد و گفت: در برنامه های فرابخشی به ما کمک کرده و تسهیل گر فعالیت ها باشید، و در بخش آموزش نیز یاریگر ما بمانید تا جامعه ای به دور از هر گونه آسیب های اجتماعی و مواد مخدر داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار