عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتوگو با پانا:
همه نهادها باید به کمک آموزش و پرورش بیایند و نیروی انسانی ماهر و خلاق تربیت کنند
دانشآموزان در مسیر استعدادشان هدایت شوند
تهران (پانا) - عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران دارای امکانات مادی خوبی است اما اقتصاد بقیه کشورها در سطح بالاتری قرار دارد پاشنه آشیل این موضوع را هدایت شغلی نیروی جوان عنوان کرد.
الهویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با پانا گفت: «امروز مسیر شغلی برای دانشآموزان ما از آموزش و پرورش میگذرد زیرا دانشآموز ۱۲ سال آموزش میبیند و بعد وارد جامعه میشود و از آنطرف خانوادهها هم در انتخاب این مسیر اثرگذار هستند.»
آموزش و پرورش نهاد خدماتی نیست بلکه زیربنایی است
دهقانی با اشاره به اینکه آموزشها در مدارس تئوری است، اظهار کرد: «آموزشهای ما تئوری است و آموزش و پرورش را به عنوان نهاد خدماتی میبینیم درحالیکه یک نهاد زیر بنایی است. در هر جامعهای ۸۰ درصد منابع جامعه را انسانها و نیروهای آن جامعه تشکیل میدهند و ۲۰ درصد از منابع مادی در سرمایه آن جامعه نقش دارد.»
اقتصاد جوامع دیگر بالاتر است درحالیکه امکانات مادی ما بیشتر است
دهقانی عنوان کرد: «وقتی ژاپن و جوامع دیگر را میبینم، اقتصادشان بهتر از ماست اما امکانات مادی ما دهها برابر بیشتر از آنهاست. ما از نظر دارندگی ذخایر مادی در دنیا به روایتی چهارم و به روایتی پنجم هستیم ولی از نظر رفاه و تولید و غیره باید ببینیم کجا هستیم.»
عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار کرد: «مهمترین منبع و ثروت ما نیروی انسانی است اما ما در این زمینه موفق عمل نکردهایم، لذا نیاز است در این عرصه درست فکر کنیم و سرمایهگذاری اساسی داشته باشیم. مخصوصا برای آنهایی که آموزش میدهند مانند معلم، مربی و استاد و غیره باید آموزشها عمل محور باشند تا بهواسطه آنها استعدادها درست در جهت شکوفا شدن هدایت شوند.»
دانشآموزان بالاجبار در مسیری قرار میگیرند که صرفا درآمدی داشته باشند
دهقانی با اشاره به اینکه عموما در مدارس دانشآموزان در مسیر استعدادشان هدایت نمیشوند، گفت: «بسیاری از دانشآموزان ما علیرغم استعدادی که دارند در شرایطی قرار میگیرند که غیر از آنچه توانمندی دارند، هدایت میشوند و بالاجبار در مسیری قرار میگیرند که صرفا درآمدی داشته باشند.»
وی افزود: «مهم این است که نهادهای آموزشی و تربیتی که در سطح جامعه داریم یعنی وزارت آموزش عالی، آموزش و پرورش و حتی وزارت فرهنگ با همراهی رسانهها و نهادهایی که تولید شغل میکنند برای تربیت نیروی پژوهشگر تلاش کنند.»
عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار کرد: «آموزش و پرورش اصلیترین نقش را دارد که دانشآموز وقت بیشتری را با آن نهاد میگذارند و آنها باید کشف کنند و به طور عملیاتی دانشآموز را تربیت کنند. همه نهادها باید به کمک آموزش و پرورش بیایند و نیروی انسانی ماهر و خلاق و توانمند تربیت کنند.»
ارسال دیدگاه